Bármilyen Nissan Skyline szédületes menőség Európában, ha pedig valaki egy gyári Skyline GT-R-t birtokol, azt a JDM-rajongók azonnal megkoronázzák. Ahogy általában a japán belpiacos cuccoknál lenni szokott, a Skyline-okból is szinte végtelen különkiadás, párdarabos széria és extra durva változat létezett. Mivel magam is teljes mellszélességgel rajongok a Skyline-okért – az R34 GT-R-t a legkívánatosabb japán autónak találom, ami valaha készült – ezért úgy döntöttem, hogy összeszedem a Skyline-ok legmenőbb, legérdekesebb vagy épp legritkább kiadásait. Szusit és szakét elő, elképesztő Skyline-ok következnek!
Ha még ennél is mélyebbre ereszkednél a Skyline-ológiába, akkor szerencséd van, hiszen korábban már feldolgoztam a típus teljes történetét is. Katt ide:
Godzilla és egyéb mutáns szörnyek
Mesélek egy kicsit az egyik legmenőbb japán autóról, vagyis a Nissan Skyline-ról.
Skyline R32 GT-R Group A – Az eredeti Godzilla
Amikor szóba kerül a Skyline, sokan kapásból rávágják, hogy áhá, a Godzilla! Valójában azonban ezt a nevet csak egyetlen autó hordja: az R32 GT-R versenyváltozata. A Nissan a nyolcvanas években óriási energiát fektetett bele, hogy könyörtelenül leuralják a Japanese Touring Car Championshipet. Kifejlesztették az R32 GT-R-t, ami túlzás nélkül a világ egyik legfejlettebb műszaki színvonalú autója volt 1989-ben.

Az utcai GT-R-t és a Group A szabályrendszer szerint épült versenyautót is a legendás RB26DETT hajtotta, illetve mindkettőbe beledobták a Super HICAS összkerékkormányzást, és az elektronikusan vezérelt ATTESA E-TS összkerékhajtást.
Utóbbi volt a legnagyobb fegyvertény: a fejlett összkerékhajtással a pályán gyakorlatilag semmilyen autó nem volt ellenfél az aszfalthoz ragasztott R32 GT-R-nek. A többiek olyannyira nem értek az összkerekes szörny közelébe, hogy 1990 és 1993 között minden évben Skyline-ok nyerték a Japanese Touring Car Championship összes futamát.

Ezzel az R32 GT-R lett minden idők legdominánsabb versenyautója. Pont emiatt kapta egy ausztrál újságtól a Godzilla becenevet: annyira félelmetesnek és legyőzhetetlennek tűnt, mint a hatalmas kaidzsú.
Skyline R32 GT-R V-Spec – Főhajtás
Sokszor előkerülnek olyan Skyline GT-R-ek, amiknél a típusjelzést egy V-Spec felirat követi. Erről a különleges kiadásról sokan hallottak már, az eredetét viszont tapasztalataim szerint kevesen ismerik. Nem véletlenül tettem egyből a versenyautó után: a temérdek elsöprő győzelem indokolt egy utcai Skyline-t, amivel a Nissan a sikereknek állít emléket.

Maga a név is innen jön: a V-Spec a Victory Specification, vagyis győzelmi specifikáció rövidítése. Az 1993-ban bemutatott, különleges változatra nagyobb Brembo fékeket szereltek, 17 colos BBS felniket és alumínium géptetőt kapott, áthangolták az ATTESA E-TS összkerékhajtását, illetve megkapta a Nismo első lökhárítóját. Összesen 1396 V-Spec és további 1306 V-Spec II készült, tehát nem gyakori példányok ezek.
Nismo 400R – Szuperritka, megfizethetetlen
A Skyline R33 GT-R egyik legritkább és legkülönlegesebb változata, a hegyesre reszelt Nismo 400R. Ezzel a modellel a Nissan és a gyári tuningcége megmutatták, hogy bőven van még tartalék az eleve nem épp visszafogott GT-R-ben. Először is fogták a bevált RB26DETT-t, és alaposan átdolgozták: más a furat és a löket, kovácsolt dugattyúk kerültek bele, illetve többek között a vezérműtengelyeket is hegyesebbekre cserélték.

