A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Biztos neked is van néhány olyan autó a fejedben, ami alapból elsőkerekes, de te el tudnád képzelni hátsókerék-hajtással és valami brutális hosszában beépített motorral. A 2000-es évek elején a Fordnak is voltak ilyen képzelgései és az egyiket meg is valósították. Noha nem az volt az elsődleges cél, hogy életre hívják a kora egyik legdurvább hot hatcét, az Focus RS8-cal ez mégis sikerült.
Az Egyesült államokban komoly hagyománya van a külön is megvásárolható V8-as motoroknak, ezeket kint úgy nevezik: crate engine. Ha az ember rendel egyet, raklapon leszállítják neki és onnantól abba építi be, amibe szeretné – sokszor még tartozékokat is küldenek hozzá. Ilyen volt a Ford Racing Performance Parts (FRPP) ötliteres, V8-as motorja is, aminek a kisebb, gyengébb változatával a hagyományos autóvásárlók is találkozhattak a Ford Mustang SVT Cobrában. A motor legnagyobb erénye a mérete volt: olyan kis helyen is elfért, ahol más hasonló löketű és erejű motorok nem. Hogy ezt demonstrálják, beépítették egy éppen akkor elérhető Ford Focusba.

Különösen az észak-amerikai piacon számított kicsi autónak a Focus, ezért külön dicsőség volt, hogy az FRPP beleszuszakolta legújabb ötliteres crate engine-jét. Nem volt kis feladat, az autó szerkezetét néhány ponton módosították a motortér körül, a futóművet viszont teljesen újrarajzolták. Elöl maradt a MacPherson elrendezés, de a gyári rendszer helyett egy Kugel Komponents által fejlesztett egyedi szerkezetet építettek be. Hátul szintén kiszórták a gyári, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést és a helyére egy jóval ósdibb – bár erősebb – merev híd került, 8,8 colos versenydifferenciálművel. A csillapításért egy állítható Ford Multimatic rendszer felelt, amit egy átlag Ford Focushoz képest nagyon feszesre hangoltak.
Mivel a rendszer stabilan működött a tesztek alapján, az FRPP fontolgatta, hogy kiadnak egy átalakító szettet a Focushoz, hogy bárki építhessen magának belőle hátsókerekes autót, végül a csomag koncepció szinten maradt. Valószínűleg a szerkezeti átalakításokat nem vállalták volna nagyobb számban, hiszen egy hosszmotoros autóban a váltónak tisztes helyigénye van a középkonzol alatt, ám a Focust orrmotoros kialakításúra tervezték, nem volt erre dedikált hely.
Az autó legérdekesebb része egyértelműen a motor. Alapnak az akkori Mustang SVT Cobra 4,6 literes, V8-as, alumínium blokkos motorját használták. A hengereket 90,2 milliméterről felfúrták 94-re, így a lökettérfogat kereken öt literre hízott. Módosították magát a blokkot és a hengerfejeket is, illetve számos alkatrészt erősebbre cseréltek. Kovácsolt főtengelyt, erősített H-profilos hajtórudakat és új dugattyúkat építettek be. A hengerfejeket is módosították: kovácsolt szelepekkel és erősebb rugókkal szerelték, illetve nagyobb emelésű vezérműtengelyeket választottak.
A motor kompresszióját megemelték 11.0:1-re, illetve nagyobb áteresztőképességű befecskendezőket építettek be, hogy több üzemanyag jusson az égéstérbe. Hogy legyen mellé elég levegő, magnéziumból öntött, változó hosszú szívócsöveket alkalmaztak. A leömlőket meghagyták, viszont utána egy teljesen egyedi kipufogórendszert építettek, ami szépen elfért a Focus padlólemeze alatt. A módosításokkal az SVT Cobra 305 lóerejéből 420 lett 6700-as főtengelyfordulat mellett, illetve 502 Nm nyomaték 5000-től.
Hogy milyen váltót alkalmazhattak a Ford motor mögött, az forrásonként eltérő. Van, ahol egy ötsebességes, kézi, versenyváltóról írnak, máshol viszont egy hatsebességes, szintén kézi Tremec T56-osról. Utóbbi azért tűnik valószínűbbnek, mert az ilyen építések során közkedvelt alkatrész és a Tremec és a Borgwarner T56-os váltója, ami kézi létére elég jól bírja az extrém magas teljesítményt.
Érdekes, hogy az autó külső megjelenéséhez érdemben nem nyúltak. Alapnak egy Focus ST-t vettek elő, amin amúgy van pár extra toldat és légbeömlő, így elfért a hűtőmaszk mögött a váltó és a differenciálmű plusz hűtője. A hátsó lökhárító aljáról elhagyták a tolató- és ködlámpát, helyette vagány kipufogóvégeket integráltak az idomba. Ezen túl nincs különbség egy sima Focushoz képest ha leszámítjuk az ötliteres motor brutális hangját és a nagyobb fékeket. Ugyanígy a beltérben sem vitték túlzásba a módosításokat: az A-oszlopra szereltek néhány extra műszert, amin a rendszer feszültségét és a különböző olajkörök hőmérsékletét lehet nyomon követni, illetve a más váltó más váltóbotot és kulisszát hozott magával – ezért faragtak a középkonzolon is.
Az autó 2003-ra elkészült és a SEMA tuningshow-n állította ki az FRPP a Ford standján. A különleges autót nagy érdeklődés övezte és megágyazott az új ötliteres motor népszerűségének. Végül sem a Focus RS8 hátsókerekes átalakító szettje és maga az autó sem került forgalomba. Az interneten két 18 éves videó maradt fenn az RS8-ról, ahogy egy zárt pályán próbálgatják. Látszólag nem könnyű vezetni, a hátsókerék-hajtás komoly kihívást jelent egy ennyire rövid és könnyű autóban úgy, hogy közben 420 lóerővel kell megbirkózni.
Érdekes, de maga az autó eltűnt, valószínűleg a Ford vagy az FRPP egyik kiállítóteremben, esetleg egy múzeumban pihenhet – bár akkor valószínűleg tudnánk róla. A motor forgalomba került 14 995 dolláros áron, ami mai pénzben kifejezve nagyjából 26 ezer dollár, azaz 9,6 millió forint lenne.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
