Katonai szolgálatba állhat az önvezető repülőgép, ami többezer kilométert tesz meg

Katonai szolgálatba állhat az önvezető repülőgép, ami többezer kilométert tesz meg
Gábor János  |  2025. 03. 26., 13:10

Pilóta nélkül is képes lesz eljutni 4000 kilométerre lévő célállomására az a repülőgép, amit most hadrendbe állítanak. Az önvezető jármű hidrogén-üzemanyaggal működik.

A hidrogén-elektromos meghajtású repülő rendszereket gyártó ZeroAvia bejelentette, hogy az USA légierejének AFWERX programja keretében elnyert egy ún. Kisvállalati Innovációs Kutatási (SBIR) támogatást. A brit-amerikai cég ennek fejében megvalósíthatósági tanulmányt készít arról, hogy hogyan lehet a Cessna Caravan repülőgép rendszereibe hidrogénmeghajtást és fejlett automatizálási technológiát integrálni. Az AFWERX támogatásai olyan kutatásokat céloznak, amelyek az Egyesült Államok Légierejének legfontosabb kihívásaira keresnek választ.

A cél egy könnyű, de nagy hatótávolságú önvezető repülőgép

A ZeroAvia elemzi, hogyan fejleszthet és szállíthat le egy 3600 kilogramm tömegű, autonóm, hidrogén-elektromos meghajtású repülőgépet, ami aztán katonai célokat szolgálhat. Ez a megoldás azért érdekes honvédelmi szempontból, mert jóval kisebb motorzajt és hőjelet bocsát ki, ezzel jelentősen csökken a felderíthetősége.

A hidrogén üzemanyagcellák ráadásul javítják az elektromos, pilóta nélküli légi járművek hatótávolságát, repülési idejét és fordulási idejét.

A hidrogén, mint repülőgép-üzemanyag további előnye, hogy a tankolás helyszínén előállítható - már amennyiben van elegendő víz és áram, ezzel leegyszerűsíti az üzemanyag-ellátást, ami kiemelten fontos a védelmi alkalmazások szempontjából. Tömegegységre vetítve a hidrogén rendelkezik a legnagyobb energiatartalommal az összes ismert vegyi energiaforrás közül. Ez lehetővé teszi, hogy a hidrogénüzemű autonóm repülőgépek hatótávolsága elérje akár a 4000 kilométert.

A vállalat meglévő technológiájára építenek

A ZeroAvia jelentő tapasztalattal rendelkezik a hidrogén-elektromos repülőgép fejlesztésében, sőt, már rendelkezik is egy kész, 600 kilowattos hajtáslánccal, ami a polgári légügyi hatóságok engedélyére vár. Nem rendelkezik ugyanakkor autonóm repülőrendszerrel is, így a katonai program keretében együttműködésre lép a kaliforniai Reliable Robotics vállalattal, amely elsősorban távolról irányítható repülőgépek területén szerzett tapasztalatokat.

Az amerikai légierő nyílt témájú SBIR programja 2018-ban indult, hogy bővítse a finanszírozott innovációk körét. A ZeroAvia ezzel párhuzamosan kezdte el olyan új repülési képességek létrehozását, amelyek kifejezetten az Egyesült Államok nemzetvédelmét erősítik. A tanulmány az autonóm rendszerek és üzemanyagcellák integrációs lehetőségeit és működési hatásait vizsgálja ebben a témakörben – osztotta meg a vállalat.

„Nagyon fontos jelzés, hogy az Egyesült Államok Légiereje vizsgálja a hidrogénnel működő üzemanyagcellák és az elektromos meghajtás alkalmazását nagy méretű, pilóta nélküli repülőgépeknél – nyilatkozta Val Miftakhov, a ZeroAvia alapítója és vezérigazgatója. Ez a megvalósíthatósági tanulmány mélyebb betekintést enged abba, hogy a hidrogén üzemanyagcella hogyan csökkentheti a repülési műveletek felderíthetőségét és költségeit, miként növelheti az autonóm légi járművek képességeit, és mennyire fogja vissza az üzemanyag-ellátási kockázatokat előretolt hadműveleti területeken.”

A címlapkép illusztráció. Fotó: ZeroAvia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 22., 09:05
A társadalmi egyeztetésre bocsátott törvénytervezet alapján eddig példa nélküli felhatalmazást kapnak az önkormányzatok a betelepülések szabályozására, ami a helyi és környékbeli lakóingatlan-piacokra is hatással lehet – olvasható az ingatlan.com elemzésében, amely a várhatóan július 1-től életbe lévő jogszabály lehetséges lakáspiaci hatásait mutatja be.
2025-04-22 20:10:00
A Budapesti Ingatlan Tanácsadók Egyeztető Fóruma – amelynek tagjai a CBRE, a Colliers, a Cushman & Wakefield, az Eston International, az iO Partners és a Robertson Hungary – közzétette 2025 első negyedévére vonatkozó irodapiaci jelentését.
2025-04-22 18:05:00
2025 első felében a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség részeként létrejött a Gazdaságelemzési Központ, amelynek célja, hogy közérthető és átfogó elemzésekkel támogassa a hazai vállalkozásokat és gazdasági szereplőket.
2025-04-22 12:05:00
„Téged milyen tényezők mozgatnak munkád során? Szeretnéd, ha a fizetésed mellett egyéb módokon is elismernének? Légy része egy magyar módszer kidolgozásának, és értékes nyereményeket is bezsebelhetsz!”

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.