Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 23. 06:30 Világ

Mitől működik egy vásárlói bojkott?

Megszaporodtak az utóbbi időben a különböző vásárlói bojkottokról szóló hírek. Több balkáni ország lakói például az élelmiszer-kiskereskedőkkel szemben hirdettek bojkottot az év elején, Elon Musk politikai szerepvállalásának hatására pedig óriásit zuhant a Tesla értékesítése Európában, és a cég részvényei is mélyrepülésben, vagy legalábbis hullámvasúton vannak. Kanadában mostanában az amerikai termékeket bojkottálják sokan, Donald Trump vámháborúja és megnyilatkozásai miatt. Az akciók hatékonysága és eredményessége között azonban elég nagy a szórás. 

Kis bojkott-történelem

A bojkott kifejezés az 1880-as írországi földháború idejéből származik. Charles Boycott ingatlanbefektető – aki a legenda szerint jobban bánt a haszonállataival, mint a bérlőivel és a földjein dolgozókkal – egyszercsak azt vette észre, hogy a termékeire már nem tartanak igényt a kereskedők. A kollektív fellépésnek köszönhetően Boycott mezőgazdasági vállalkozását végül sikerült ellehetetleníteni, sőt, a társas kirekesztés miatt el is kellett menekülnie Írországból. Így lett a nevéből a kollektív visszautasítás, a fogyasztói ellenállás fogalma.

Hasonló összefogásra azonban már akkor is volt példa, amikor még nem nevezték (ezen a) nevén: 1791-ben az angolok egy része abbahagyta a rabszolgákkal termeltetett cukor vásárlását. A fogyasztás legalább a harmadával visszaesett, az üzletek pedig elkezdték úgy hirdetni a cukrot, mint amit „szabad emberek” termeltek.

Hasonlóan sikeres volt a Martin Luther King vezette 13 hónapos alabamai buszbojkott is. A színesbőrű nőket a sofőrök bőrszín alapján külön ültették, válaszul a lakosság elkezdte egyáltalán nem használni a tömegközlekedést. Végül az amerikai szövetségi törvényekből a legfelsőbb bíróság kivezette azt a passzust, hogy a különböző bőrszínű embereknek külön kell utazniuk a buszokon.

Pénztárcával is lehet szavazni

A legszélesebb körű, jelenleg is zajló bojkottot nem vásárlók, hanem cégek indították Oroszországgal szemben, több mint ezer cég jelentette be az elmúlt három évben, hogy szünetelteti, vagy befejezi tevékenységét a háborús agresszornak tekintett országban. Ennek sikeressége ma is vita tárgya, elsősorban azért, mert az orosz hadsereg finanszírozását nem vetette vissza a lépés a sokak által remélt mértékben.

Emlékezetes viszont az is, hogy a lengyelek önszerveződő módon léptek fel a háború kitörése után azokkal a cégekkel – például az Auchannal, vagy a Decathlonnal – szemben, amelyek nem hagytak fel az oroszországi tevékenységükkel. Az Auchan azóta is aktív maradt Oroszországban, de a Decathlon például felfüggesztette az ottani működését.

Az Izrael és a Hamász közötti háború is több nagyvállalat bojkottjához vezetett. Sokan azért nem járnak többé például McDonald’s éttermekbe, vagy Starbucks kávézókba, mert a két globális óriáscég Izrael mellett foglalt állást a háború kirobbanása után. A kávézólánc egyébként még perrel is megfenyegette a dolgozói szakszervezetét, mert annak tagjai palesztinpárti bejegyzéseket tettek közzé az X-en. Mivel azonban Amerikában a nagyvárosokon kívül sok helyen a Starbucks az egyetlen kávézó az adott környéken, az összefogás nem gyakorolt látható üzleti hatást a cég bevételeire, és a McDonald’s esetében is hasonló a helyzet.

Egy transznemű reklámarc választása néhány éve sokkal inkább elérte az amerikaiak ingerküszöbét. Amikor a Bud Light sörmárka Dylan Mulvaney transznemű influenszert választotta arcának, az több mint egymilliárd dolláros veszteséggel járt az anyacégnek. A Bud Light azóta már nem az Egyesült Államok legjobban fogyó söre, az eladások 17 százalékkal csökkentek. A gyártó ráadásul azért is rossz stratégának bizonyult ebben az ügyben, mert amikor szakított Mulvaneyvel, akkor az LMBTQ-közösség addigi támogatását vesztette el. Az anyacég marketingigazgatója 2023 végén le is mondott.

