auto

A megawatt korszak: 5 perc alatt lehet feltölteni a BYD következő generációs autóit

A BYD legújabb technológiai bemutatója a villanyautó-szkeptikusok egyik utolsó érvét, a hosszú töltési időt igyekszik megsemmisíteni.

A brutális teljesítményhez új töltők és a Blade akkuk legújabb generációja szükséges.

Megawatt

Akár 1000 voltot, 1000 ampert és 10C töltési teljesítményt is képes fogadni a BYD most bejelentett Super e-Platform nevű rendszere, amely a személyautók világába akarja elhozni a megawattos töltést. Ilyen teljesítményt korábban csak kamionoknál láttunk.

Forrás: CnEVPost/BYD

A lítiumion-akkumulátorok kapcsán létezik egy ökölszabály, miszerint minél nagyobb az akkukapacitás, annál nagyobb töltési teljesítményt tud fogadni, ezért a megawattos töltést korábban a teherszállításban láttuk csak, ahol hatalmas, 5-10 személyautónyi akkupakkok kerülhetnek a nyergesvontatók alá.

A következő generációs LFP kémiás BYD Blade akku azonban úgy lett megtervezve, hogy ennél jóval kisebb akkukapacitás mellett is képes legyen a megawattos teljesítményt felvenni, ami 10C töltési teljesítményt jelent.

A C-érték
A C-érték az akkumulátorok olyan mérőszáma, ami azt mutatja meg, hogy elméleti szinten mi a maximális töltési teljesítmény, amit fogadni képes az akku. A 10C azt jelenti, hogy ilyen érték mellett az óra tized része, azaz 6 perc alatt lenne tele az akkupakk, ám a valóságban a töltési görbe nem ilyen lapos, ahogy egyre jobban tele van az akkumulátor, úgy lassul a teljesítmény.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a csúcsteljesítmény felvételekor másodperceként két kilométer megy az akkuba, ami a gyártó szerint a valóságban öt perc alatt pedig 400 kilométer visszatöltését jelenti. Itt fontos megjegyezni, hogy azt a hatótávot a kínai CLTC szabvány szerint kell érteni, az európai WLTP alapján becslésünk szerint ez inkább 300 kilométert jelent, de ez így is elképesztő mutatvány.

Ehhez a töltéshez persze új infrastruktúra is kell, ám a BYD erre is gondolt és kapóra jön, hogy ők a világ második legnagyobb akkugyártói is.

A BYD megkezdi az 1000 kilowattos töltőhálózat kiépítését és 4000 ilyen oszlopot akarnak lerakni. Hogy ez kezelhető legyen az elektromos szolgáltató oldaláról is, ezeket a töltőket akkus energiatárolókkal támogatják meg, amelyek rásegítenek majd a töltési csúcsteljesítmény kiszolgálására, amikor pedig senki nem tölt, vagy csak kisebb teljesítményre van szükség, visszatöltik a tartalékukat. Ezt a megoldást elvétve láttuk már más szolgáltatóknál, még hazánkban is, ám tömegesen eddig nem terjedt el.

Forrás: CnEVPost/BYD

Az első autók, amelyek megkapják a Super e-Platformot a BYD Han L szedán és Tang L SUV-k lesznek, amelyek áprilistól rendelhetőek Kínában. Ezekről külön írásban számolunk be.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.