Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik

2025.03.20. 12:54

  • A kínai kihívók nem csupán a német autógyártókat szorították sarokba, hanem híres német vegyipart és gépipart is. Ez arra kényszeríti Európa legnagyobb gazdaságát, hogy újraalkossa önmagát.
GettyImages-2154790215

Németország nemrégen még a feldolgozóipar legigényesebb részében a világ élén haladt, ám kínai kihívói több fronton is visszaszorították – kezdi a németek előtt álló kihívások sorolását a Deutsche Welle. A tét nem kicsi. Az idetartozó ágazatoktól 5,5 millió állás és a német GDP 20 százaléka függ – idézte a lap a londoni Centre for European Reform (CER) jelentését.

A betegség tünetei jól ismertek. A covid szétzilálta a német gazdaság beszállítói láncait, majd az ukrajnai háborúra válaszul bevezetett európai szankciók nyomán a német vállalatok elvesztették olcsó energiahordozó- és nyersanyagbázisukat. Eközben Kína elindította a Made in China programját, amelynek célja, hogy kiemelje a kínai gazdaságot az olcsó, egyszerű termékek és alkatrészek gyártójának szerepéből. Németországot nem érintette különösebben a kínai gazdasági fejlődés a 2000-es évek elején, mert az főként az alacsony technológiai színvonalú elektronikai termékek, a háztartási gépek és textiláruk területén zajlott.

Az elmúlt évtizedben azonban Kína behatolt a németek gazdasági felségterületére, az autóiparba, a zöldtechnológiába, a vegyiparba és a gépiparba.

A látványos hátrálás mögött zajlik egy kevésbé látható is

A németek visszaszorulása az autóiparban az elektromos autók gyártása terén közismert. Kevesebb hírverést kapott, hogy a kínaiak a vegyiparban is felzárkóztak a németek mellé. Hatalmas gyártási kapacitásokat építettek ki, amelyek globális túltermelést hoztak létre, leszorítva olyan cégóriások profitrátáját is, mint a BASF. A kínai vegyipari vállalatok 60 százalékkal növelték exportjukat az Európai Unióba a 2023-at megelőző tíz évben. Eközben a németek itteni piaci részesedése több mint 14 százalékkal csökkent – derült ki a Handelsblatt Research kutatóintézet adataiból. Ugyanez a helyzet a gépiparral. Ebben az ágazatban a németek részesedése a világ exportjából kissé csökkenve 15,2 százalékra zsugorodott 2013 és 2023 között, miközben a kínaiaké 14,3 százalékról 22,1 százalékra ugrott. Igaz ugyan, hogy a kínaiak felzárkózásának hátterében az óriási iparfejlesztési állami támogatások állnak, ám ez már történelem. Az előző német kormányok elmulasztották, hogy segítsék országuk cégeinek alkalmazkodását az új helyzethez. A szakértők úgy látják, hogy az említett ágazatokban már nem tudják visszaszerezni korábbi dominanciájukat. Azokra kellene koncentrálniuk, amelyekben erősek: a gyógyszeriparra, a biotechnológiára és a tudásiparra.

Rövid távon jöhetnek az adminisztratív eszközök, más kérdés a hosszabb táv

A CER tanulmányának szerzői azt javasolják az új német kormánynak, hogy gyakoroljon nyomást Kínára annak érdekében, hogy növelje belső fogyasztását. Ezzel válthatná ki azt a növekedési modellt, amelyben elárasztja a világot dömping áron kínált termékeivel. A másik javaslat a kínai termékekkel, főként az elektromos autókkal és a szélturbinákkal szembeni vámvédelem. Hosszabb távon a gazdasági kultúra megváltoztatására van szükség – mondta a DW-nek Serden Ozcan düsseldorfi gazdaságkutató. Fel kell adni a „túlzott védelem” viselkedését, amelyben a németek védelmet nyújtanak a bajba került vállalatoknak. A kínai mintát kell követni, amelyben sok céget hagynak indulni egy-egy ágazatban, rábízva a „természetes kiválasztódásra”, hogy a legjobban teljesítők éljék túl a verseny első szakaszát.

Sokat várnak a szakértők a frissen meghirdetett hadiipari fejlesztési hullámtól, ám a fegyverfejlesztések során születő újításoknak át kell jutniuk a civil szférába is. A németeknek fel kell újítaniuk azt a hagyományt, hogy új tudásukat jól védik szabadalmakkal.

Ozcan a vállalatirányítási rendszereket fejlesztő SAP-t állítja példának más cégek elé. Ez a vállalat 70 százalékkal növelte tőzsdei értékét annak köszönhetően, hogy élen járt a mesterséges intelligencia gyors adaptálásában termékeibe. Az autógyártók immáron nem egymással versenyeznek, hanem a videójátékok fejlesztőivel – mondta a szakember arra utalva, hogy a mai autók között leginkább elektronikai képességeik tesznek különbséget. A jövőben nem a gyógyszeripari óriások fognak rákellenes gyógyszereket kitalálni, hanem a mesterséges intelligencia alkalmazásában élen járó cégek."

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

43 perce
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09