auto

Az egyliteres villanyautó: közel 800 km hatótávval debütált az új Mercedes CLA

A Mercedes-Benz csütörtök este Rómában bemutatta valaha készült legintelligensebb autómodelljét, a megújult CLA-t. A stílusos prémium szedán nagyobb helyet, magasabb komfortot, és számtalan új technológiát kínál elődjéhez képest, és ezúttal tisztán elektromos meghajtással is megjelenik. A stuttgarti vállalatnak sikerült az európai autóipar egyik leghatékonyabb, legnagyobb hatótávú villanyautóját kifejleszteni.

Az elektromos CLA követi az új G-osztállyal bevezetett hagyományt, miszerint a villanyautók modellnevében többé nem találunk EQ előtagot, az elektromos hajtásról csupán az „EQ technológiával” kifejezés árulkodik a leírásban. Ezzel egy egységesebb portfóliót épít a gyártó, elhagyva azon stratégiáját, melyben a belső égésű motoros modelleket és a belőlük származtatott elektromos változatot egyértelmű jelöléssel különbözteti meg. Ráadásul immár az egyes típusok dizájnja is csupán minimális mértékben tér el.

Az új CLA egy vadonatúj műszaki alapon, az úgynevezett Mercedes Modular Architecture (MMA) padlólemezen érkezett meg. Ennek egyik legfontosabb újítása a 800 V-os rendszer, amely 320 kW teljesítményű töltést tesz lehetővé. Egy erre alkalmas egyenáramú töltőberendezésen tíz perc alatt akár 325 kilométerre elegendő elektromosságot is fel tud venni az autó. DC hálózaton 10%-ról 80%-ra 22 perc alatt feltölthető az autó, váltakozó áramon 11 kW-ot kínál a CLA.

Nem volt hiába a VISION EQXX fejlesztése, a szuperhatékony és hatalmas hatótávolságú tanulmányautón megszerzett tapasztalatokat a Mercedes átültette a CLA-ba, így megszületett az „elektromos korszak egyliteres autója”: egy töltéssel akár 792 kilométert is képes lesz elmenni a jármű a WLTP kombinált ciklusa szerint.

A klíma lemeríti? 1010 kilométert ment egy töltéssel a Merci villanyautója

A modell értékesítése két tisztán elektromos típussal indul. A CLA 250+ with EQ Technology 200 kW teljesítményű és 335 Nm nyomatékú motorral kerül piacra, NMC (nikkel-mangán-kobalt) akkumulátora nettó 85 kWh kapacitású, ami maximálisan 792 km hatótávra elég. Álló helyzetből 100 km/h-ra 6,7 másodperc alatt ér fel.

A CLA 350 4MATIC with EQ Technology sportosabb, motorjainak összteljesítménye 260 kW 515 Nm nyomatékkal. Ez a típus 4,9 másodperc alatt gyorsul, az akkumulátor viszont azonos, így a fürgeségért cserébe egy keveset be kell áldozni a hatótávból: a hivatalos WLTP adat szerint 771 km a plafon.

Mindkét változat végsebessége 210 km/h.

A 200 kW-os állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) a hátsó tengelyen teljesen saját fejlesztésű, és közvetlenül a VISION EQXX tanulmányból származik. A nagy teljesítményű elektronika szilícium-karbid (SiC) inverterrel van felszerelve a különösen hatékony energiafelhasználás érdekében.

A 4MATIC, összkerékhajtású modellekben egy addicionális, 80 kW-os villanymotor dolgozik az első tengelyen. Ez a motor csak akkor aktiválódik, ha további teljesítményre vagy vonóerőre van szükség, a vezetési helyzettől vagy programtól függően. Ennek megítélése a Disconnect Unit (DCU) feladata, amelyet a Mercedes-Benz először használ ebben a szegmensben. A nagyobb hatékonyság érdekében a DCU kis terhelés mellett gyorsan leválasztja az elülső villanymotort, így az elektromos motor és a sebességváltó egyes részei leállnak. Ez akár 90 százalékkal csökkenti az első tengely veszteségeit, és növeli a hatótávolságot.

