Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 21. 05:50 Közélet

Ráfizet a rendőrség a gyorshajtók büntetésére

Közel 120 ezer büntetést szabott ki a Budapestre telepített rögzített traffipaxok felvételei alapján a rendőrség az első három hónapban. A sebességmérők rögzítését a nagy sajtóvisszhangot keltő Árpád hídi baleset után vette napirendre a Fővárosi Önkormányzat. Akkor egy legalább 137 kilométer/órás sebességgel haladó autós sodort el egy szabályosan közlekedő fiatal biciklist, aki belehalt a sérüléseibe.

Karácsony Gergely főpolgármesternek már az eset előtt is a legfőbb ígéretei közé tartozott, hogy nullára csökkenti a halálos közúti balesetek számát Budapesten 2050-ig, és a felére 2030-ig. Utóbbihoz – mint a Fővárosi Önkormányzattól megtudtuk – a 2019-es 49 halálos balesetet veszik alapul.

Az Árpád hídi tragédia után nem sokkal a főpolgármester bejelentette, hogy 48 sebességmérőt szerelnek fel a legforgalmasabb útszakaszokra, szűk határidővel. Végül csak több mint egy évvel később szereltek fel 26 kamerát, amelyek összesen 47 forgalmi sáv adatait rögzítik. A BKK szerint Karácsony terve 2050-re kivitelezhető, de ehhez 200 fix traffipaxból álló sebességmérő-hálózatra lenne szükség.

Nem a rendőrök zsebébe megy

A traffipaxok tavalyi üzembe helyezése után több cikk jelent meg a kiugró száguldozókról, de az igazán nagy bevételt nem ők termelik, hanem a sebességhatárt kevéssé átlépők. Az átlagos bírságösszeg ugyanis 50 724 forint volt, amiből az látszik, hogy a legtöbb gyorshajtó az 50 ezer forintos (minimális) alapbírságot kapta, és csak viszonylag kevés kirívó eset húzza felfelé az átlagot.

Az első három hónap során beszedett bírságok összege néhány ezer forint híján 6 milliárd forint.

Volt olyan sofőr is, aki 50-es tábla mellett 158-cal hajtott az Üllői úton a Vágóhíd utcánál, neki 468 ezer forintot kellett befizetnie.

Sokan gondolhatják, hogy ez a 6 milliárd forint a rendőrséget gazdagítja, sőt korábban egy kerületi önkormányzat is azt közölte, hogy a bírságokból származó bevétel a rendőrséget illeti. Az Országos Rendőr-főkapitányságnál azonban a G7-nek cáfolták ezt, sőt azt is elmondták, hogy a bírságolás nekik anyagi értelemben veszteséges.

A sebességtúllépés miatt kiszabott és beszedett bírság a költségvetési szervnél nem használható fel, az a központi költségvetés központosított bevételét képezi, azokból a kiszabó szerv nem részesül, ugyanakkor a bírságkiszabás során felmerült költségek, például a postaköltség a kiszabó hatóságnál jelentkeznek

– írták kérdésünkre.

Az említett Üllői úti esetet leleplező egyik kamera az, amelynek felvételei alapján a legtöbb bírságot kapták eddig a gyorshajtók. Emellett a Petőfi híd budai hídfőjénél, a Szentendrei úton a Raktár utcánál, a budafoki Duna utcánál, és a Rákóczi híd budai hídfőjénél büntették meg a legtöbb autóst az első hónapokban.

Januárban már „csak” 27 ezer gyorshajtást rögzítettek, tehát a gyakoriság csökkent a novemberi kihágások számához képest, de ehhez az is hozzátesz, hogy jellemzően januárban a legkisebb forgalom. A rendőrség adatai szerint hétköznap napi ezer gyorshajtás alatt van a jellemző szám, szinte csak hétvégén emelkedik e lélektani határ fölé.

A kerületek traffiboxokat akarnak

Budapesten ugyan csökken a halálos balesetek száma, de a nullától még messze van. A 2002-ben történt 101 tragikus baleset óta történt előrelépés: a Fővárosi Önkormányzat azt mondta nekünk, hogy a halálos és a súlyos kimenetelű balesetek számát is több mint 25 százalékkal sikerült csökkenteni tavaly. A 36 haláleset azt jelenti, hogy 2012 óta nem volt ilyen alacsony a közlekedési balesetben elhunytak száma Budapesten (a csökkentett forgalmú 2020-at leszámítva). Tavalyelőtt 43 volt, 2011-ben viszont csak 28, tehát az önkormányzat 2030-as célja ugyan elérhető, de van még hova fejlődni.

A személyi sérüléssel járó balesetek összesített száma látványosan alacsonyabb a tíz-húsz évvel korábbiaknál a fővárosban. 2020 óta következetesen 3000 körül alakul ez a szám, tavaly a harmadik negyedév végéig 2266 balesetben sérültek meg (a Központi Statisztikai Hivatal adatai jelenleg csak eddig, a harmadik negyedévig elérhetők, és további pontos információt erre vonatkozóan a Fővárosi Önkormányzattól sem kaptunk).

A súlyos sérüléssel járó balesetek megelőzéséhez hozzájárulhattak az új sebességmérők. Bár a 2006-os 1056-ról sikerült csökkenteni ezek számát, a 2011-es 571-hez képest nagy mértékben emelkedett 2023-ig, amikor 875 ilyen baleset volt. Tavaly a harmadik negyedévig 560 ilyen balesetet regisztrált Budapesten a KSH, és ha az önkormányzat által említett több mint 25 százalékos csökkenéssel számolunk, akkor a negyedik negyedévben érezhetően kevesebb ilyen eset volt.

