Készül az első űr-anyahajó

2025 / 03 / 29 / Felkai Ádám
Készül az első űr-anyahajó
A seattle-i székhelyű Gravitics startup nemrégiben egy 60 millió dolláros szövetségi szerződést kötött az Egyesült Államok Űrhaderejével egy „orbitális anyahajó” kifejlesztésére, amely lényegében az óceánokon működő repülőgép-hordozók űrbéli megfelelője lenne.

Ez a projekt jelentős előrelépést hozhat a taktikai reagálású űrprogramok számára, amelyek célja az, hogy gyorsan tudjanak reagálni a kritikus fontosságú műholdakat fenyegető támadásokra. Korábban a taktikai reagálóképesség annyit jelentett, hogy a földi készletekből gyorsan műholdakat helyeztek rakétákra, majd rövid időn belül kilőtték őket. Az Űrhaderő ezt a gyors reagáló képességet először 2023-ban demonstrálta a Victus Nox küldetés során, amikor mindössze 27 óra alatt összehangoltak és kilövésre felkészítettek egy műholdat a Firefly Alpha rakétával.

A Gravitics szerint azonban ez a gyors reagálás még tovább fokozható. Jon Goff, a Gravitics Advanced Concepts igazgatója szerint az orbitális anyahajó úgy működne, mint egy repülőgép-hordozó, csak értelemszerűen az űrben, fedélzetén pedig előre telepített műholdakat tárolna. Maga az anyahajó védelmet nyújtana a műholdak számára az űrbéli környezet viszontagságaival, így a nagy hőingadozással és sugárzással szemben is. Az egyik legfontosabb taktikai előny az lenne, hogy az anyahajók elrejthetnék a műholdakat az esetleges ellenséges megfigyelések elől, ezzel stratégiai meglepetést és működési biztonságot biztosítva.

Bár a pontos műszaki részletek egyelőre titkosak, a koncepció alapvető lényege, hogy szükség esetén a műholdakat gyorsan és rugalmasan lehetne telepíteni különféle pályákra. Az első bemutató küldetésre akár már 2026-ban sor kerülhet, habár a Gravitics és az Űrhaderő még nem döntöttek a pontos menetrendről.

A 2021-ben alapított Gravitics eredetileg nagy űrbéli élőhelyek és szerkezetek fejlesztésére specializálódott, kiemelten foglalkozva a mesterséges gravitáció technológiájával. A vállalat jelenlegi fő terméke egy 4 méter átmérőjű modul, amely energiaellátást és nyomás alatt lévő életteret biztosít. A cég már most együttműködik az Axiom Space-szel és más tervezett kereskedelmi űrállomásokkal. A frissen elnyert szövetségi finanszírozásnak köszönhetően a Gravitics most már védelmi alkalmazásokra is fókuszál, jövőbeli terveiben pedig ötvözné a kereskedelmi és katonai célokat.

Colin Doughan, a Gravitics vezérigazgatója kiemelte, hogy az orbitális anyahajók kettős célú alkalmazásra is alkalmasak. „A vízió az űrbéli fölény” – hangsúlyozta Doughan.

„A különböző orbitális szállítóeszközök alapját egyetlen jármű képezi. Az egyik konfiguráció a Védelmi Minisztérium mobilitási igényeit szolgálná ki, míg a másik túlnyomásos logisztikai és operációs támogatást biztosítana.”

A Gravitics emellett egy nagyobb, „StarMax” névre keresztelt modul fejlesztésén is dolgozik, amely 7,6 méter átmérőjű, belső térfogata pedig a Nemzetközi Űrállomás térfogatának körülbelül 40 százaléka.

(Kép: illusztráció az anyahajóról, forrás: Gravitics)


Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) több mint verseny – egy életre szóló lehetőség arra, hogy fiatal kutatók bemutassák tehetségüket, fejlesszék szakmai kapcsolataikat és megalapozzák jövőjüket.
Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Így változtat életeket az OTDK: fiatal kutatónők sikertörténetei
Két fiatal kutatónő példája bizonyítja, hogy az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) miként formálhatja a szakmai karriert és nyithat kapukat a nemzetközi sikerhez.
Armada – a maláj gép eltűnését oldhatja meg a high tech kutatóhajó
Armada – a maláj gép eltűnését oldhatja meg a high tech kutatóhajó
Egy robotikai cég indította újra Malaysia Airlines MH370-es járatának nagyszabású nemzetközi keresését.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!