Tavaly novemberben áttekintettük az elmúlt három év statisztikáit, hogy megválaszoljuk a kérdést, mely tisztán elektromos modellből fut a legtöbb a hazai utakon.
Most befutottak a 2024 végi adatok is.
Ezekkel a típusokkal járunk
Oldalunkon havonta közreadjuk a magyar újautó-piac számait, de legalább ilyen fontos a teljes flotta alakulása, amelyben már benne vannak a használtan importált autók is.
Ezért ismét elkértük a Datahouse-tól a hazai elektromos flotta adatait, csak most 2024 végéről, hogy megoszthassuk, mely típusokkal járunk mi magyarok. Vajon eltér ez az újautó-piac sztárjainak listájától?
# | Márka | Típus | Darabszám 2024.12.31 |
Változás |
---|---|---|---|---|
1 | NISSAN | LEAF | 6765 | 19% |
2 | BMW | I3 | 6408 | 29% |
3 | TESLA | MODEL 3 | 5051 | 96% |
4 | TESLA | MODEL Y | 3195 | 102% |
5 | RENAULT | ZOE | 3036 | 20% |
6 | HYUNDAI | KONA | 2361 | 88% |
7 | KIA | NIRO | 2183 | 24% |
8 | VOLKSWAGEN | GOLF | 2098 | 19% |
9 | HYUNDAI | IONIQ | 1999 | 30% |
10 | VOLKSWAGEN | UP! | 1720 | 8% |
11 | DACIA | SPRING | 1532 | 49% |
12 | TESLA | MODEL S | 1277 | 31% |
13 | VOLKSWAGEN | ID.3 | 1249 | 57% |
14 | FIAT | 500 | 872 | 23% |
15 | SKODA | ENYAQ | 772 | 41% |
16 | VOLVO | EX30 | 664 | – |
17 | BMW | IX3 | 663 | 49% |
18 | BYD | ATTO 3 | 647 | – |
19 | SMART | FORTWO | 616 | 21% |
20 | MINI | COOPER | 590 | 45% |
21 | MAZDA | MX-30 | 586 | 20% |
22 | CITROEN | C-ZERO | 582 | 9% |
23 | BMW | IX | 576 | 36% |
24 | HYUNDAI | IONIQ 5 | 554 | 61% |
25 | VOLKSWAGEN | ID.4 | 549 | 55% |
26 | KIA | SOUL EV | 534 | 20% |
27 | BMW | I4 | 518 | 60% |
28 | PEUGEOT | ION | 467 | 10% |
29 | AUDI | Q8 E-TRON | 458 | 104% |
30 | MERCEDES | EQA | 449 | 66% |
31 | TESLA | MODEL X | 443 | 36% |
32 | FORD | MUSTANG | 419 | 45% |
33 | AUDI | Q4 | 399 | 51% |
34 | MERCEDES | EQE | 398 | 113% |
35 | KIA | EV6 | 383 | 26% |
36 | BYD | SEAL | 356 | – |
37 | BYD | DOLPHIN | 318 | – |
38 | SKODA | CITIGO | 313 | 10% |
39 | OPEL | AMPERA | 308 | 61% |
40 | SMART | FORFOUR | 303 | 16% |
41 | MERCEDES | EQC | 299 | 30% |
42 | VOLVO | XC40 | 298 | 28% |
43 | NISSAN | E-NV200 | 281 | 10% |
44 | CUPRA | BORN | 268 | 141% |
45 | PEUGEOT | 2008 | 259 | 9% |
46 | BMW | IX1 | 254 | 92% |
47 | JAGUAR | I-PACE | 252 | 87% |
48 | PORSCHE | TAYCAN | 252 | 48% |
49 | OPEL | MOKKA | 249 | 54% |
50 | MERCEDES | EQS | 248 | 37% |
Egyéb: | 4.983 | – | ||
Összesen: | 60.184 | 44% |
A teljes lista 193 típusból áll, de húznunk kellett valami észszerű határt, úgyhogy a Top 50-et mutatjuk meg, ez amúgy is lefedi a teljes flotta 92 százalékát.
Az állomány hatalmas növekedése ellenére az a furcsa helyzet állt elő, hogy az első három típus sorrendje nem változott.
Továbbra is a Nissan LEAF, a BMW i3 és a Tesla Model 3 vannak a dobogón.
A BMW kisautójának számait már tavaly is csak a használt import növelhette, hiszen a gyártás már 2022-ben leállt. 2024-ben a Nissan LEAF is hasonló sorsra jutott, bár ebben az 1000 darabos növekedésben azért még benne van az utolsó példányok nyomott áron történő villámgyors kiszórása is. Ennek fényében a kis BMW 29 százalékos növekedése különösen lenyűgöző
az összes valaha gyártott i3 2,5 százaléka hazánkban van.
