
A Bizottság véleményére az NGM közleményben reagált. Azt írják, hogy a magyar államadósság idén és a következő években is csökkenni fog.
Az éppen háborús költekezésre készülő Európai Uniónak sok nehézséget okozhat a tagállamok költségvetéseinek, ha masszív kiköltekezésbe kezdenek – derül ki az Európai Bizottság 2024-es év alapján készített Adósságfenntarthatósági jelentéséből (Debt Sustainability Monitor). Az elemzés csak mérsékelt gazdasági fellendülést jelez előre az Európai Unióban: a reál-GDP 2025-ben alig 0,9%-kal nőtt, ami 2025-ben is csak 1,5%-ra gyorsulhat, majd 2026-ra 1,8 százalékra bővülhet. Pozitívum, hogy tavaly a növekedés motorjai az erősebb fogyasztás és a beruházások újbóli élénkülése volt az unióban, amit idén kiegészíthet a várt hadiipari bumm.
Az uniós jelentés szerint a 2022 vége óta tartó dezinflációs folyamat folytatódik: míg az uniós infláció 2023-ban 6,4% volt, 2024-ben 2,6%-ra lassult, majd 2026-ra 2,0%-ra csökkenhet, összhangban az Európai Központi Bank céljával, jelezve az árstabilitás visszatérését.
Az EU összesített költségvetési hiánya, amely 2020-ban a világjárvány miatt elérte a GDP 6,7%-át, fokozatosan csökken az elmúlt években. Tavaly már csak 3,1 százalékot tett ki, míg 2026-ra 2,9%-ra csökkenhetett volna a DSM-jelentés szerint, ha a védelmi kiadásokat nem kezdik el növelni a tagállamok. Az eddigi csökkenés oka a diszkrecionális költségvetési szigor és a bevételi többletek, annak ellenére, hogy a gazdasági aktivitás gyenge és a kamatkiadások nőnek.
Az Európai Bizottság részben ezt megfontolva javasolja, hogy a védelmi kiadások a GDP-arányos 4,5 százalékos szintig ne számítsanak bele a tagállamok deficitjébe.
Az EU összesített államadósság-rátája 2023-ban 82,1% volt, jelentősen elmaradva a pandémia alatti 90 százalék feletti csúcstól – emelik ki a jelentésben. Azonban 2026-ra 83,4%-ra emelkedhet az átlagos EU-s szint, amit a romló kamatkülönbözet-növekedés és a tartós elsődleges hiány okoz. A legtöbb tagállamban az adósságráta alacsonyabb lesz, mint 2020-ban, de hat ország – Belgium, Franciaország, Görögország, Olaszország, Portugália és Spanyolország – továbbra is 90% feletti adósságszinttel számolhat.
Erős kockázatok fenyegetik Magyarországot
Magyarország különösen kihívásos költségvetési helyzettel néz szembe a Bizottság elemzése szerint. Bár az ország adósságrátája 2020-hoz képest alacsonyabb lehet, továbbra is azon tizenegy tagállam közé tartozik, amelyeknél középtávon magas fiskális fenntarthatósági kockázatokat azonosítottak.
A magyar adósságdinamikát a csökkenő, de még mindig magas költségvetési hiány és a még mindig magas államadósság határozza meg. A kamatláb-növekedési különbözet támogatja ugyan az adósságcsökkentést, de kisebb mértékben, mint korábban – írják a jelentésben. Az állami bruttó finanszírozási igény továbbra is magas volt 2024-ben, bár az átlagos lejárati idő meghosszabbodása enyhíti a rövid távú kockázatokat.
Az Európai Bizottság az Adósságfenntarthatósági jelentésében a közepes távú fiskális fenntarthatósági kockázatok kapcsán a 2022 és 2035 közötti időszakra azzal számol, hogy
a bruttó államadósság-ráta a 2022-es 73,8%-ról fokozatos növekedéssel eléri a 85,4%-ot 2035-re.

