Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
- Az UAW szakszervezeten kívül senki sem üdvözölte Donald Trump amerikai elnök döntését, miszerint előbb az USA-ba importált autókra, majd később az alkatrészekre vetnek ki büntetővámot.
- Szakértők megtették az első becslésüket a várható drágulásra.

Az autógyártók az észak-amerikai szabadkereskedelmi övezetben, amelynek az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó a tagja, alapvetően szabadon kereskedhettek a térség első formája, a NAFTA (North American Free Trade Agreement) 1994-es létrejötte óta – írta a Reutes a Trump-féle vámcsapás hátterét bemutató cikkeiben.
Indul az autóháború: Trump fejszével esett neki a piacnak
Trump fejszével esett neki a piacnak.
Donald Trump korábbi elnöksége idején módosították ennek feltételeit. A három fél 2018-ban egyeztette a változtatásokat, aminek eredményeként – Trump mindig ad a formaságokra – az övezet elnevezése 2020-tól USMCA-ra (United States–Mexico–Canada Agreement) változott. A módosítások célja az volt, hogy több helyben készült termék kerüljön a szabadon adható-vehető árucikkek közé.
Az új vámok gyakorlatilag egy csapásra véget vetnek ennek a rendszernek. „A vállalatok dollár-százmilliókat és -milliárdokat fektettek be Kanadában és Mexikóban üzemek építésébe. Most azzal számolhatnak, hogy drámaian csökken a nyereségük a következő negyedévekben és években” – mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Soutions autóipari kutatóintézet elemzője. A szakértő szerint intézete kénytelen teljesen újragondolni gyártási és értékesítési előrejelzéseit, mert minden kaotikussá vált. Ezzel arra utalt, hogy az autókra kivetett vámok április 3-i érvénybe lépését az alkatrészek (motorok, erőátvitel, elektronikai részegységek) megsarcolása követi májuk 3-ától.
Az USMCA keretein belül lévő autóipai cégek várhatóan kapnak egy lehetőséget arra, hogy kikeressék a tojás sárgáját a rántottából, azaz meghatározzák termékeiknek azt a részét, ami az Egyesült Államokból származik, és csak a maradék hányad után fizessék a megemelt vámot.
Trump nem talált szövetségeseket és az autósok még nem érzik a csapást
A legnagyobb külföldi vállalatokat, a Hondát, a Hyundait, a Toyotát, a Volkswagent és másokat reprezentáló Autos Drive America csoport szerint Trump intézkedése megdrágítja az autók gyártását és értékesítését az Egyesült Államokban. A nemzeti külkereskedelmi tanács hozzáteszi ehhez, hogy az USMCA-n belül bevezetett vámok az amerikai autóexport versenyképességét is erősen rontják.
Az Edmunds autópiaci adatszolgáltató elemzése szerint az alkatrészek drágulása a javítási költségeket is növelni fogja. Ez magával hozza a biztosítási kiadások emelkedését is. A Horizon Investment Services befektetési cég szakértője, Chuck Carlson máris azt jósolja, hogy az amerikai autógyártók mindenféle kivételt fognak kilobbizni a beszállítói láncaik megugró költségeire hivatkozva. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nem egyszerűen elismerte, hogy az új vámtarifáknak komoly hatása lesz cége költségeire, de még azt is elárulta, hogy fogalmuk sincs, mennyivel fognak ezek növekedni. A japán miniszterelnök azt nem érti, miért üti az USA elnöke a szigetország autógyártóit, amelyek irdatlan nagy pénzeket fektettek be az Egyesült Államok autóiparába. Az UAW szakszervezet üdvözölte a döntést, mert szerinte amerikai munkahelyeket fog teremteni. Ugyanakkor a szervezett munkásoknak is többe fog kerülni, ha autót akarnak venni. Az autóeladásokat nyomon követő Cox tanácsadó cég szerint az USA-ban készülő autók nagyjából 3000 dollárral (1,1 millió forint), az importáltak 6000 dollárral (2,2 millió forint) drágulhatnak.
A Cox emellett arra számít, hogy a felfordulás és a drágulás miatt naponta 20 ezerrel eshet vissza az autógyártók termelése az Egyesült Államokban. Összességében 30 százalékos lehet a csökkenés. Az biztos, hogy ennek nyomán a szakszervezetek is érdekes hónapok elé néznek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
