Ijesztő trend terjed a tinédzser fiúk körében

2025.03.25. 10:17
A zaklatás, az incelkultúra (önkéntelen cölibátus), valamint a közösségi média fiatalokra gyakorolt mérgező hatásának témáit dolgozza fel a Netflix új sikersorozata, a Kamaszok. A szériában az önmagát kívülállónak, már-már elszigeteltnek érző kamasz fiú úgy gondolja, bánatára az az egyetlen megoldás, ha az interneten talált „toxikus maszkulinitás” eszméit a saját életében is alkalmazni kezdi. A radikalizáció pedig hamar tragédiához vezet.
Kapcsolódó
Négy rész alatt szétmarcangolta a lelkünket a Netflix új minisorozata

Négy rész alatt szétmarcangolta a lelkünket a Netflix új minisorozata

A Kamaszok eddig az év legmegrázóbb néznivalója a kis képernyőn.

Felrobbantotta a közösségi médiát az alig két hete debütált Kamaszok (Adolescence). A Netflix miniszériája egy gyilkossággal vádolt tinédzser (és családja) kálváriáját meséli el. Jack Thorne író Stephen Graham színésszel együtt alkotta meg a drámasorozatot, amely egy 13 éves fiúról, Jamie-ről szól, akit azzal vádolnak, hogy megölt egy lányt az iskolájából. 

Az eltörléskultúra, a pandémia, valamint az extrém polaritás (woke vs. szélsőjobboldal) korában felcseperedő gyerekek könnyen online zaklatás áldozatai lehetnek. Ezek a fiatalok joggal tarthatnak attól, hogy egy rossz szó, és azonnal „kinézik” őket a kortársaik. A Kamaszokban is megfigyelhetjük ezt a jelenséget.

Részlet a Kamaszok című sorozatból
Részlet a Kamaszok című sorozatból
Fotó: Netflix

Már ebben szocializálódnak

Ryder Jack, egy fiatalokat a káros nemi sztereotípiák feldolgozásában segítő szervezet szakembere szerint a sorozatban azt látjuk, hogy

a fiúk visszavonulnak az internetre, ahol a világ összes szabadsága megvan, hogy feszegessék a határokat, túlszárnyalják és sokkolják egymást.

Ebben az online világban pedig burjánzik a manoszféra, vagyis a férfi-felsőbbrendűséget hirdető csoportok sokasága. A manoszféra egyik kulcseleme a 80:20-as szabály, amelyet a kamaszok a sorozatban tényként kezelnek. E szerint

a nők 80 százaléka a férfiak 20 százalékához vonzódik,

ezeket a nőket pedig át kell verni, különben – normális úton – soha nem fogják megszerezni őket.

Nincs abban semmi újdonság, hogy a tizenéves fiúk azt hiszik, a lányokat rá kell venni a szexre: az Amerikai pite (1999) és a Superbad, avagy miért ciki a szex? (2007) is olyan fiatal férfiakról szól, akik mindent megtesznek azért, hogy elveszítsék a szüzességüket. Ryder Jack szerint a mai fiatalok a közösségi médiában egész nap ilyen tartalmaknak vannak kitéve.

Megrontja a fiúk agyát

Kamaszok egyik legfontosabb üzenete, hogy a nőgyűlölő influenszerek (pl. Andrew Tate) üzenetei hogyan „rontják meg” a tinédzser fiúk elméjét. Érdekesség, hogy a produkció főhőse egy olyan gyerek, akinek a személyisége, viselkedése és érdeklődési köre alapvetően nem is egyezik a hagyományos férfiszereppel.

Jamie középkorú apja generációjának hagyományos nemi szerepei (és elvárásai), valamint a modern, interneten terjesztett üzenetek között őrlődik,

miközben egyikkel sem tud igazán azonosulni.

Az online impulzusok hatásai egyébként már az iskolákban is megmutatkoznak: a szakember szerint egyre gyakoribb, hogy „a fiúk megpróbálják zavarba hozni” a tanárnőiket, ez a jelenség pedig a Kamaszokban is érzékelhető. Jamie különböző arckifejezésekkel, hátsó szándékú bókokkal és lealacsonyító szavakkal támadja a pszichológusnőjét, hogy hatalmat szerezzen felette. „Láthatjuk, hogy mindent felhasznál, amit online tanítottak neki, hogy megpróbálja irányítani a helyzetet” − mondja Jack.

A nemek közötti polarizáció egyre durvább méreteket ölt. A sorozatban Katie (az áldozat) állítólag online zaklatási kampányt indított Jamie ellen, incelnek bélyegezve a kamasz fiút. Az incel az önkéntelenül cölibátusban élő, a nőknél sikertelen, emiatt pedig frusztrált férfiak közössége. Ezek a fiúk és férfiak a nőket hibáztatják sikertelenségeikért.

Andrew Tate nyilatkozata 

Erősen feltételezhető, hogy Jamie-t az incelszerű fórumok radikalizálták, ezért torzulhattak a nőkről, valamint az értékükről alkotott nézetei is. Ezeket az ideákat olyan „alfa-hím influenszerek” erősítették fel, mint Andrew Tate, akire a sorozatban is hivatkoznak, amikor a nyomozók megpróbálják kideríteni, milyen tartalmakat fogyaszt a gyilkossággal vádolt kamasz.

Tate azonban a Newsweeknek adott nyilatkozatában szóvivőjén keresztül visszautasította a jellemzést:

Az Andrew Tate-re való hivatkozás a Kamaszokban kísérlet arra, hogy szélesebb társadalmi problémákat egyetlen személyre kenjenek, ami sem nem tisztességes, sem nem pontos. Míg az online befolyásolás valós téma, igazságtalan, hogy a nyilvánosság őt teszi bűnbakká olyan összetett problémákért, mint a radikalizálódás és az erőszak, amelyek sokkal szélesebb körű kulturális és rendszerszintű tényezőkből erednek.

Bár a sorozat nem egyetlen igaz történeten alapul, mégis egy olyan időszakban készült, amikor egyre több szó esik az online nőgyűlölő nézetek és az erőszakos cselekmények / tömegterrorizmus közötti kapcsolatokról. És miközben a Kamaszok iránti érdeklődés folyamatosan nő, a sorozat arra is rávilágít, hogy a manoszféra hogyan terjed az interneten, sőt online párbeszédet váltott ki arról, hogy kik dőlnek be neki, és kik sérülnek közben.