Figyelmeztetés jött a beszállítóktól: egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

2025.03.20. 10:27

  • Az alkatrészgyártóknak sokkal nagyobb kárt okozhatnak Donald Trump büntetővámjai, mint az autógyártóknak. 
  • Sok kisebb cég könnyen fizetésképtelenné válhat megugró költségei miatt.
GettyImages-461479704

Donald Trump amerikai elnök büntetővámjai durvább hatással lehetnek az autóipari beszállítókra, mint az autógyártókra, és bajaik gyorsan tovagyűrűzhetnek a beszállítói láncokon. Az észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás (USMCA) egyelőre védelmet kínál az új vámokkal szemben és az ágazat erősen lobbizik azért, hogy a halasztás után, azaz április eleje után is így maradjon – derül ki a CNBC cikkéből.

Kapcsolódó
Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség

Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség

A Ford és a General Motors jegyzése jelentősen emelkedett a tőzsdén.

Részben azért, mert bár a legtöbb autóra, amit az  Egyesült Államokban  értékesítenek vonatkozik az USMCA, de az alkatrészeknél már más a helyzet.  A Mexikóból importált autóalkatrészek 63 százaléka teljesítette az elmúlt évben a szerződés feltételeit. Az autók esetén 92,1 százalék volt ez a mutató. A Kanadából importált részegységek 74,6 százaléka felelt meg 2024-ben a USMCA előírásainak, míg a járművek 96,9 százaléka volt importálható a Trump előző elnöksége alatt módosított szabadkereskedelmi rendszer keretein belül. Ráadásul a termékeknek azt a feltételt is teljesíteniük kell, hogy alapanyagaik is Kanadából, Mexikóból vagy az Egyesült Államokból származzanak.

Miután Trump elnöki rendelettel származási helyétől függetlenül büntetővámmal sújtotta az acél- és alumíniumimportot, ezen máris  többletköltségük  keletkezett  a kanadai és a mexikói alkatrészgyártóknak is.

Szakértők szerint minél kiterjedtebbé válik a vámháború annál több kisebb beszállító fordulhat a csődbírósághoz, mert nem tudja lenyelni a 25 százalékos vámemelésből fakadó költségnövekedését. A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy Trump javaslata, miszerint tessék beköltöztetni a termelést az USA-ba, és akkor nem kell vámot fizetni, majdhogynem nonszensz.  Egy új üzem építésének engedélyeztetése 6-12 hónapot vesz igénybe. További 12-18 hónap vagy több az építkezés ideje. Végül ezt legalább egy éven tartó beüzemelés követi.

A történet vége az, hogy hiába szállít egy alkatrészgyártó nagyon jelentéktelennek látszó, apró termékeket az autógyártóknak, ha nem tudja érvényesíteni áraiban kiadási növekedését, és emiatt fizetésképtelenné válik, akkor az egész beszállítói lánc leállhat. Olyan helyzet alakulhat ki, mint a koronavírus-járvány alatt, amikor a vállalatok működési zavarai miatt szétzilálódtak az autóipari beszállítói láncok.

A címlapkép és a cikkben szereplő fotó illusztráció.