promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Brutális szupermetró köti össze Magyarországot Angliával, kiszivárogtak a tervek

Brutális szupermetró köti össze Magyarországot Angliával, kiszivárogtak a tervek

Borítókép:  Profimedia
Külföldi hírek
Kategória fejléc
Promotions

22 ezer kilométer kiterjedésű hálózat, és ezzel együtt új Európa épül hamarosan. Budapest sem marad ki belőle, fényesnek tűnik a jövő.

Rengeteg hír érkezik mostanában a széthúzó és széthulló Európáról, az orosz agresszió miatti növekvő veszélyhelyzetről. A jövőnk bizonytalan, de éppen emiatt hasznos néha lelkesítő tervekről is hallani az öreg kontinenssel kapcsolatban.

Mindenképpen ezek közé tartozik, hogy Európában megaprojekt készül, a világ legnagyobb és legsebesebb metróhálózatát kívánják megépíteni. A metró magyar nyelvterületen a földalatti vasút szinonimája, nemzetközi értelemben viszont egy olyan nagy kapacitású vasúti tömegközlekedési rendszert jelent, amely a nagyvárosokat szolgálja ki.

A koppenhágai (dániai) 21st Europe nevű agytröszt pedig éppen ebben az értelemben tervez 39 európai „metropoliszt” érintő gigantikus hálózatot. A 2040-re kiépülő rendszer 22 európai országot kapcsolna össze, mégpedig 300–400 km/h sebességgel haladó szupervonatokkal.

Mindez funkcionalitásában is a metrót utánozná, a szerelvények a lehető legegyenesebb pályákon haladnának, és valóban csak a nagyvárosokban állnának meg. Ahol lehetőség nyílna azonnali átszállásra egy másik metropolisz felé, így gyorsan és egyszerűen megtervezhetnénk az útjainkat.

A Starline nevű hálózat Angliától Törökországig, Ukrajnáig és Finnországig terjedne ki, vagyis Liverpooltól, Londontól egészen Isztambulig, Kijevig, Helsinkiig tartana. Természetesen nem maradna ki az Ibériai-félsziget sem (Lisszabon, Madrid, Barcelona), ahogy a magyar főváros, Budapest sem.

„Egy valóban integrált vasúti hálózat immár nemcsak kényelmi megoldás lenne Európa számára, hanem stratégiai szükségesség”

– jelentették ki az ötletadók. A rendszer egységbe fogná össze a kontinens legnagyobb településeit, villámgyors kapcsolatot létesítve közöttük. A repülőgépekhez képest pedig olyan alternatívát jelentene a megoldás, amely 90 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járna.

A Starline hálózat teljes hossza 22 ezer kilométert tenne ki. 30 százalékkal lenne gyorsabb, mintha a bekapcsolt városokat autóval vagy a jelenlegi vasúti rendszerrel próbálnánk elérni. Egy Berlin–Helsinki út immár nem venne el egy teljes napot, csupán 5 órát, de a német fővárosból Kijevbe is át lehetne ruccanni egy éjszaka alatt.

Forradalmian újszerű lenne a vasúti kocsik kialakítása is. Nem osztályokra bontanák őket, hanem olyan helyek lennének, ahol eltérő igényeket szolgálnak ki. Aki dolgozni akar utazás közben, az csendesebb kocsiba kerülne, de természetesen családbarát kocsikat is kialakítanának, ahol a gyerekek szabadon hangoskodhatnak.

A pontos hálózati kialakítás itt tekinthető meg: