A világ harmadik legnagyobb autógyártójává válhat Magyarország lakosságarányosan
A Mercedes új kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást a jövő év elején – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Stuttgartban a minisztérium közleménye szerint.
Számokban: Szijjártó bejelentése alapján ezzel a Mercedes magyarországi gyártókapacitása a duplájára nő, Kecskeméten összesen 400 ezer autó készül majd évente.
Tavaly több mint 146 ezer, 2023-ban 174 ezer, 2022-ben pedig valamivel több mint 150 ezer autó készült itt vállalati közlemények és a 24.hu által idézett céges beszámoló alapján.
Előzmények: Szijjártó 2022 nyarán jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi üzemét, és hogy a projektet a magyar állam 14 milliárd forinttal támogatja.
A beruházás volumene az eredetileg bejelentetthez képest még bővült is, ugyanis egy hagyományos és egy elektromos modellcsaláddal kompatibilis platform gyártáshoz szükséges kapacitások mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzem építését is bejelentették.
Az iparág lassulása miatt felmerültek tavaly olyan pletykák, hogy az eredetinél tervezettnél mégis kisebb lesz a beruházás. A 24.hu kérdésére a vállalat azonban cáfolta, hogy módosítottak volna a duplázásra vonatkozó terveken.
Alulnézet: a tervek szerint a bővítést követően körülbelül 3000 fővel nő a Mercedes állománya Kecskeméten. A vállalat múlt heti közleménye szerint a gyár mintegy 4500 főt foglalkoztat. (A hivatalos adatok egyébként ennél több, közel 4850 alkalmazottat mutatnak tavaly decemberre, ami 2023 decemberéhez képest mintegy 50 fős állománynövekedés.)
A Mercedes alkalmazottjainak száma olyan időszakban is nőni tudott, amikor az iparág egészében csökkenés volt, és a létszám még csaknem kétharmados bővülés előtt áll a tervek alapján.
Tágabb kontextus: Szijjártó szerint a Mercedes új kecskeméti gyárának termelésbe állása után rövidesen évente egymillió autó készül majd Magyarországon, amire csak öt európai ország képes.
A győri Audi-üzemben 2023-ban mintegy 178 ezer autót gyártottak le, az esztergomi Suzuki-üzemben pedig 156 ezret, tehát a kecskeméti Mercedes által legyártott 174 ezerrel együtt valamivel több mint 500 ezer jármű készült Magyarországon.
A szegedi BYD-üzem tervezett kezdeti kapacitása 150 ezer autó lesz (ami később 300 ezerre nő), és ugyanekkora a debreceni BMW-gyár tervezett kapacitása is. A kecskeméti kapacitásbővüléssel ez együttesen valóban elérheti az egymilliós számot, ha a tervek nem módosulnak.
Felülnézet: 2023-ban Magyarország a világ 5. legnagyobb autógyártójának számított lakosságarányosan, ami azt jelenti, hogy 2017-hez képest jelentősen nőtt az ország globális jelentősége az iparágon belül, amikor még csak a 9. legnagyobb gyártó volt.
Minden más változatlansága mellett Japánt és Dél-Koreát is beelőzve Szlovákia és Csehország mögé lépne fel a ranglistán Magyarország, ha a legyártott mennyiség megduplázódna.
Alapvető élelmiszerekért ma már nem éri meg kimenni, a zöldség-gyümölcs, cigaretta, olajos mag és divat-ékszer vonalon azonban maradtak jó lehetőségek.
A külkereskedelem olyan, mint a labdarúgás: mindenki ért hozzá, de a versenyképes termék nem elég, azt jól el kell tudni adni – mondta az OTP Business Bistro eseményén a Rév Group Holding Zrt. alapítója, Rév András. A külföldi terjeszkedés legnagyobb pénzügyi buktatóiról beszélt az „Exportálni mindenáron?" című panelbeszélgetésen az EPS-Global Zrt. igazgatójával, Déri Ivánnal, és a HEPA Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgató-helyettesével, Artner Gáborral. Az esemény médiatámogatója a G7 volt.
A kis- és középvállalkozásoknál könnyen összemosódhat a vezető, a tulajdonos és a HR-es szerepe. Ugyan a HR-es gondolkodásmód szuperképesség lehet cégvezetőként, de kevesen rendelkeznek vele, mondta Szabó Szilvia, a METU HR-kutatócsoportjának vezetője az OTP Business Bistro eseményén, amelynek médiapartnere a G7 volt. Szerinte az adatvezérelt HR-megoldások ebben segíthetik a kisebb vállalatok vezetőit.
A jövő évi költségvetés részleteiről tárgyalt a kormány, a 2026-os tervezetet jövő héten küldik el a Költségvetési Tanácsnak, és május 6-án terjesztik az országgyűlés elé – a kormányinfón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a sarokszámokat ismertette.
Nem következett be pozitív gazdasági fordulat Magyarországon 2025 elején, ráadásul a jelenleg aktuális amerikai vámok a vártnál jelentősen negatívabb hatást gyakorolnak a növekedésre.
Magyarország vásároljon amerikai gázt, és fegyvereket – a Szabad Európa több kormányhoz közeli forrásra hivatkozva azt írta, hogy az Egyesült Államok többek között ezt kérte a kormánytól egy budapesti, államtitkári szintű találkozón.
Minél nagyobb egy vállalkozás, annál digitalizáltabb, és bár a nagyobbak optimistábban tekintenek a jövőbe, a mikrocégek számára is nyitva áll az út a növekedés irányába – derült ki a Mastercard frissen publikált, több mint 1200 magyar kkv válaszait tartalmazó, reprezentatív kutatásából. Szoros tehát az összefüggés a digitalizáció által elősegített hatékonyságjavulás és a cégek mérete között, de a katás egyéni vállalkozók és a mikrocégek is könnyen előre léphetnek egy-két jól kiválasztott fejlesztéssel.
Óriási költségekkel jár, hogy a száj- és körömfájás miatt beragadt az export, és nagy a bizonytalanság abban, hogy milyen kárenyhítést kapnak a piaci szereplők.
(Magyar Zsuzsanna a HOLD Alapkezelő részvényelemzője.)
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei szezonban olyan magas költségek voltak, amelyek arra kényszeríthetik az utazókat, hogy jövőre újragondolják, mennyit is ér a síelés által nyújtott eufória.
Sokakat felháborított Donald Trump amerikai elnök nyilatkozata, amelyben (a véres szumi támadást követően) elődjét, Joe Bident és Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt is felelőssétette a háborúért Vlagyimir Putyin orosz elnök mellett.