Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
- Már Kínában adják el a világon forgalomba helyezett új autók majdnem egyharmadát.
- A gyártásban még nagyobb az arány.

Az új autók európai piacát alapvetően befolyásolta 2024-ben, hogy a makrogazdasági környezet kedvezőbbé vált az autógyártók számára – derült ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) 2024-es összesítéséből. Éveken át tartó stagnálás után az EU tagországainak GDP-je kissé nőtt és 2025-re nagyjából 1,5 százalékos bővülést jósolnak a szakemberek. Eközben az infláció a kontinens legtöbb országában enyhülőben van a 2022 második felében elért csúcsa óta. Az összesített átlagos adat szerint az elmúlt évben 2,6 százalékkal romlott az európai vásárlók pénzének értéke. A munkanélküliségi ráta 2025-ben átlagosan 5,9 százalékra csökkenhet a 2024-es 6,1 százalékról.
Harmatos bővülés Európában
Az új autók értékesítése nőtt, de elmarad a világ átlagától. Az ACEA adatai szerint globálisan 74,6 millió új autót adtak el az autókereskedők 2024-ben, ami 2,5 százalékkal volt több a 2023-as adatnál. Eközben az EU-ban csak 0,8 százalékos volt a tavalyi növekedés, amivel 10,6 millió autóra mentek fel az újautó-eladások. Észak-Amerikában 3,8 százalékkal, 15,9 millióra nőtt az értékesítés a járvány utáni piaci rendeződés jegyében. Japánban ugyanakkor 7 százalékkal, Dél-Koreában 5,1 százalékkal adtak el kevesebb új autót 2024-ben, mint 2023-ban.
Eközben Kínában főként az erős utolsó negyedévnek köszönhetően 23 millió új autó talált gazdára 2024-ben. Ezzel az ázsiai behemót adja a világpiac 31 százalékát.
Gyenge lábon állnak az európai autógyártók
A világon 75,5 millió autót gyártottak az autógyártók 2024-ben. Ezen belül az EU autógyártása 6,2 százalékkal zsugorodott. A szakértők ezt annak tudják be, hogy az ágazattal szembeni üzleti bizalom gyengébb a feldolgozóipar átlagánál. Észak-Amerikában 3,2 százalékos visszaesést regisztráltak a statisztikusok.
A kínai autóipar ugyanakkor szárnyal. Az elmúlt évben 5,2 százalékkal több autót gyártottak az ázsiai országban, mint 2023-ban. Az autók előállításában az eladásoknál is nagyobb a szerepük a kínaiaknak. Piaci részesedésük 35,4 százalék. Eközben nem csupán Európával és az Egyesült Államokkal szemben nőtt a súlyuk. Japán és Dél-Korea autógyártása 8,6, illetve 1,2 százalékkal zsugorodott.
Jó hír, hogy az EU autókereskedelem 81 milliárd dolláros pozitív egyenleget mutatott tavaly, ugyanakkor majdnem 6 százalékkal maradt el a 2023-as plusztól. Kína pedig tartotta 17 százalék feletti súlyát az európai autóimportban. Értékben számolva az EU-s kivitel közel felét az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban eladott új autók után szerezték az uniós autógyártók. Az is látszik, hogy a mennyiséget nézve kevesebb autót értékesítettek a cégek az EU-n kívül, mint korábban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