A Model 3 már más tészta, hiszen tavaly az elektromos újautó-piac második legnépszerűbb típusa volt, de a 800 vadiúj hármas mellé érkezett még közel 1700 használt is, így a modell megduplázta darabszámát a magyar utakon. Hogy ez a 2500 darabos növekedés mekkora, azt jól mutatja, hogy ha korábban egyetlen Model 3 sem lett volna az országban, ezzel a tavalyi növekménnyel akkor is a hatodik helyre jutott volna a típus.
Vajon a Model 3 2025-ben az élre tud lépni, vagy elpártolnak a vásárlók az amerikai márkától?
Hasonlóan impresszív, 102 százalékos volt a Model Y növekedése is. A típus közel 3200 darabbal a negyedik legnépszerűbb villanyautó a magyar flottában. A növekmény kb. kétharmada új autó, harmada használt import volt.
Bár a Renault Zoe visszaesett az ötödik helyre, a 20 százalékos bővülés nem rossz annak fényében, hogy az újautó-piacon tavaly mindössze egyetlen példány fogyott belőle.
A listáról szemezgettünk még pár érdekességet a Top 5-ön kívülről.
- 100 százalék feletti növekedést mutatott a Mercedes-Benz EQE és az Audi Q8 E-tron is, amelyek árukhoz képest szép, 400 körüli darabszámmal vannak jelen a flottában.
- A Cupra Born és az MG4 még ennél is nagyobbat, 141, illetve 135 százalékot nőttek – utóbbi 52. volt.
- A teljes listán érdekesség még, hogy a Nissan Ariya és a Renault Mégane e-tech unokatestvér modellek holtversenyben 110-110 darabbal vannak jelen az országban.
- Az i-MiEV, C-Zero, Ion hármasikrek növekedése megtorpant, 9 százalékra csökkent az ütem, most már 1273 van belőlük.
- A különlegesen drága modelleknél a Taycan flotta majdnem 50 százalékkal 252 darabra emelkedett és megvan ez első Rolls-Royce Spectre, illetve az első Lucid Air is az országban.
Édes (kis)teher
A személyautók mellett most kaptunk adatokat a kisteherszállítókról is, így már azt is tudjuk, ezek közül melyikből mennyi fut az utakon.
# | Márka | Típus | Darabszám 2024.12.31 |
---|---|---|---|
1 | NISSAN | E-NV200 | 715 |
2 | FORD | TRANSIT | 386 |
3 | MERCEDES | SPRINTER | 367 |
4 | RENAULT | KANGOO EXPRESS | 314 |
5 | MERCEDES | VITO | 234 |
6 | VOLKSWAGEN | CRAFTER | 218 |
7 | OPEL | VIVARO | 187 |
8 | DACIA | SPRING | 179 |
9 | CITROEN | BERLINGO | 124 |
10 | PEUGEOT | PARTNER | 124 |
11 | TOYOTA | PROACE CITY | 122 |
12 | BYD | ETP3 | 119 |
13 | MERCEDES | CITAN | 116 |
14 | MAXUS | EV80 | 112 |
15 | VOLKSWAGEN | ID.BUZZ CARGO | 101 |
16 | OPEL | COMBO | 97 |
17 | CENNTRO | LOGISTAR 100 | 92 |
18 | PEUGEOT | EXPERT | 86 |
19 | NISSAN | TOWNSTAR | 80 |
20 | CITROEN | JUMPY | 57 |
21 | RENAULT | KANGOO VAN | 57 |
22 | CENNTRO | LOGISTAR 200 | 53 |
23 | GOUPIL | G4 | 45 |
24 | PEUGEOT | ION | 30 |
25 | TOYOTA | PROACE | 29 |
26 | BLUECAR | BLUECAR | 27 |
27 | RENAULT | ZOE | 20 |
28 | STREETSCOOTER | WORK | 18 |
29 | FIAT | DUCATO | 17 |
30 | CENNTRO | LOGISTAR 260 | 17 |
Egyéb: | 190 | ||
Összesen: | 4333 |
Ez a lista valószínűleg meglehetősen rétegigényeket elégít ki, így most nagyon nagy mélységekbe nem mennénk, főleg, hogy nincsenek korábbi adataink sem, de azért a Top 30-at itt is megmutatjuk.
Összességében tavaly év végén 4333 tisztán elektromos kisáruszállító volt hazánkban és talán a Ford Transit második és a Mercedes Sprinter harmadik helyén nem lepődik meg senki.
Az viszont már izgalmasabb, hogy az első helyezett ezen a listán is egy Nissan, mégpedig a már szintén kifutott e-NV200, amelyből majdnem annyi van hazánkban, mint elektromos Transitból és Sprinterből együtt.
Ezek voltak tehát a típusok, de egy következő írásban megnézzük a márkák és csoportok rangsorát is, ahogy egy teljes cikket szentelünk majd a használt autóknak is.
Soha nem találtad volna ki, melyik márkából van a legtöbb elektromos Magyarországon