Indul az autóháború: Trump fejszével esett neki a piacnak
- Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke nem várta meg április első napjait, eldöntötte, hogy bevezeti a 25 százalékos büntetővámot az USA-ba irányuló autóexportra.
- A reakciók kiszámíthatóak voltak.

Az ázsiai tőzsdék hanyatlani kezdtek azt követően, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke bejelentette, 25 százalékos vámot vetnek ki az USA-ba irányuló autóimportra április 3-ától kezdődően – írta a Reuters. Ez a döntés egyelőre nem vonatkozik az autóalkatrészekre, de április első napjaiban további vámintézkedések várhatók, amelyek szintén azok ellen az országok ellen irányulnak, amelyeknek külkereskedelmi többletük van az Egyesült Államokkal szemben.
Az új tarifa megfejeli az acél- és alumíniumimportra néhány hete kivetett hasonló büntetővámot. Az USA-ba 2024-ben 474 milliárd dollár értékű autóipari terméket importáltak, ezen belül személyautókból 220 milliárd értékű került be az országba. (Ez Magyarország éves GDP-jének 11 százaléka.) A legtöbb autó Mexikóból, Japánból, Dél-Koreából, Kanadából és Németországból érkezett. A Toyota, a Mazda, a Hyundai és a Kia részvényei estek. A két japán autógyártó exportjának több mint negyede irányul az USA-ba.
A világ még csak most ébred a jókora pofonból, amit kapott
Ez rossz az üzletnek és még rosszabb a fogyasztóknak – mondta Ursula von der Leyen, az Európaibizottság elnöke a hírre reagálva. Mark Carney kanadai miniszterelnök szerint a büntetővámok direkt támadást jelentenek a kanadai munkásokra és mérlegelik, mivel válaszoljanak a csapásra. Ishiba Shigeru japán miniszterelnök csak annyit mondott, hogy minden lehetőséget az asztalon tartanak.
Trump azt hiszi, hogy a vámokból származó költségvetési bevételekre alapozva utat nyithat az adókcsökkentése előtt és lendületet adhat az amerikai feldolgozóipar erősödésének. A kereskedelemhez értő szakértők azonban áremelkedésekre számítanak, ami visszaveti a keresletet és árt a világ autóiparának.
A „bölcs” szakszervezeti vezetők sem látnak az orruknál tovább
Az autóipar legnagyobb szakszervezete, az UAW, amely régóta fúrja az autóimportot, üdvözölte az elnök döntését. Úgy vélik, a szervezett munkások egész kis hadsereggel fognak bővülni a három nagy amerikai autógyártónál és Volkswagen ott lévő autógyártó üzeménél. Az ázsiai cégek munkavállalói körében nem tevékenykedik az UAW.
A szakszervezeti vezetőktől nem várható el, hogy gondoljanak arra a közvetett hatásra, amit világkereskedelem szétzilálása okoz az amerikai foglalkoztatásban. A detroiti trojka (General Motors, Ford, Stellantis) részvényei mindenesetre estek a tőzsdén kívüli részvénykereskedésben Trump bejelentése után.
Autópiaci elemzők az új autók árának emelkedésére számítanak, ami az eladások csökkenéséhez és munkahelyek elvesztéséhez vezet.
Pikáns részlete az elnök döntésének, hogy ő vagy Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója – aki jelenleg éppen Trump megbízásából ezrével rugdossa ki a közalkalmazottakat állásaikból – nem tudja, mit beszél. Az állam feje szerint mostani döntése nettó semleges a Teslára nézve. Musk azt írta az X-en, hogya tarifák jelentős hatást gyakorolnak a Teslára.
