Bármilyen Nissan Skyline szédületes menőség Európában, ha pedig valaki egy gyári Skyline GT-R-t birtokol, azt a JDM-rajongók azonnal megkoronázzák. Ahogy általában a japán belpiacos cuccoknál lenni szokott, a Skyline-okból is szinte végtelen különkiadás, párdarabos széria és extra durva változat létezett. Mivel magam is teljes mellszélességgel rajongok a Skyline-okért – az R34 GT-R-t a legkívánatosabb japán autónak találom, ami valaha készült – ezért úgy döntöttem, hogy összeszedem a Skyline-ok legmenőbb, legérdekesebb vagy épp legritkább kiadásait. Szusit és szakét elő, elképesztő Skyline-ok következnek!
Ha még ennél is mélyebbre ereszkednél a Skyline-ológiába, akkor szerencséd van, hiszen korábban már feldolgoztam a típus teljes történetét is. Katt ide:
Godzilla és egyéb mutáns szörnyek
Mesélek egy kicsit az egyik legmenőbb japán autóról, vagyis a Nissan Skyline-ról.
Skyline R32 GT-R Group A – Az eredeti Godzilla
Amikor szóba kerül a Skyline, sokan kapásból rávágják, hogy áhá, a Godzilla! Valójában azonban ezt a nevet csak egyetlen autó hordja: az R32 GT-R versenyváltozata. A Nissan a nyolcvanas években óriási energiát fektetett bele, hogy könyörtelenül leuralják a Japanese Touring Car Championshipet. Kifejlesztették az R32 GT-R-t, ami túlzás nélkül a világ egyik legfejlettebb műszaki színvonalú autója volt 1989-ben.

Az utcai GT-R-t és a Group A szabályrendszer szerint épült versenyautót is a legendás RB26DETT hajtotta, illetve mindkettőbe beledobták a Super HICAS összkerékkormányzást, és az elektronikusan vezérelt ATTESA E-TS összkerékhajtást.
Utóbbi volt a legnagyobb fegyvertény: a fejlett összkerékhajtással a pályán gyakorlatilag semmilyen autó nem volt ellenfél az aszfalthoz ragasztott R32 GT-R-nek. A többiek olyannyira nem értek az összkerekes szörny közelébe, hogy 1990 és 1993 között minden évben Skyline-ok nyerték a Japanese Touring Car Championship összes futamát.

Ezzel az R32 GT-R lett minden idők legdominánsabb versenyautója. Pont emiatt kapta egy ausztrál újságtól a Godzilla becenevet: annyira félelmetesnek és legyőzhetetlennek tűnt, mint a hatalmas kaidzsú.
Skyline R32 GT-R V-Spec – Főhajtás
Sokszor előkerülnek olyan Skyline GT-R-ek, amiknél a típusjelzést egy V-Spec felirat követi. Erről a különleges kiadásról sokan hallottak már, az eredetét viszont tapasztalataim szerint kevesen ismerik. Nem véletlenül tettem egyből a versenyautó után: a temérdek elsöprő győzelem indokolt egy utcai Skyline-t, amivel a Nissan a sikereknek állít emléket.

Maga a név is innen jön: a V-Spec a Victory Specification, vagyis győzelmi specifikáció rövidítése. Az 1993-ban bemutatott, különleges változatra nagyobb Brembo fékeket szereltek, 17 colos BBS felniket és alumínium géptetőt kapott, áthangolták az ATTESA E-TS összkerékhajtását, illetve megkapta a Nismo első lökhárítóját. Összesen 1396 V-Spec és további 1306 V-Spec II készült, tehát nem gyakori példányok ezek.
Nismo 400R – Szuperritka, megfizethetetlen
A Skyline R33 GT-R egyik legritkább és legkülönlegesebb változata, a hegyesre reszelt Nismo 400R. Ezzel a modellel a Nissan és a gyári tuningcége megmutatták, hogy bőven van még tartalék az eleve nem épp visszafogott GT-R-ben. Először is fogták a bevált RB26DETT-t, és alaposan átdolgozták: más a furat és a löket, kovácsolt dugattyúk kerültek bele, illetve többek között a vezérműtengelyeket is hegyesebbekre cserélték.