Az adósságráta alakulását több tényező befolyásolja: az elsődleges egyenleg, a „hógolyóhatás” (snowball effect), valamint az egyéb adósságmódosító tételek.
A hógolyóhatás azt jelenti, hogy az államadósság automatikusan nőhet akkor is, ha a kormány nem vesz fel új hitelt, mert a kamatköltségek gyorsabban emelkednek, mint a gazdaság növekedése. Ez különösen akkor veszélyes, ha a kamatláb magasabb, mint a GDP-növekedés üteme.
Az elsődleges egyenleg – amely a kamatkiadások nélküli deficitet tükrözi – mínusz 3,4%-ról -1,0%-ra javul 2022 és 2035 között.
Ezt a javulást nagyrészt a strukturális elsődleges egyenleg alakulása támasztja alá a Bizottság szerint, amely figyelembe veszi a társadalom elöregedésének költségeit (például a növekvő nyugdíj- és egészségügyi kiadásokat) és más strukturális tényezőket.
A „hógolyóhatás” 2022-ben még mínusz 9,3% mértékű kedvező hatást jelent az adósságrátára (elsősorban az infláció hatására), ám 2035-re már plusz 1,3%-os kedvezőtlen hatásba fordul át. Ez a változás főként az inflációs hatások csökkenésének és a kamatkiadások stabilizálódásának tudható be. Az egyéb adósságmódosító tételek tartalmazzák például az árfolyamhatásokat és könyvelési tételeket, szintén mérséklődnek: 2022-ben még 3,5%-ot, 2035-ben már 0%-ot tesznek ki, ami a hozzájuk kapcsolódó hatások csökkenését jelzi.

A strukturális egyenleg – amely a ciklikus tényezők kiszűrésével mutatja az államháztartás helyzetét – -7,3%-ról -6,1%-ra javul az időszak végére, de ez továbbra is tartós, mély strukturális hiányra utal. Eközben a bruttó finanszírozási igény, amely a költségvetési hiány és az adósság megújításának finanszírozására szolgáló forrásokat jelenti, 14,7%-ról 18,1%-ra nő 2035-ig, ami a finanszírozási kihívások növekedésére hívja fel a figyelmet.
A kockázatértékelés során több, a magyar államadósságot növelő tényezőt is figyelembe kell venni. Ezek közé tartozik a devizaadósság relatív magas, 30 százalékot közelítő aránya, amely árfolyamkockázatot jelent az Európai Bizottság szerint. Minél magasabb ugyanis a devizaadósság aránya, a forint esése annál nagyobb mértékben növeli az államadósságot.
Ahogy arról részletesen írtunk, az elmúlt időszakban az Európai Bizottság egyre inkább kockázati tényezőnek tartja, ha egy állam befelé adósodik a saját bankrendszere felé. A logikájuk leegyszerűsítve az, hogy a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt egy pénzügyi sokk esetén az állam és a bankrendszer is likviditási problémákkal szembesülhet.
Nem meglepő, hogy így már rizikófaktort látnak a hazai bankok erős állampapírok felé meglévő kitettségében, amit pénzügyi stabilitási kockázatnak tartanak. Ugyanígy lehetségesnek problémaforrásnak látják a nagy összegű, lejáró lakossági állampapírok miatti refinanszírozási igényt is; valamint az állami garanciákból eredő jelentős függő kötelezettségeket, amelyek terhet róhatnak a költségvetésre.
Ugyanakkor kedvező tényezőnek tartják, hogy Magyarország államadósság-finanszírozása diverzifikált: nemzetközi kötvénypiacokra, lakossági állampapírokra és a hazai pénzügyi szektorra egyaránt támaszkodik.
Az Európai Bizottság determinisztikus stressztesztjei további sérülékenységeket mutatnak Magyarország esetében. Ennek vizsgálatához különböző, feltételezett külső sokkok – romló inflációs környezet, külső finanszírozási problémák – alapján képeztek egy modellt, és ezeknek a várható hatásait vizsgálták a jelenlegi strukturális helyzet alapján. Így a jelentés szerint egy kedvezőtlen kamatkülönbözet növekedés esetén – ha ez 1 százalékponttal romlik az Európai Központi Bank várt, 2 százalék alatti szintjével számoló alapforgatókönyvhöz képest – az adósságráta 2035-re mintegy 7 százalékponttal haladhatja meg az alapeseti pályát. Más stresszhelyzetekben – például alacsonyabb strukturális elsődleges egyenleg vagy átmeneti pénzügyi stressz esetén – az adósságráta körülbelül 1 százalékponttal lehet magasabb 2035-ben.