A Nismo 400R RB-X GT2-re átkeresztelt motorja egészséges 405 lóerőt és 470 Nm-t tudott, így a nulla-százhoz elég volt négy másodperc, a végsebessége pedig 300 km/h volt. A látványon és az aerodinamikán egyszerre fejlesztettek: a sima GT-R-hez képest agresszívebbek a lökhárítók, más a hátsó szárny és a motorháztető, illetve egyedi, 18 colos felnik pörögnek a kerékjárati ívek alatt.

Végtelenül kívánatos darab a Nismo 400R, de teljesen esélytelen hozzájutni: mindössze 40 darab készült 1995 és 1996 között (eredetileg 100-at terveztek), ráadásul csupán 19-ről lehet tudni biztosan, hogy létezik még. Emiatt arcpirítóan drága holmi: a közelmúltban egy makulátlan, keveset futott darab értékét körülbelül kétmillió dollárra, azaz 737 millió forintra becsülték.
Bugatti áron mehet el az utolsó R33 Skyline 400R
Ez a kontkrét példány volt kiállítva a 2016-os Goodwoodon, a Nismo standon, de nem csak ezek miatt különleges.
Skyline R33 GT-R LM Road Car – A legritkább
A Nissan nem dobta a kukába a versenyzést a R32 hatalmas sikere után sem: a Group A után a Group C-ben folytatták. Úgy döntöttek, hogy az R33 GT-R-ből faragják ki a versenyautót, amivel elindulnak a Le Mans-i 24 óráson. Nem tudták megismételni az R32 sikerét: két Skyline-nal indultak, amik közül az egyik műszaki hiba miatt viszonylag hamar kiesett, a másikkal pedig a kategória ötödik helyét sikerült behúzni.

Az akkori szabály szerint ezekkel a versenyautókkal csak úgy állhattak rajthoz, ha létezik utcai változatuk is. Az LM nagyon hasonlít a versenyautóra, hiszen ugyanazokat a külső elemeket kapta, mint a pályán verető változat. A mokány, az alapjául szolgáló GT-R-nél öt centivel szélesebb utcai LM teljesítményét letekerték 305 lóerőre, és a kagylóülésektől eltekintve belseje is inkább emlékeztet egy sima Skyline-éra.
Mivel a szabály arra nem tért ki, hogy hány rendszámos változatot kell készíteni, a Nissan egyetlen példányt gyártott le (akárcsak a Toyota a GT One-ból), így az R33 GT-R LM lett a legritkább utcai Skyline valaha.
Skyline R33 GT-R 4 Door Autech Version – A praktikus GT-R
A Skyline-ok történetében léteznek érdekes vadhajtások, amik között az egyik legfurcsább a négyajtós GT-R. A Skyline-ból Japánban nemcsak hegyes GT-R-ek, hanem visszafogott, gyengébb változatok is léteztek, az egyik ilyen volt a négyajtós szedán. Utóbbiból azonban nem készült GT-R. De csak egy darabig.

A Nissan megbízta egyedi autókért felelős részlegét, az Autechet, hogy hozza össze a szedán GT-R-t a Skyline márkanév negyvenedik évfordulójára. Nemcsak a látványról szólt az átépítés: a szedán a látványos hátsó szárny kivételével mindent megkapott, amit a kupé. A japánok sem járnak térdig az Autech GT-R-ekben: mindössze 416 készült, így mára ez is drága gyűjtői különlegesség lett.
Egyelőre ennyi, de nyugi, én is tudom, hogy ezeken kívül is rengeteg király Skyline létezik még. Légy türelemmel, lesz folytatás!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