A Nismo 400R RB-X GT2-re átkeresztelt motorja egészséges 405 lóerőt és 470 Nm-t tudott, így a nulla-százhoz elég volt négy másodperc, a végsebessége pedig 300 km/h volt. A látványon és az aerodinamikán egyszerre fejlesztettek: a sima GT-R-hez képest agresszívebbek a lökhárítók, más a hátsó szárny és a motorháztető, illetve egyedi, 18 colos felnik pörögnek a kerékjárati ívek alatt.

Végtelenül kívánatos darab a Nismo 400R, de teljesen esélytelen hozzájutni: mindössze 40 darab készült 1995 és 1996 között (eredetileg 100-at terveztek), ráadásul csupán 19-ről lehet tudni biztosan, hogy létezik még. Emiatt arcpirítóan drága holmi: a közelmúltban egy makulátlan, keveset futott darab értékét körülbelül kétmillió dollárra, azaz 737 millió forintra becsülték.
Bugatti áron mehet el az utolsó R33 Skyline 400R
Ez a kontkrét példány volt kiállítva a 2016-os Goodwoodon, a Nismo standon, de nem csak ezek miatt különleges.
Skyline R33 GT-R LM Road Car – A legritkább
A Nissan nem dobta a kukába a versenyzést a R32 hatalmas sikere után sem: a Group A után a Group C-ben folytatták. Úgy döntöttek, hogy az R33 GT-R-ből faragják ki a versenyautót, amivel elindulnak a Le Mans-i 24 óráson. Nem tudták megismételni az R32 sikerét: két Skyline-nal indultak, amik közül az egyik műszaki hiba miatt viszonylag hamar kiesett, a másikkal pedig a kategória ötödik helyét sikerült behúzni.

Az akkori szabály szerint ezekkel a versenyautókkal csak úgy állhattak rajthoz, ha létezik utcai változatuk is. Az LM nagyon hasonlít a versenyautóra, hiszen ugyanazokat a külső elemeket kapta, mint a pályán verető változat. A mokány, az alapjául szolgáló GT-R-nél öt centivel szélesebb utcai LM teljesítményét letekerték 305 lóerőre, és a kagylóülésektől eltekintve belseje is inkább emlékeztet egy sima Skyline-éra.
Mivel a szabály arra nem tért ki, hogy hány rendszámos változatot kell készíteni, a Nissan egyetlen példányt gyártott le (akárcsak a Toyota a GT One-ból), így az R33 GT-R LM lett a legritkább utcai Skyline valaha.
Skyline R33 GT-R 4 Door Autech Version – A praktikus GT-R
A Skyline-ok történetében léteznek érdekes vadhajtások, amik között az egyik legfurcsább a négyajtós GT-R. A Skyline-ból Japánban nemcsak hegyes GT-R-ek, hanem visszafogott, gyengébb változatok is léteztek, az egyik ilyen volt a négyajtós szedán. Utóbbiból azonban nem készült GT-R. De csak egy darabig.

A Nissan megbízta egyedi autókért felelős részlegét, az Autechet, hogy hozza össze a szedán GT-R-t a Skyline márkanév negyvenedik évfordulójára. Nemcsak a látványról szólt az átépítés: a szedán a látványos hátsó szárny kivételével mindent megkapott, amit a kupé. A japánok sem járnak térdig az Autech GT-R-ekben: mindössze 416 készült, így mára ez is drága gyűjtői különlegesség lett.
Egyelőre ennyi, de nyugi, én is tudom, hogy ezeken kívül is rengeteg király Skyline létezik még. Légy türelemmel, lesz folytatás!

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
