Fischer Iván már több ízben állított színpadra Mozart-operát, Don Giovanni-rendezését pedig a 2010-es bemutatót követően, nyolc évvel ezelőtt felújítva láthatta a közönség. A Fesztiválzenekar következő évadában a produkció megújuló felfogásban kerül színpadra. – Mindig az a kérdés, hogy milyen ez a figura – fogalmazott Fischer Iván arra a kérdésre, hogy miért érdemes újra és újra hozzáfogni a történet színreviteléhez. – Magnus Tessing Schneider könyvében bemutatja a Mozart idejében címszerepet éneklő Luigi Bassi alakításáról szóló írásokat, kritikákat, leveleket. Ezekből az derül ki, hogy eredetileg Don Giovanni nagyon más karakter volt, mint amit a 20. században megszoktunk. Sokkal elegánsabb, sokkal megnyerőbb, sokkal sármosabb férfi, korántsem egy vadállat. Miközben – nincs mese – ő egy gazember, nem mentem fel a tettei alól, mégis fontosnak tartom, hogy megértsük a gyökereit, indíttatását – fogalmaz a rendező-karmester. Fischer Iván szerint Don Giovanni addikciója a drogfüggőkéhez hasonló. – Egyik nőt hajtja a másik után, és minden cselekedetét aláveti ennek a szenvedélynek. Mindezért a darabban pokolra jut, de engem a nők megértésén túl az ő figurájának megértése foglalkoztat.
A rendezést illetően Fischer Iván hangsúlyozza: az alapvető gondolatot megtartja, továbbra is színészek és táncosok keltik életre a színpadi díszletet, ők formálnak asztalt, széket, ablakot, semmilyen tárgy nem lesz a színen. – Ez kicsit olyan, mintha mi Don Giovanni szemével látnánk a világot. Ő nem nagyon látja a tárgyakat, azokon átsiklik, a figyelmét a női testek kötik le. Mi a színpadon női és férfitestekből alkotjuk meg a kulisszákat.
Fischer Iván hangsúlyozta: nagyszerű társulat jött össze az előadáshoz – Andrè Schuen, Luca Pisaroni és Maria Bengtsson főszereplésével –, amelyet a Müpa után a Vicenzai Operafesztiválon, majd Baden-badenben a Festspielhausban mutatnak be. A Müpával közös produkció köré egy minifesztivált szerveznek – mondta Erdődy Orsolya. A zenekar menedzser-igazgatója hozzátette: a programok mind a Don Juan-témát járják körbe. – Az előadások kapcsán játékra hívják a közönséget, hogy ha kedvük tartja, jelmezben, álarcban vagy estélyiben jöjjenek el az előadásra, és különleges vacsorákat hirdetünk „Don Giovanni lakomája” fantázianévvel.
Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója arról beszélt, hogy Réz András filmklubjának tematikáját is a csábításmítosz határozza meg, illetve a Szegedi Kortárs Balett bemutat egy Don Juan című koreográfiát Gluck zenéjére. – Egy irodalmi estet is szervezünk, amelyre Szabó Borbála dramaturg gyűjti össze a Don Juan-történetek irodalmi vonatkozásait. A tudományos aspektusról pedig egy minikonferencián esik szó irodalomtudós, zenetörténész és pszichológus részvételével.
A tervek szerint 2026-ban A varázsfuvolával, 2027-ben pedig a Figaro házasságával folytatódik a Mozart-sorozat.
Szeptember közepén Bartók-esttel várja a közönséget a Fesztiválzenekar. A csodálatos mandarin a Duda Éva Társulat közreműködésével, A kékszakállú herceg vára pedig koncertszerű előadásban kerül színre. A Mahler-sorozatban idén a harmadik szimfónia lesz fókuszban, amit februárban a New York-i Carnegie Hallba is elvisz a zenekar.
A BFZ nagy sikerű Mahler-sorozata a szerző 3. szimfóniájával tér vissza a Cantemus Gyermekkarral, a Pro Musica Leánykarral, valamint Gerhild Rombergerrel kiegészülve. – Minden darab fejlődik, változik, de ez korántsem tudatos dolog. Nem arról van szó, hogy felébredek, és azt mondom: – Na, ezt ma másképp fogom csinálni, mint tegnap. Inkább csak észreveszem, hogy valami mondjuk például radikálisabb lett, vagy néha éppen ellenkezőleg, lenyugszik egy-egy rész a darabban. Ilyenkor azon kapom magam, hogy: – Jé, mennyire másképp csináltam 30 évvel ezelőtt! – fogalmazott a karmester a Mahler-sorozattal kapcsolatos felvetésre.
