A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

2025.03.25. 16:52

Biztos neked is van néhány olyan autó a fejedben, ami alapból elsőkerekes, de te el tudnád képzelni hátsókerék-hajtással és valami brutális hosszában beépített motorral. A 2000-es évek elején a Fordnak is voltak ilyen képzelgései és az egyiket meg is valósították. Noha nem az volt az elsődleges cél, hogy életre hívják a kora egyik legdurvább hot hatcét, az Focus RS8-cal ez mégis sikerült.

Az Egyesült államokban komoly hagyománya van a külön is megvásárolható V8-as motoroknak, ezeket kint úgy nevezik: crate engine. Ha az ember rendel egyet, raklapon leszállítják neki és onnantól abba építi be, amibe szeretné – sokszor még tartozékokat is küldenek hozzá. Ilyen volt a Ford Racing Performance Parts (FRPP) ötliteres, V8-as motorja is, aminek a kisebb, gyengébb változatával a hagyományos autóvásárlók is találkozhattak a Ford Mustang SVT Cobrában. A motor legnagyobb erénye a mérete volt: olyan kis helyen is elfért, ahol más hasonló löketű és erejű motorok nem. Hogy ezt demonstrálják, beépítették egy éppen akkor elérhető Ford Focusba.

Különösen az észak-amerikai piacon számított kicsi autónak a Focus, ezért külön dicsőség volt, hogy az FRPP beleszuszakolta legújabb ötliteres crate engine-jét. Nem volt kis feladat, az autó szerkezetét néhány ponton módosították a motortér körül, a futóművet viszont teljesen újrarajzolták. Elöl maradt a MacPherson elrendezés, de a gyári rendszer helyett egy Kugel Komponents által fejlesztett egyedi szerkezetet építettek be. Hátul szintén kiszórták a gyári, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést és a helyére egy jóval ósdibb – bár erősebb – merev híd került, 8,8 colos versenydifferenciálművel. A csillapításért egy állítható Ford Multimatic rendszer felelt, amit egy átlag Ford Focushoz képest nagyon feszesre hangoltak.

Mivel a rendszer stabilan működött a tesztek alapján, az FRPP fontolgatta, hogy kiadnak egy átalakító szettet a Focushoz, hogy bárki építhessen magának belőle hátsókerekes autót, végül a csomag koncepció szinten maradt. Valószínűleg a szerkezeti átalakításokat nem vállalták volna nagyobb számban, hiszen egy hosszmotoros autóban a váltónak tisztes helyigénye van a középkonzol alatt, ám a Focust orrmotoros kialakításúra tervezték, nem volt erre dedikált hely.

Az autó legérdekesebb része egyértelműen a motor. Alapnak az akkori Mustang SVT Cobra 4,6 literes, V8-as, alumínium blokkos motorját használták. A hengereket 90,2 milliméterről felfúrták 94-re, így a lökettérfogat kereken öt literre hízott. Módosították magát a blokkot és a hengerfejeket is, illetve számos alkatrészt erősebbre cseréltek. Kovácsolt főtengelyt, erősített H-profilos hajtórudakat és új dugattyúkat építettek be. A hengerfejeket is módosították: kovácsolt szelepekkel és erősebb rugókkal szerelték, illetve nagyobb emelésű vezérműtengelyeket választottak.

A motor kompresszióját megemelték 11.0:1-re, illetve nagyobb áteresztőképességű befecskendezőket építettek be, hogy több üzemanyag jusson az égéstérbe. Hogy legyen mellé elég levegő, magnéziumból öntött, változó hosszú szívócsöveket alkalmaztak. A leömlőket meghagyták, viszont utána egy teljesen egyedi kipufogórendszert építettek, ami szépen elfért a Focus padlólemeze alatt. A módosításokkal az SVT Cobra 305 lóerejéből 420 lett 6700-as főtengelyfordulat mellett, illetve 502 Nm nyomaték 5000-től.

Hogy milyen váltót alkalmazhattak a Ford motor mögött, az forrásonként eltérő. Van, ahol egy ötsebességes, kézi, versenyváltóról írnak, máshol viszont egy hatsebességes, szintén kézi Tremec T56-osról. Utóbbi azért tűnik valószínűbbnek, mert az ilyen építések során közkedvelt alkatrész és a Tremec és a Borgwarner T56-os váltója, ami kézi létére elég jól bírja az extrém magas teljesítményt.

Érdekes, hogy az autó külső megjelenéséhez érdemben nem nyúltak. Alapnak egy Focus ST-t vettek elő, amin amúgy van pár extra toldat és légbeömlő, így elfért a hűtőmaszk mögött a váltó és a differenciálmű plusz hűtője. A hátsó lökhárító aljáról elhagyták a tolató- és ködlámpát, helyette vagány kipufogóvégeket integráltak az idomba. Ezen túl nincs különbség egy sima Focushoz képest ha leszámítjuk az ötliteres motor brutális hangját és a nagyobb fékeket. Ugyanígy a beltérben sem vitték túlzásba a módosításokat: az A-oszlopra szereltek néhány extra műszert, amin a rendszer feszültségét és a különböző olajkörök hőmérsékletét lehet nyomon követni, illetve a más váltó más váltóbotot és kulisszát hozott magával – ezért faragtak a középkonzolon is.

Az autó 2003-ra elkészült és a SEMA tuningshow-n állította ki az FRPP a Ford standján. A különleges autót nagy érdeklődés övezte és megágyazott az új ötliteres motor népszerűségének. Végül sem a Focus RS8 hátsókerekes átalakító szettje és maga az autó sem került forgalomba. Az interneten két 18 éves videó maradt fenn az RS8-ról, ahogy egy zárt pályán próbálgatják. Látszólag nem könnyű vezetni, a hátsókerék-hajtás komoly kihívást jelent egy ennyire rövid és könnyű autóban úgy, hogy közben 420 lóerővel kell megbirkózni.

Érdekes, de maga az autó eltűnt, valószínűleg a Ford vagy az FRPP egyik kiállítóteremben, esetleg egy múzeumban pihenhet – bár akkor valószínűleg tudnánk róla. A motor forgalomba került 14 995 dolláros áron, ami mai pénzben kifejezve nagyjából 26 ezer dollár, azaz 9,6 millió forint lenne.

Az oldalról ajánljuk

Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54