Belföld

Egy lucernás fogságába esett a HM sugárhajtású repülőgépe

aviátor alapítvány
aviátor alapítvány
Beleragadtak a földbe egy repüléstörténeti alapítvány gépei a NER kedvenc repülős cégének bázisán. A Fly-Coop szerint jogtalanul tárolják náluk a katonai repülőket, az alapítvány viszont azt állítja: teljesíthetetlen feltéteket támasztottak velük szemben.

Mélyen belesüppedt a talajba a honvédségi L-39 Albatros a kadarkúti kifutópálya melletti lucernaföldön. A csehszlovák gyártmányú, sugárhajtású repülőgép tavaly ősszel került ki a mezőgazdasági területre, annak ellenére, hogy nemrég a honvédelmi miniszter is jelentős összeget áldozott arra, hogy a leromlott állapotú repülőből felújított kiállítási darab legyen.

Túszul ejtették a repülőgépeinket Kadarkúton. Csak úgy tudnánk elvinni őket onnan, ha bemehetnénk, és szétszedhetnék a gépeket, de engem már nem engednek be, miközben határidőket szabnak, hogy mikorra kell elszállítanunk mindent

– mondta a 24.hu-nak az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány elnöke. Az L-39 Albatrost és társait Horváth István szállíttatta jelentős költséggel Somogyba, a NER egyik kedvenc repülős cégének bázisára.

Az egykori magyar légierő öregfiúk csapatából verbuválódott alapítvány 2023 tavaszán állapodott meg a Fly-Coop Kft. vezetésével, és a hosszú távú együttműködés reményében a csehszlovák gépet a fél országon keresztül utaztatták. Az állami tulajdonban lévő L-39 Albatrost a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum adta át az Aviátornak. A haszonkölcsön-szerződésben műtárgyként megnevezett géppel kapcsolatban kikötötték, hogy 2026 őszéig állomásoztathatják a kadarkúti állandó kiállításon, az alapítvány pedig vállalta, hogy addig jelentős felújításokat végez el rajta.

A projektet a honvédelmi miniszter is támogatta. Szalay-Bobrovniczky Kristóf a saját keretéből kétmillió forintot adott a Szolnokról történő elszállításra. Az adakozó kedvvel összefügghet, hogy a gép egykor abban a cseh Aero Vodochody gyárban készült, amely néhány éve magyar többségi tulajdonba került, és egy ideig Szalay-Bobrovniczky volt a vezérigazgatója, valamint (egy holdingon keresztül) az egyedüli részvényese. 2022-ben jelentették be, hogy az L-39-es utódtípusából 12 darabot vásárol a kormány.

A helyi újság beszámolója szerint a környék országútjain komoly feltűnést keltettek a Kadarkútra tartó túlméretes szállítmányok. Az Albatros mellett ugyanis két szovjet gyártmányú, Szuhoj-22-es vadászbombázó, valamint több Mi-2-es helikopter is érkezett a reptérre.

„Az alapítvány otthonra talált nálunk” – Jakab Ernő, a Fly-Coop Kft. egyik tulajdonosa is pozitívan konferálta be a megállapodást. A Fly-Coop neve közel egy évtizede vált országosan ismertté, amikor kiderült, hogy a kft. helikoptereztette a főváros és a Nyírség között Rogán Antalt és akkori feleségét, majd később más, a kormányoldalhoz kötődő figurákat is.

A budaörsi központtal működő Fly-Coop Kadarkúton egy kisebb, füves repteret tart fenn, ahol egy ideig pilótaképzéssel is foglalkoztak. A somogyi kisváros lehetett volna a hazai repülőgépszerelő-képzés egyik új központja, 2020-ban ugyanis a helyi szakiskolában elindítottak egy csoportot a hiányszakmában. A képzést az Aviátor is támogatta technikai eszközökkel, sőt egy használaton kívüli rendőrségi helikoptert is szereztek az intézménynek, ám mire az megérkezett, megszűnt az oktatás, és feloszlatták a repülőgépes csoportot.

Az Aviátor és a Fly-Coop szakmai barátságnak is hamar vége lett.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Olvasói sztorik