A karácsonyi meglepetés ezúttal nem titok: Bach Karácsonyi oratóriuma a Budapest Kongresszusi Központban Julian Prégardien tenor (evangélista), Julija Lezsnyeva szoprán, Olivia Vermeulen mezzoszoprán és Hanno Müller-Brachmann basszbariton közreműködésével, a kórustételekben a világhírű Collegium Vocale Gent énekeseivel lesz hallható.
Az évad során olyan kiváló szólisták és vendég karmesterek érkeznek még, mint Akiko Suwanai, a Nemzetközi Csajkovszkij Verseny történetének legfiatalabb győztese, aki Saint-Saëns Pablo de Sarasate számára komponált hegedűversenyét adja elő, valamint Alina Ibragimova, aki Beethoven D-dúr hegedűversenyét szólaltatja meg. A hárfa is különleges szerepet kap az évadban: december elején Ginastera versenyművének szólistája Xavier de Maistre hárfaművész lesz, a koncertet a Grammy-díjas David Robertson dirigálja. Vendég karmesterként újra a BFZ élén Marek Janowski, aki Bruckner 5. (B-dúr) szimfóniáját vezényli, januárban pedig a klarinét egyik legnagyobb mestere, a kiváló karmester és zeneszerző, Jörg Widmann, aki ötletdús és egyben elgondolkodtató programjában húgával, Carolin Widmann hegedűművésszel lép fel a Müpában.
A Haydn–Mozart-sorozatban Nicolas Altstaedt újra kettős szerepben, karmesterként és szólistaként is színpadra lép, Haydn 1. (C-dúr) csellóversenyével. Takács-Nagy Gábor vezényletével Alexander Sitkovetskyt Haydn 3. (A-dúr) hegedűversenyének szólistájaként köszöntheti a közönség. A sorozat különleges, kizárólag Mozart-műveket felsorakoztató koncertjén Szűcs Máté az A-dúr klarinétverseny brácsaváltozatát mutatja be.
A barokk zene két kiváló historikus előadó, Julien Chauvin és Szergej Malov hegedűművészek irányításával szólal meg a Zeneakadémián, és a Concertino sorozat is visszatér Pilz János és Daniel Bard vezetésével. A legkisebbek örömére ismét lesznek Kakaókoncertek, illetve az Iván mesél sorozat, a Midnight Music és a próbatermi kamarazenei koncertek is folytatódnak.
A BFZ az új évadban is változatlan formában kínálja népszerű bérletes konstrukcióit, amely továbbra is tízféle bérletet foglal magában – összegezte Erdődy Orsolya. A Doráti és Solti bérlet az összes Müpa-beli koncertet tartalmazza, míg az Ormándy bérlettel a Zeneakadémia teljes évadának hangversenyei látogathatók. A délutáni időpontot kedvelők a Reiner és Fricsay bérletek közül, aki a Müpában és a Zeneakadémián is hallgatna koncerteket, a Kertész és Széll bérletek közül választhat.
Fischer Iván kérdésre válaszolva beszélt a zenekar költségvetéséről is. – Drámai döntés előtt állunk – fogalmazott. – Március 31-ig eldől, hogy mennyi lesz a Budapesti Fesztiválzenekar támogatása. Az ötéves szerződés korábbi összegét felemésztette az infláció, így mi ugyanannyit szeretnénk, mint öt évvel ezelőtt, csak reálértéken. A javaslat fél éve ott van az íróasztalokon, ám most az is felmerült, hogy a reméltnél 700 millióval kevesebb lenne a támogatás, ez hamarosan eldől, és befolyással lesz a programjainkra is – tette hozzá a karmester.
A zenekarban 16 fiatal játszik az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával közösen tavaly indított Európai Zenekari Akadémia program keretében. – A fiatal muzsikusok utaznak Európa-szerte, és közösségi koncerteket adnak: idősotthonokban, iskolákban. Ők nálunk nem azt tanulják meg, hogy a saját karrierjüket hogyan építhetik vagy hogyan kell zenekarban játszani, hanem hogy a zenével hogyan tudnak embereknek segíteni.
A karmester kérdésre válaszolva úgy fogalmazott: ő nem tartozik a nyavalygók közé, hisz abban, hogy van fiatal utánpótlás a komolyzenei közönségben.
Fotó: Nagy Attila