Miután magyar idő szerint szerda éjszaka Donald Trump bejelentette, hogy áprilistól 25 százalékos vámmal sújtja az autóipari importot – a lépéstől 100 milliárd dolláros pluszbevételt vár, amivel az amerikai államadósságot csökkentené –, sorra érkeznek az amerikai döntést kommentáló reakciók.
A japán autóipar várhatóan 4,3 százalékkal esik vissza az intézkedés hatására, ami az egész ipari termelést 0,6 százalékkal vetheti vissza, számolta ki a Japan Research Institute. A japán cégek eladásai várhatóan csökkenni fognak, ami a gyártási volumen csökkenését vonja maga után, és ez kihatással lesz az autóalkatrész-gyártókra is.
Japán 2024-ben mintegy 40 milliárd dollár értékben exportált autóipari termékeket az Egyesült Államokba, ami Japán teljes amerikai exportjának 28,3 százalékát tette ki. A Japán Autógyártók Szövetsége szerint 2024-ben mintegy 1,37 millió járművet értékesítettel az Egyesült Államokban.
Isiba Sigeru japán miniszterelnök azt mondta, megfontolják a megfelelő választ az amerikai importvámokkal szemben, de „minden lehetőség az asztalon van”. A japán kormányfő egyben „határozottan arra szólította fel az Egyesült Államokat, hogy ne alkalmazza a 25 százalékos vámot Japánra”.
Európából első reakcióként sajnálkozó és kritikus megjegyzések érkeztek a washingtoni döntésre, derül ki a Spiegel összeállításából. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke „mély sajnálatát” fejezte ki a lépés miatt, és úgy fogalmazott: a vámok az eddiginél rosszabb helyzetet teremtettek a vállalatok számára, és még rosszabbat a fogyasztók számára. Hangsúlyozta, hogy az EU meg fogja védeni gazdasági érdekeit, de elsősorban tárgyalásos megoldást akar, nem a vámháború eszkalálódását.
Németországból, amely autóiparát különösen sújthatja a lépés – a német autóexport 73 százaléka amerikai piacra ment – kemény európai reakciót kértek. Armin Laschet, a várhatóan hamarosan kormányra kerülő CDU külpolitikai szakértője azt mondta, egységes európai uniós válaszra van szükség, de annak „teljes erejűnek” kell lennie. Laschet párttársa, Norbert Röttgen célzott és mérsékelt ellenszankciókat szeretne, „amelyek demonstrálják, hogy nekünk is vannak eszközeink, de nem az eszkalációhoz vezetnek”.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Hildegard Müller azonnali tárgyalásokat kért az USA és az EU között a kétoldalú megállapodásról. A jogi szabályozásokról, szabványokról és tanúsítványokról is szeretne megbeszéléseket folytatni úgy, hogy a megállapodás előnyökkel járjon az Atlanti-óceán mindkét partján.