A CLA hajtásrendszerébe a mérnökök kétsebességes sebességváltót integráltak a hátsó tengelyen, amely egyesíti a teljesítményt a hatékonysággal. Az első sebességfokozat a kiváló gyorsulást, nagy vontatási kapacitást és nagy hatékonyságot tesz lehetővé városi forgalomban, míg a második sebességfokozat a nagy sebességnél történő teljesítményleadásra és autópályán történő nagy hatékonyságra lett tervezve.

Az autó akár 1,8 tonnát is el tud vontatni az opcionálisan rendelhető vonóhoroggal.

Az elektromos CLA az első Mercedes-Benz jármű, amelybe levegő-levegő hőszivattyú kerül beépítésre – ez szintén egy jelentős technológia a modell kiemelkedő hatékonyságához hozzájáruló megoldások tárházában.

Míg a két első típust 680 Wh/L energiasűrűségű NMC kémiás akkumulátor látja el energiával, az év végén LFP (lítium-vasfoszfát) kémiás akkumulátorral szerelt verziók is piacra lépnek. Ennek a nettó kapacitása 58 kWh lesz, volumetrikus energiasűrűsége pedig 450 Wh/L.

A jövőben a kétirányú töltési képességet is elérhetővé teszi a Mercedes hálózaton keresztüli szoftverfrissítéssel.

Az új CLA az első olyan jármű, amely teljes egészében a saját fejlesztésű Mercedes-Benz operációs rendszerrel (MB.OS) működik. A már jól ismert információs szórakoztató rendszer, a Mercedes-Benz User Experience (MBUX) immár az MB.OS-en fut, így a személyre szabott élmények, valamint az emberek és a járművek közötti intuitív interakciók új világára nyílt kapu.

Az új MBUX-generáció a világ első olyan autóba épített infotainment rendszere, amely integrálja a Microsoft és a Google mesterséges intelligenciáját (AI), és most először egyesít több mesterséges intelligencia ügynököt (ChatGPT, Google Gemini és Microsoft Bing) egy rendszerben – írja a Mercedes.

Az új CLA-ban a navigáció a Google Térképen alapul.

Opcionálisan az új CLA 14 hüvelykes képernyőt kínál az első utasnak a szórakozáshoz. A folyamatosan bővülő alkalmazásportfólió olyan videostreaming platformokat tartalmaz, mint a Disney+, így filmek és sorozatok is indíthatók lesznek a kijelzőn, de akár videójátékokkal is elütheti az időt az utas.

Az új CLA 4723 mm hosszú, 2021 mm széles (tükrökkel) és 1468 mm magas, tengelytávolsága pedig 2790 mm. Elődjéhez képest tehát minden dimenzióját tekintve lényegesen megnőtt, hosszban 35 mm-t, szélességben 22 mm-t, magasságban 29 mm-t, tengelytávban pedig 61 mm-t szedett fel. A hátsó csomagtér 405 litert kínál, ez 55 literrel kevesebb a korábbi modellgenerációhoz képest, viszont a CLA-ban már elölre is lehet pakolni, a 101 literes frunkban kényelmesen elfér a töltőkábel vagy akár egy kisebb bőrönd is.

Az új CLA külső megjelenése egyszerre sportos és stílusos. A megvilágított hűtőrács és a Multieam LED fényszórók a csillagbetéttel különösen látványossá teszik az autó megjelenését. Az új CLA az első sorozatgyártású Mercedes-Benz modell, melyen 142 darab egyenként megvilágított LED króm hatású csillag hordozza a jellegzetes márkajegyeket. Valamennyi típus alapfelszereltségének része lesz a panoráma üvegtető.

A tisztán elektromos és hibrid meghajtású CLA modelleket a Mercedes-Benz a rastatti gyárában fogja gyártani. A modellt eddig gyártó kecskeméti gyár az újdonság bevezetése után az új modellcsalád egyéb tagjainak gyártásában kap majd szerepet a későbbiekben. Az autó árát egyelőre nem jelentették be.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.