A Tesla német gyárában jelenleg zajlik az új Model Y gyártásának felpörgetése, a szakszervezet pedig most érezte úgy, hogy szóvá kell tenni pár dolgot, amelyen szerintük változtatni kell.
Az autógyártó az IG Metall szokásos torzításának minősítette a vádakat és saját felméréssel állt elő.
Aláírások
Az IG Metall német autóipari szakszervezet a Berlin melletti Tesla gyár megalapítása óta szerette volna elérni, hogy az autógyárban kollektív szerződés lépjen életbe és az általuk letárgyalt feltételek szerint folyjon a munka.
Nagyjából egy éve, a gyár dolgozói érdekképviseletének választásán végül sikerült bejutniuk az üzembe, ám a dolgozók többsége nem áll melléjük, így a 39 fős grémiumban kisebbségbe kerültek.
Bejutott, de nem került többségbe a német szakszervezet a Tesla gyárában
Most viszont 3000 aláírással kívánnak nyomatékot adni követeléseiknek – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). A Berlintől délre, Grünheide városának iparterületén található gyárban több mint 11 ezren dolgoznak.
A szakszervezet szerint nem elegendő a munkavégzés közben biztosított pihenőidő és több munkatársra lenne szükségük az új Model Y gyártásának felpörgetéséhez. Az IG Metall krónikus munkaerőhiányról beszél és több tiszteletet követel a munkavállalóknak.
A Tesla válaszában az újságnak az éves munkavállalói felmérésük eredményeit hozta fel ellenérvként. A vállalat szerint a legutóbbit 7500-an töltötték ki és 80 százalék elégedetten nyilatkozott a munkakörülményekről, amelyeket csak 5 százalék látott rossznak. Az autógyártó szerint mindig nyitottak a munkatársak javaslataira, így például az ő kérésükre nyitottak nemrég konditermet a gyár területén.
A munkaerőhiány kapcsán a cég jelezte, hogy áprilistól 300 ideiglenes, kölcsönzött munkaerőt vesznek át főállásba. A szakszervezet szerint ez nem elegendő.
Új Model Y
André Thierig, a Giga Berlin vezetője egy interjúban a FAZ kérdésére elmondta, hogy az új Model Y alkatrészeinek 70 százaléka újra lett tervezve, így szerinte ez jóval több, mint ráncfelvarrás.
Thierig szerint a jelenleg tapasztalható visszaesés a cég európai számaiban jórészt az új változat gyártásnak beindítása miatt van. Mint elmondta, pár napra teljesen leállt az üzem és jelenleg is a gyártási ütem emelésén dolgoznak, mind házon belül, az alkalmazottak átképzésével, mind beszállítóikkal, akik új alkatrészeket szállítanak.
A vezető szerint az új Y alkatrészeinek 92 százaléka Európán belülről származik, így kevésbé vannak kitéve az ellátási láncok és a vámháborúk okozta problémáknak.
Az akkucellákat egyelőre még mindig importálják, de a távlati cél továbbra is a helyi cellagyártás beindítása. Jelenleg a Giga Berlin akkugyára a központi, texasi gyár beszállítója, nekik készítenek alkatrészeket a 4680-as cellákhoz és ezt a munkát idén bővíteni is fogják.
Thierig emlékeztetett rá, hogy a Teslának nincs kereskedői hálózata, amit legyárt, az rövid időn belül az ügyfeleknél van. Így egy-egy ilyen átállás jobban meglátszik eladási darabszámaikon, mivel nincs egy nagy kereskedői készlet, ami kipótolná a hiányt.
A vezető szerint a német gyár célja, hogy ismét heti 5000 autó feletti gyártási ütemet produkáljanak az Y-ból, amelyet már 37 piacra szállítanak és ez a lista is bővülni fog idén.
Megfélemlítés, vagy jogos felülvizsgálat?
A FAZ pár nappal korábban már foglalkozott a Giga Berlin munkavállalóival, idézve az IG Metall kifogásait a betegszabadságok kezelése kapcsán.
A szakszervezet vádjai szerint a Tesla vezetése gyakran visszatartja a beteg munkavállók fizetését és megkérdőjelezi az orvosi igazolások hitelességét. Véleményük szerint az elfogadhatatlan magatartással pénzügyi nehézségeket okoznak az alkalmazottaknak, akiket gyakran nyomás alá is helyeznek, amikor elszámoltatják őket a betegállomány kapcsán.
Az IG Metall regionális vezetője szerint emiatt a Tesla alkalmazottak 21-szer gyakrabban fordulnak jogi védelemért, mint az iparági átlag.
A szakszervezet álláspontjára válaszul a cég a német munkajogban ismert lépésekről beszél, amelyek kapcsán úgy fogalmazott, hogy nagyjából havonta egy tucat ilyen eset jut a 11 ezer munkavállójukra. Szerintük ezek a vádak „a szakszervezet populista botránykeltési módszereinek” részét képezik és amikor jelentős esetszámról beszélnek, torzítják a valóságot.
Újságírói kérdésre André Thierig, a Giga Berlin vezetője is kitért erre a vitára a fent már idézett friss FAZ interjújában. A vezető szerint itt tipikusan olyan esetekről van szó, amikor valaki hat hét betegállomány után már nem a fizetését, hanem a német törvények szerinti TB juttatást kapná, ám a hatodik hét letelte utáni napon egy újabb igazolással jön. Elmondása szerint előfordult olyan eset is, amikor ez 8 hónapon át folyamatosan megtörtént valakinél.
Thierig szerint tavaly szeptemberben a hasonló esetek felszámolására kezdtek személyesen kimenni az ilyen munkavállalók lakására, ám ez egy rendkívül erőforrásigényes módszer és sok kritika érte őket akkor, amiért ilyenkor nem azzal a lehetőséggel éltek, hogy visszatartják a fizetést a jogi vita rendezéséig. Most ezt teszik, de úgy látja, most pedig épp emiatt támadják a céget.
A gyár vezetője is a kis esetszámot emelte ki a fentiek kapcsán, elmondása szerint a munkavállalók 0,1 százalékáról van szó, míg a többiek szorgalmasan dolgoznak.
Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.