Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak
Elbocsátja összes alkalmazottként dolgozó ételfutárát a Lieferando Ausztriában, és az osztrák sajtó értesülései szerint emiatt azoknak a munkatársaknak is felmondanak, akiket eddig emiatt az üzleti modell miatt foglalkoztattak.
Miért fontos ez? Az ételfutárok döntő része világszerte szerződéses vállalkozóként végzi a tevékenységét, ritka az alkalmazotti státusz, a kérdés szabályozása nem teljesen egyértelmű, és nagy általános vita folyik róla, a pro és kontra érvekről korábban itt írtunk részletesen.
A munka jellege bizonyos szempontból foglalkoztatásszerű, de szerződéses vállalkozóként a futárok nem részesülnek az alkalmazottaknak járó szociális előnyökből, ezekről maguknak kell gondoskodniuk.
Előzmények: Ausztriában a piac három nagy szereplője a Foodora, a Lieferando és a Wolt, de közűlük csak a Lieferandónál volt (választható) lehetőség az alkalmazotti státusz, amely más üzleti modellt kíván meg.
Az országban összesen 5 ezer ételfutár dolgozik, ebből eddig 2000 volt alkalmazott. Ők ágazati kollektív szerződés alapján kapták a fizetésüket, és többek között járt nekik fizetett szabadság, év végi bónusz, vasárnapi pluszpénz és táppénz is.
Mi várható? A Lieferando megmarad Ausztriában, csak ezentúl a futároknak nem lesz lehetősége az alkalmazotti jogviszonyt választani.
Az osztrák állami postavállalat, amely munkaerőhiánnyal küzd, azonnal felajánlotta, hogy alkalmazotti jogviszonyba szívesen átveszi a szerződéses verziót elutasító elbocsátott futárokat, például csomagkézbesítői posztokra.
Magyarországon a két nagy ételfutár platform szolgáltató, a Foodora és a Wolt jellemzően szerződéses vállalkozói formában működik együtt a futárokkal, közvetve kivétel az lehet, amikor több futár egy közös közvetítőcégen keresztül szerződik.
Örök téma a magyar cégek exportjának fellendítése, egy budapesti üzleti rendezvényen egyebek mellett arról lesz szó, hogyan kerülhetők el a folyamat buktatói.
Az európai védelmi tervekben egyre nagyobb szerepet kap Ukrajna hadiipari integrációja, ami újabb front lehet az ezt ellenző Orbán Viktor és Európa maradéka között.
Egyre gyakoribb, hogy a lakossági panaszok miatt az önkormányzatok fellépnek a boltok előtti italfogyasztás ellen, de egy dohányboltnak már nem lehet megtiltani, hogy éjszakai szeszforrás legyen.
A német autóipari ellátási lánc tagjai egymást rántják magukkal a mélybe az Egyesült Államok által bevezetett vámok után. A magyar kivitel 8 százalékát adó győri Audi motorok és autók exportja miatt is érintett.
Nyolc százalékkal csökkent az ipari termelés volumene februárban az előző év azonos hónapjához képest, januárhoz hasonlítva továbbá 1,3 százalékos visszaesés történt, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az ágazat kibocsátása négy éve nem látott mélységbe süllyedt a szezonálisan és munkanappal kiigazított statisztika szerint.
Manipulálhatták az elmúlt években a hazai szegénységi mutatókat, ez pedig megrengetheti a hivatalos hazai statisztikákba vetett, eddig is törékeny bizalmat.
Az új amerikai kormányzat úgy ítéli meg, az újraiparosítás fontosabb a klímavédelemnél. Trump céljai világosak, de semmi sem garantálja, hogy azok teljesülnek is.
458 millió euró (közel 184 milliárd forint) bírságot szabott ki az Európai Bizottság 15 autógyártóra, amiért kartelleztek a ronccsá váló kocsikkal összefüggő kérdésekben.
A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.
Kedden hatályba lépett az úgynevezett e-pénztárgép rendelet, ezzel elindult az a jogi folyamat, amelynek végén a bolti vásárlások után a vevők már nem kapnak papírra nyomtatott nyugtát, csak ha külön kérik.
Komoly esély van rá, hogy a kormány banki árstopot vezet be - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hétfői sajtótájékoztatón. A bankoknak a tavaly év végi bankszámladíjakat kellene visszaállítaniuk.
Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.