A sztochasztikus – vagyis a bizonytalansági tényezőket, például a gazdasági növekedés, infláció vagy kamatlábak alakulásának szélsőséges változásait is figyelembe vevő – előrejelzések közepes kockázatot jeleznek, mivel az adósság növekedésének közepes a valószínűsége az elkövetkező öt évben.
A Bizottság szimulációi szerint rövid távon még nem biztos, hogy nő az államadósság: 2029-ben 54% az esélye, hogy a GDP-arányos adósság magasabb lesz, mint 2024-ben.
A geopolitikai kockázatok, például Oroszország ukrajnai háborúja és a közel-keleti feszültségek további bizonytalanságot okoznak rövid távon. Kiemelik, hogy az Egyesült Államok protekcionista intézkedései visszafoghatják a világkereskedelmet, amely negatívan hat az EU nyitott gazdaságára, így Magyarországra is.
A gyenge termelékenység és a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) végrehajtásának késlekedése tovább növeli a kihívásokat a Bizottság szerint mind itthon, mind az egész unióban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Banki számlaköltségek: újabb bankok jelentették be, hogy teljesítik a kormány elvárásait
Itt vannak a legfrissebb reakciók.
Már Orbán Viktor is megszólalt a vámháborúval kapcsolatban – Híreink kedden
Eltérő stratégiával készülnek az egyes országok.
Vámháború: megszólalt az amerikai pénzügyminiszter, elárulta, mit vár most
Nagy dealekre számít.
Kényszerű döntést hozott a spanyol kormány: 2 milliárd eurós átcsoportosítást hajtottak végre
A védelmi minisztériumhoz kerül.
Globális energiaipari foglalkoztatás: trendek és kihívások
A munkahelyteremtésben egyre jelentősebb a tiszta energiával foglalkozó ágazatok szerepe, egyszersmind lassul a fosszilis energiahordozókban érdekelt szektorok növekedése.
Kijavítási kérelem az áfában: mentőöv mulasztás esetén
A kijavítási kérelem egy kevéssé ismert, de rendkívül hasznos lehetőség a NAV-hoz történő adózási bejelentések pótlására. A kijavítási kérelem használata nemcsak egyszerűsíti az adm
Zsiday Viktor: Arcátlan követelések, amikből lehet engedni
Donald Trump tárgyalási stratégiáját könyveiből ismerhetjük: arcátlan és lehetetlen követelésekkel kell föllépni, amiből bőven lehet engedni, hogy utána a másik oldal egy számára kedvez
Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre? Mi történik az ingatlanpiacon 2025 nyarán? További brutális áremelke
A magyar nagyravágyás természetéről
Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit
A pénzügyi szorongásról
Vámok, várható infláció, közelgő recesszió - röviden ez várhat az amerikaiakra Donald Trump elnöksége miatt. Több kutatás is megállapította, hogy a pénzügyi bizonytalanság szorongást ok
Balásy Zsolt: Árolcsósítók
Hadd kezdjem egy szovjetkori városi legendával, amit biztos sokan ismernek, de úgy tűnik, sokan el is felejtettek. A már enyhülő kommunista párt bizottságot küldött Londonba,...
The post Balásy
"Felszabadulás" helyett Pánik Napja? Így fektess most be!
Trump új vámtarifái megrázták a tőzsdéket, növelve a gazdasági bizonytalanságot. Sokan pánikolnak, de valószínűleg erre neked semmi okod nincsen. Elemezzük a kockázatokat és megmutatjuk, m

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)

- Nyakunkon az újabb "devizahiteles" válság? - Soha nem látott összegben adósodnak el a magyarok
- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
- Amerika nagy háborúja árnyékában emelkedhet ki egy új globális szuperhatalom
- Trump bontókalapáccsal esett a világrendnek, a legnagyobb árat az USA fizetheti
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
A vámkáosz beárnyékolta a pozitív magyar inflációs adatot
Harmadszor meglepetés idén a havi inflációs szint, most pozitív irányba.
Folytatódik a káosz a tőzsdéken – Hova menekítsem most a pénzem?
Hosszú ideje nem látott összeomlás történik a tőkepiacokon.
Bod Péter Ákos: az eddig ismert kereskedelmi rendszernek vége
Az egyetemi tanár, ex-jegybankár a Checklistben értékelte Trump legújabb vámjait.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.