Az új traffipaxok hatásának tapasztalatait az első teljes év adatai alapján fogják értékelni a rendőrséggel együtt – tudtuk meg a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztályától. Mindenképpen szeretnék megvizsgálni a közlekedésre gyakorolt tartós hatásukat, amit az első három hónap alapján még nem lehet. Az eddigi tapasztalatok alapján viszont szeretnének újabb traffipaxokat kihelyezni a későbbiekben.

Ezek lehetséges számát és helyszíneit a közlekedésbiztonsági szempontok, az infrastruktúra rendelkezésre állása, és a VÉDA-rendszer informatikai kapacitása határolja le

– mondja az önkormányzat.

Az ORFK viszont azt írta, ők még nem egyeztetnek a főváros területén további fix telepítésű traffipaxok üzembe helyezéséről, de több kerületi önkormányzattól is érkezett igény telepítésekre. Dobozokban véletlenszerűen, ideiglenesen rejtenek majd el sebességmérőket. Óbudán például ebben a módszerben hisznek, pedig az adatok alapján ez kevésbé hatékony, mint a rögzített traffipax: februárban mindössze 134 autósnál mértek gyorshajtást, átlagosan tehát naponta öt autósnál kevesebb akadt fenn a rostán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autós élet Budapest büntetés gyorshajtás halálos baleset karácsony gergely közlekedés óbuda rendőrség traffipax véda Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. április 14. 10:20 Közélet, Pénz

Eladták Esztergom egykori első kórházépületét

Az önkormányzatnak még elővásárlási joga van, a helyiek szerint élni is kellene vele.

Török Zoltán
2025. április 12. 06:09 Közélet, Pénz

Hat lépés, amely válságállóvá tenné a magyar gazdaságot

Gyengülő forint, gyors infláció és stagnáló gazdaság jelezték a problémákat az utóbbi években, de van kiút ebből a helyzetből, csak el kellene indulni rajta.

Jandó Zoltán
2025. április 11. 06:01 Közélet, Vállalat

Ugyanúgy égette a közpénzt a kormány, mint a jegybanki alapítvány, csak más gazdagodott

Az MNB-s alapítvány botránya kísértetiesen emlékeztet arra, ahogyan az állam Tiborcz István környezetéből vásárolt ingatlanokat százmilliárdokért.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Bukovszki András
2025. április 13. 06:07 Pénz

Olyan sokba kerül az államadósság-törlesztés, hogy kódolva van Magyarország lemaradása

Az EU-n belül hazánk költötte GDP-jéhez viszonyítva a legtöbbet kamatfizetésre az utóbbi években, ami aggasztó a növekedési kilátások szempontjából.

Gergely Péter
2025. április 12. 19:04 Pénz

Ismét hajtanak a betétesek pénzére a bankok

Több pénzintézet is versenyképes, az állampapír-hozamoknál magasabb lekötött betéti kamatokkal küzd a lakossági ügyfelek megtakarításaiért.

242 ezer forintra nőtt az öregségi nyugdíj átlaga januárban, ám az érintettek mintegy 60 százaléka az átlag alatti ellátásban részesül, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A nyugdíjasok jelentős része (nagyjából négyszázezren a kétmillióból, vagyis az ötödük) 160 és 200 ezer forint közötti ellátást kap, a tipikus nyugdíj tehát nagyjából ebbe a tartományba esik.

Tovább olvasom

Gyengül a dollár, és szabadulnak a befektetők az amerikai kötvényektől, ami meglehetősen szokatlan az olyan válsághelyzetekben, mint ami mostanában jellemzi a világgazdaságot. A ritka és furcsa helyzet Donald Trump intézkedéseinek következménye, amelyek miatt szokatlan kockázatok övezik az Egyesült Államok gazdaságát és kormányzását.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. április 11. 13:16 Pénz, Vállalat

Mészáros Lőrinc könyvvizsgálója tűnt fel a Matolcsy-kör MBH bankos érdekeltségeinél

Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.

Tovább olvasom

Továbbra is nagyon jelentős az ingatlandrágulás országosan és a fővárosban is, de márciusban az előző hónaphoz képest már enyhült az áremelkedés tempója az Ingatlan.com adatai alapján. Az éves bérletidíj-emelkedés üteme is lassult, országosan és Budapesten is.

Tovább olvasom

A gumigyártásra fókuszálna, ezért a keddi bejelentése alapján eladná vagy bevezetné a tőzsdére a Magyarországon több üzemmel is rendelkező Contitech nevű, ipari termékeket - például futószalagokat és mezőgazdasági tömlőket - gyártó cégét a Continental cégcsoport - írta a Bloomberg.

Tovább olvasom

A világ sok országában óriási a megkönnyebbülés azt követően, hogy Donald Trump amerikai elnök 90 napra felfüggesztette a szerdán életbe lépett „kölcsönös" vámok alkalmazását, és Kínát leszámítva ehelyett csak a szombaton életbe lépett 10 százalékos alapvám marad érvényben. Bár ez sem kevés a kiinduló állapothoz képest - ráadásul az ágazati, például autóipari vámok érvényben maradtak -, érdemes megnézni, mely országok nyernek a legtöbbet a szerda esti Trump-bejelentéssel.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 10. 10:25 Világ

Nagy a fellélegzés, de így is marad bőven az amerikai vámokból

A szerdán életbe lépett vám megfeleződik az EU-val szemben, az ágazati tarifák azonban maradnak, Kína pedig még durvább sarcot kapott.

Tovább olvasom

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Tovább olvasom

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Tovább olvasom

Legalább 104 százalékosra emelkedtek szerdán az Egyesült Államok kínai termékekre kivetett vámjai a 34+50 százalékos emelés életbe lépése nyomán. A CNN számítása szerint a tényleges terhelés ennél is magasabb, az USA teljes kínai importjára vetítve átlagosan 125 százalékos.

Tovább olvasom