Elon Musk is belefutott már korábban egy kudarcba, még a Tesla eladások bezuhanása előtt. Az akkor még Twitter néven futó X a hirdetési bevételeinek felét veszítette el, amikor Musk 2022-ben átvette a közösségi oldalt. Akkor több mint 500 hirdető határolódott el az átalakított platformtól. A közösségi médiafelületekkel szemben azonban nem mindig tudnak hatékonyan fellépni a hirdetők, a Facebook túl nagy falatnak bizonyult például 2020-ban, amikor az álhírek, manipulált tartalmak és a gyűlöletbeszéd akadály nélküli terjedése miatt próbálták az oldalt bojkottálni.

Különlegesebb esete volt a bojkottnak, amikor 2019-ben a brunei szultán bejelentette, hogy az országban az anális szexet halálbüntetéssel sújthatják. Ennek hatására Elton John, George Clooney és más hírességek mellett a JPMorgan és a Deutsche Bank is arra szólított fel, hogy a szultán szállodaláncában, a Dorchester Collectionben ne vegyen ki senki szobát. A szultán végül nem vezette be a halálbüntetést.

A figyelem mobilizálja a tömeget

Egy sikeres bojkott szervezéséhez korábban négy szempontnak kellett megfelelni:

  • egyértelmű és világos célok,
  • tudatosság és edukáció,
  • kitartó mobilizálás,
  • és gazdasági hatásgyakorlás a vállalatra.

Ez az utóbbi évtizedekben azonban a tapasztalatok szerint kiegészült azzal, hogy a folyamatra minél nagyobb figyelmet is kell vonzani, elsősorban a közösségi médiában, de még a hagyományos média szerepe is kulcsfontosságú. Minél nagyobb médiafigyelmet kap egy bojkott, annál nagyobb eséllyel érvényesítheti a tömeg az akaratát például egy vállalattal szemben.

A legtöbb bojkott azért fullad kudarcba anyagi értelemben, mert a fogyasztók – még akkor is, ha gyökeres változást szeretnének elérni – nehezen hajlandók változtatni a fogyasztási szokásaikon. Egy bojkottot nehezebb megszervezni, mint például egy sztrájkot, hiszen nincsenek „vásárlói szakszervezetek”, nehezebb összehangolni a különböző hátterű emberek érdekeit.

Akadályt jelenthet az is, hogy az internet állandóan változó információáramlásában kellene állandó figyelmet fenntartani, hogy tartósan vegyék el az emberek kedvét egy adott termék fogyasztásától. A közösségi média hasznos eszköz lehet a tudatosság terjesztésére, de csak rövidtávon. Másnap, vagy a következő héten már egészen más tartalom kerül a fogyasztók hírfolyamába, és könnyen megfeledkezhetnek a bojkottról.

A bojkott hírének tehát felül kell írnia a személyes problémák, elfoglaltságok fontosságát, különösen akkor, ha a termék elutasítása kényelmetlenséget is okoz (például más étterembe, kávézóba kell menni a megszokott, közeli helyett). Az az érv is elveheti a fogyasztók kedvét, ami a politikai választások előtt is gyakran előkerül: nem mindenki hisz abban, hogy egy ember, vagyis a saját szavazata önmagában értékes, és ha sok ember gondolkodik így, akkor a bojkott a hatékonyságát veszti.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ bojkott Donald Trump egyesült államok elon musk Kanada kereskedelem McDonald's Oroszország Starbucks tesla Twitter Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Vámosi Ágoston
2025. április 25. 15:24 Világ

A magyar kormány kivár, a lengyelek tovább fegyverkeznek az uniós pénzügyi engedéllyel

Már eddig is ők költötték a legtöbbet a hadseregre a NATO-tagállamok közül gazdaságarányosan, de ezt kevésnek látják az orosz fenyegetés árnyékában.

Elek Péter
2025. április 25. 13:12 Világ

Lehet logika Trump viselkedésében, de megéri?

Meglepő, túlzott és közgazdaságilag nehezen indokolható az elnök vámpolitikája, de az legalább már látszik, hogy a célkeresztben elsősorban Kína van.

Mészáros R. Tamás
2025. április 24. 06:05 Világ

Mi lesz, ha a világ nem pénzeli tovább Amerikát?

