- A kínai kihívók nem csupán a német autógyártókat szorították sarokba, hanem híres német vegyipart és gépipart is. Ez arra kényszeríti Európa legnagyobb gazdaságát, hogy újraalkossa önmagát.

Németország nemrégen még a feldolgozóipar legigényesebb részében a világ élén haladt, ám kínai kihívói több fronton is visszaszorították – kezdi a németek előtt álló kihívások sorolását a Deutsche Welle. A tét nem kicsi. Az idetartozó ágazatoktól 5,5 millió állás és a német GDP 20 százaléka függ – idézte a lap a londoni Centre for European Reform (CER) jelentését.
A betegség tünetei jól ismertek. A covid szétzilálta a német gazdaság beszállítói láncait, majd az ukrajnai háborúra válaszul bevezetett európai szankciók nyomán a német vállalatok elvesztették olcsó energiahordozó- és nyersanyagbázisukat. Eközben Kína elindította a Made in China programját, amelynek célja, hogy kiemelje a kínai gazdaságot az olcsó, egyszerű termékek és alkatrészek gyártójának szerepéből. Németországot nem érintette különösebben a kínai gazdasági fejlődés a 2000-es évek elején, mert az főként az alacsony technológiai színvonalú elektronikai termékek, a háztartási gépek és textiláruk területén zajlott.
Az elmúlt évtizedben azonban Kína behatolt a németek gazdasági felségterületére, az autóiparba, a zöldtechnológiába, a vegyiparba és a gépiparba.
A látványos hátrálás mögött zajlik egy kevésbé látható is
A németek visszaszorulása az autóiparban az elektromos autók gyártása terén közismert. Kevesebb hírverést kapott, hogy a kínaiak a vegyiparban is felzárkóztak a németek mellé. Hatalmas gyártási kapacitásokat építettek ki, amelyek globális túltermelést hoztak létre, leszorítva olyan cégóriások profitrátáját is, mint a BASF. A kínai vegyipari vállalatok 60 százalékkal növelték exportjukat az Európai Unióba a 2023-at megelőző tíz évben. Eközben a németek itteni piaci részesedése több mint 14 százalékkal csökkent – derült ki a Handelsblatt Research kutatóintézet adataiból. Ugyanez a helyzet a gépiparral. Ebben az ágazatban a németek részesedése a világ exportjából kissé csökkenve 15,2 százalékra zsugorodott 2013 és 2023 között, miközben a kínaiaké 14,3 százalékról 22,1 százalékra ugrott. Igaz ugyan, hogy a kínaiak felzárkózásának hátterében az óriási iparfejlesztési állami támogatások állnak, ám ez már történelem. Az előző német kormányok elmulasztották, hogy segítsék országuk cégeinek alkalmazkodását az új helyzethez. A szakértők úgy látják, hogy az említett ágazatokban már nem tudják visszaszerezni korábbi dominanciájukat. Azokra kellene koncentrálniuk, amelyekben erősek: a gyógyszeriparra, a biotechnológiára és a tudásiparra.
Rövid távon jöhetnek az adminisztratív eszközök, más kérdés a hosszabb táv
A CER tanulmányának szerzői azt javasolják az új német kormánynak, hogy gyakoroljon nyomást Kínára annak érdekében, hogy növelje belső fogyasztását. Ezzel válthatná ki azt a növekedési modellt, amelyben elárasztja a világot dömping áron kínált termékeivel. A másik javaslat a kínai termékekkel, főként az elektromos autókkal és a szélturbinákkal szembeni vámvédelem. Hosszabb távon a gazdasági kultúra megváltoztatására van szükség – mondta a DW-nek Serden Ozcan düsseldorfi gazdaságkutató. Fel kell adni a „túlzott védelem” viselkedését, amelyben a németek védelmet nyújtanak a bajba került vállalatoknak. A kínai mintát kell követni, amelyben sok céget hagynak indulni egy-egy ágazatban, rábízva a „természetes kiválasztódásra”, hogy a legjobban teljesítők éljék túl a verseny első szakaszát.
Sokat várnak a szakértők a frissen meghirdetett hadiipari fejlesztési hullámtól, ám a fegyverfejlesztések során születő újításoknak át kell jutniuk a civil szférába is. A németeknek fel kell újítaniuk azt a hagyományt, hogy új tudásukat jól védik szabadalmakkal.
Ozcan a vállalatirányítási rendszereket fejlesztő SAP-t állítja példának más cégek elé. Ez a vállalat 70 százalékkal növelte tőzsdei értékét annak köszönhetően, hogy élen járt a mesterséges intelligencia gyors adaptálásában termékeibe. Az autógyártók immáron nem egymással versenyeznek, hanem a videójátékok fejlesztőivel – mondta a szakember arra utalva, hogy a mai autók között leginkább elektronikai képességeik tesznek különbséget. A jövőben nem a gyógyszeripari óriások fognak rákellenes gyógyszereket kitalálni, hanem a mesterséges intelligencia alkalmazásában élen járó cégek."

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
