Az elején még nem akarták elismerni, mert nem motor hajtotta a kerekeit, végül hivatalosan is sebességrekorder lett a Spirit of America Sonic I, ami elsőként közelítette meg az ezer kilométer per órás sebességet, most pedig magánkézbe került.

A szárazföldi sebességrekordok döntögetése szinte egyidős magával az autóval, hiszen már 1898-ban feljegyezték a korabeli csúcsot, ami akkor még éppen csak 63 km/óra volt. A huszadik században a sebességrekordok megdöntése nem csupán egyéni, hanem nemzeti büszkeség kérdése is volt, ezért francia, brit és amerikai csapatok is küzdöttek azért, hogy áttörjék a száz, majd kétszáz, háromszáz km/órás határokat.

Az extrém sebesség elérése iránti versengés akkor gyorsult fel igazán, amikor 1963 augusztusában Craig Breedlove 656 km/órás sebességet ért el Spirit of America nevű járművével. A korábbi rekorderek különféle hajtásláncokat használtak, de abban megegyeztek, hogy mindegyik a kerekek hajtásával vitte az erőt az útra. Breedlove azonban egy teljesen új megoldással állt elő, áramvonalas járművét kizárólag egy sugárhajtómű tolóereje hajtotta.

A sugárhajtású korszak kezdete

Utah államban, a Bonneville sóstómedrében ezzel kezdetét vette a szárazföldi sebességrekordok sugárhajtású korszaka. Breedlove járművét az F–86 Sabre vadászgéphez fejlesztett sugárhajtóművel szerelték, az eredményét azonban eleinte nem ismerték el, mivel nem felelt meg az FIA előírásainak azzal, hogy csak három kereke volt, és a hajtómű nem közvetlenül a kerekeket hajtotta. Nem sokkal később az FIM a motorkerékpárok közt elismerte a rekordot.

Nem mindig adta ki

Breedlove eredményének hamarosan kihívói is akadtak, a Tom Green által vezetett Wingfoot Express és az Art Arfons által vezetett Green Monster már 1964-ben felülmúlta.

A válasz erre a Spirit of America Sonic I lett, amelynek neve nagyratörő célt sugallt, a hangsebesség átlépését szárazföldi járművel.

A dizájnja is jelentősen eltért az elődjétől, tíz méter hosszú törzse a repülőgépekét idézte, és az F–4 Phantom vadászgépből származó, még erősebb hajtóművel szerelték.

Az utánégetővel együtt ez a hajtómű már 6800 kilogramm tolóerőt produkált, a Goodyear pedig a projekt főszponzoraként speciális abroncsokat fejlesztett a kovácsolt alumínium kerekekre, és szintén a repülőgépiparból vették át a fékezőernyőt.

Breedlove ezzel a járművel 1965 novemberében már 894 km/órát ért el, de öröme nem tartott sokáig,

mert a Green Monster pár nappal később túlszárnyalta a 927 km/órás sebességével.

A nagy rivális Green Monster és két pilótája, Art és Walt Arfons

A hangsebesség még odébb volt

Nem kellett sokat várni Craig Breedlove válaszára, és mire a 966 km/órás sebességet megfutotta, az FIA és FIM megegyezett abban, hogy a kerekek számától és hajtásától függetlenül is elismerik a járművek eredményét, így a Spirit of America Sonic I lett hivatalosan is az első sugárhajtású sebességrekorder. A járművel Breedlove felesége is történelmet írt, 496 km/órával a világ leggyorsabb nője címét szerezte meg.

Bár további rekordkísérleteket is terveztek vele, ezek végül sosem váltak valóra,

a Spirit of America Sonic I rekordja pedig 1970-ig tartotta magát, amikor a Blue Flame átlépte az ezer km/órás sebességet. A hangsebességet pedig nem is a Richard Noble által vezetett, 1983-ban 1019 km/órát elérő Thrust 2 lépte túl, hanem 1997-ben a Thrust SSC, amit Andy Green vezetett, és második próbálkozásra 1227,986 km/órával száguldott, a mai napig tartva a szárazföldi sebességrekordot.

Craig Breedlove felesége, Yadira is kipróbálta a rekordautót

Hogy mennyire nem egyszerű ezt tovább fokozni, azt jól mutatja, hogy a szintén Andy Green által vezetett, 2008 óta fejlesztett Bloodhound LSR-nek a mai napig nem sikerült még csak megközelítenie sem a kitűzött 1600 km/órát. Felmenője, a Spirit of America Sonic I 1975-ben az indianapolisi versenypálya múzeumába került, 1995-ben az újonnan nyílt Los Angeles-i Petersen múzeumban is látni lehetett, most pedig eladósorba került.

Mint egy múzeumi járműtől elvárható, a Spirit of America Sonic I a mai napig lenyűgöző állapotban van, mind a külalakját, mind a technikáját tekintve. Most pedig először került magánkézbe, miután 1,325 millió dollárt adtak érte az RM Sotheby’s miami aukcióján, ez több mint félmilliárd forintnak felel meg. Bámulatos jármű, egy olyan optimista korszak szülötte, amikor úgy tűnt, semmi sem lehetetlen, és a rekordok ezt be is bizonyították.

Ez is érdekelhet:

Három áramvonalas prototípus, ami dízelmotorral döntött rekordot

Amikor még nem hittek a dízelben, ezek a prototípusok már rekordsebességgel száguldottak.

Új pilótát keresnek a világ leggyorsabb szárazföldi járművéhez

A jelenlegi 1227 km/órás rekord megdöntése a cél.

Mintha nyolc és fél nap alatt megkerülte volna a Földet ez a Mercedes

50 ezer kilométeren keresztül 250 km/órával hajtották, és kibírta.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A futás nem csak a rekortánpályán kezdődik! – Íme az NN Ultrabalaton két magyar ultrafutójának edzéstippjei

Szuperlassításban látható igazán, hogy szaggatja a dragstert a 8000 lóerő

Így indul egy Volga, miután 18 évet állt az erdőben

További cikkeink a témában
Az elektromos városi autó forradalmát hozta el az új Citroën ë-C3
Hirdetés