A pénzpiaci felfordulás furcsa módon segíti Trump céljának elérését, de súlyos pénzügyi kockázatokkal és jelentős életszínvonal-csökkenéssel fenyeget.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. április 24. 17:30 Élet

Könnyebb hozzájutni a 3+3 milliós felújítási ingyenpénzhez, és van még belőle bőven

Egymást érik az otthonfelújítási programmal kapcsolatos könnyítések, lassan talán kiismerik a potenciális pályázók a lehetőségeket.

Regős Gábor
2025. április 24. 15:30 Pénz

Az infláció vagy a recesszió fenyegetőbb a vámháború árnyékában?

Az alapkamat-várakozások alapján a piaci szereplők olyan veszélynek látják a gazdasági visszaesést, amire reagálniuk kell a nagy jegybankoknak.

Hajdu Miklós
2025. április 24. 13:29 Adat

Megfeleződött a gyilkosságok száma Magyarországon, Ausztriában ötödével nőtt

Alacsony szintről, de Svédországban, Dániában és Ausztriában nagyot nőtt a gyilkosságok száma. Régiónkban csökkenés jellemző, az élen Romániával.

Sok hibát vétett a BYD az európai terjeszkedésének első szakaszában, és azóta több intézkedéssel is megpróbálta ezeket a hibákat korrigálni a kínai járműgyártó. A változások többek között a szegedi üzemét és a magyarországi jelenlétét is érintik majd.

Tovább olvasom

Gajda Mihály
2025. április 23. 15:07 Világ

A világ legnagyobb gázmezőjéből jöhetne vezetéken Európába a földgáz, de sok az akadály

Tervek már 15 éve is készültek, de a belátható jövőben csak cseppfolyósított formában jön kontinensünkre Katarból a földgáz.

Tovább olvasom

Kisajátította a Diákváros területeit a magyar állam, Budapest IX. kerülete az érintett 22 ingatlanért 3,5 milliárd forintot fog kapni - írta a Népszava Baranyi Krisztina IX. kerületi polgármester tájékoztatása alapján.

Tovább olvasom

Stubnya Bence
2025. április 23. 06:06 Pénz, Világ

Miért nézi tétlenül ezermilliárdok elégését Trump, ha imádja a tőzsdét?

Elképzelhető, hogy népszerűségvesztést is bevállal a világrendszerváltás érdekében, de az első elnöksége alatt megszokott formula is működhet még.

Tovább olvasom

Unciánkénti 3500 dollár fölé is benézett kedden az arany árfolyama, miután Donald Trump amerikai elnök ismét a dollár gyengülését okozta, ezúttal azzal, hogy az amerikai jegybanktól sokadszorra kért elég határozottan azonnali kamatcsökkentést.

Tovább olvasom

Kiugróan sok használt autó cserélt gazdát márciusban, a lakosság a reáljövedelmek növekedését most kezdte el arra fordítani, hogy a korábban elhalasztott autóvásárlásokat pótolja – értékelte a JóAutók.hu a DataHouse friss adatait.

Tovább olvasom

A tavalyi, előzetes adatok szerint hazánk a GDP 18 százalékának megfelelő összeget fordított közkiadások formájában a szociális védelem céljaira a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) statisztikája alapján.

Tovább olvasom

Stubnya Bence
2025. április 22. 05:50 Élet, Vállalat

Jó a fizetésük és szeretik a munkahelyüket, épp ezért alapítottak egy saját szakszervezetet

Legkevésbé sem gondolná az ember, hogy épp a Bosch informatikusai alapítanak érdekvédelmi szervezetet, pedig nagyon is logikus, hogy ez történt.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. április 21. 05:50 Közélet

Egy egész szakmára rossz fényt vet a jegybanki alapítványok botránya

Ha a könyvvizsgálón múlik, talán sosem derül ki a baj. Ez azért is rossz jel, mert a magántőkealapok ezermilliárdjainak egy része szintén állami vagyon.

Tovább olvasom

A külkereskedelem olyan, mint a labdarúgás: mindenki ért hozzá, de a versenyképes termék nem elég, azt jól el kell tudni adni – mondta az OTP Business Bistro eseményén a Rév Group Holding Zrt. alapítója, Rév András. A külföldi terjeszkedés legnagyobb pénzügyi buktatóiról beszélt az „Exportálni mindenáron?" című panelbeszélgetésen az EPS-Global Zrt. igazgatójával, Déri Ivánnal, és a HEPA Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgató-helyettesével, Artner Gáborral. Az esemény médiatámogatója a G7 volt.

Tovább olvasom