Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. március 12. 14:25 Adat, Vállalat

A világ harmadik legnagyobb autógyártójává válhat Magyarország lakosságarányosan

A Mercedes új kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást a jövő év elején – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Stuttgartban a minisztérium közleménye szerint.

Számokban: Szijjártó bejelentése alapján ezzel a Mercedes magyarországi gyártókapacitása a duplájára nő, Kecskeméten összesen 400 ezer autó készül majd évente. 

  • Tavaly több mint 146 ezer, 2023-ban 174 ezer, 2022-ben pedig valamivel több mint 150 ezer autó készült itt vállalati közlemények és a 24.hu által idézett céges beszámoló alapján.

Előzmények: Szijjártó 2022 nyarán jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi üzemét, és hogy a projektet a magyar állam 14 milliárd forinttal támogatja.

  • A beruházás volumene az eredetileg bejelentetthez képest még bővült is, ugyanis egy hagyományos és egy elektromos modellcsaláddal kompatibilis platform gyártáshoz szükséges kapacitások mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzem építését is bejelentették.
  • Az iparág lassulása miatt felmerültek tavaly olyan pletykák, hogy az eredetinél tervezettnél mégis kisebb lesz a beruházás. A 24.hu kérdésére a vállalat azonban cáfolta, hogy módosítottak volna a duplázásra vonatkozó terveken.

Alulnézet: a tervek szerint a bővítést követően körülbelül 3000 fővel nő a Mercedes állománya Kecskeméten. A vállalat múlt heti közleménye szerint a gyár mintegy 4500 főt foglalkoztat. (A hivatalos adatok egyébként ennél több, közel 4850 alkalmazottat mutatnak tavaly decemberre, ami 2023 decemberéhez képest mintegy 50 fős állománynövekedés.)

  • A Mercedes alkalmazottjainak száma olyan időszakban is nőni tudott, amikor az iparág egészében csökkenés volt, és a létszám még csaknem kétharmados bővülés előtt áll a tervek alapján.

Tágabb kontextus: Szijjártó szerint a Mercedes új kecskeméti gyárának termelésbe állása után rövidesen évente egymillió autó készül majd Magyarországon, amire csak öt európai ország képes.

  • A győri Audi-üzemben 2023-ban mintegy 178 ezer autót gyártottak le, az esztergomi Suzuki-üzemben pedig 156 ezret, tehát a kecskeméti Mercedes által legyártott 174 ezerrel együtt valamivel több mint 500 ezer jármű készült Magyarországon.
  • A szegedi BYD-üzem tervezett kezdeti kapacitása 150 ezer autó lesz (ami később 300 ezerre nő), és ugyanekkora a debreceni BMW-gyár tervezett kapacitása is. A kecskeméti kapacitásbővüléssel ez együttesen valóban elérheti az egymilliós számot, ha a tervek nem módosulnak.

Felülnézet: 2023-ban Magyarország a világ 5. legnagyobb autógyártójának számított lakosságarányosan, ami azt jelenti, hogy 2017-hez képest jelentősen nőtt az ország globális jelentősége az iparágon belül, amikor még csak a 9. legnagyobb gyártó volt.

 
  • Minden más változatlansága mellett Japánt és Dél-Koreát is beelőzve Szlovákia és Csehország mögé lépne fel a ranglistán Magyarország, ha a legyártott mennyiség megduplázódna.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontosabbá válik a kecskeméti gyár a MercedesnekAmikor spórolni kell, akkor a Németországnál olcsóbb gyártóhelyszínek kerülnek előtérbe.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújánakA legkiszolgáltatottabbak közé tartozunk, mindössze négy olyan ország van, ahol jobban félhetnek a kereskedelmi háború negatív hatásaitól.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Audi BMW BYD járműipar legyártott autók mercedes suzuki Szijjártó Péter Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. április 12. 16:53 Adat

A 242 ezres átlagnyugdíj a magyar társadalom jövedelmi egyenlőtlenségeit is mutathatja

Az átlagnyugdíj jelentősen meghaladja azt az összeget, amit jellemzően kapnak az ellátottak. A legtöbben havi 180-200 ezer forintot kapnak kézhez.

Stubnya Bence
2025. április 11. 10:34 Adat, Pénz

Márciusban csaknem ötödével drágultak a fővárosi lakások, és ez már az enyhülés

Országosan több mint 10 százalékkal drágultak az ingatlanok az egy évvel korábbi szinthez képest, és a bérleti díjak emelkedése is lassul.

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 15. 05:50 Közélet

További uniós pénzeket sodort veszélybe a tegnapi alkotmánymódosítás

Jelen állás szerint már senki sem tudja kiszabadítani a felfüggesztett uniós pénzek jelentős részét, sőt az akadályok száma csak nő.

Vámosi Ágoston
2025. április 13. 13:21 Vállalat

„Általános az elkeseredettség” – legalább 800 ember maradhat munka nélkül Dunaújvárosban

Több mint 70 milliárdot költött az állam a megmentésére, mégis kétséges a Dunai Vasmű jövője. A cseh és román testvércégek helyzete sem biztatóbb.

Bukovszki András
2025. április 13. 06:07 Pénz

Olyan sokba kerül az államadósság-törlesztés, hogy kódolva van Magyarország lemaradása

Az EU-n belül hazánk költötte GDP-jéhez viszonyítva a legtöbbet kamatfizetésre az utóbbi években, ami aggasztó a növekedési kilátások szempontjából.

242 ezer forintra nőtt az öregségi nyugdíj átlaga januárban, ám az érintettek mintegy 60 százaléka az átlag alatti ellátásban részesül, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A nyugdíjasok jelentős része (nagyjából négyszázezren a kétmillióból, vagyis az ötödük) 160 és 200 ezer forint közötti ellátást kap, a tipikus nyugdíj tehát nagyjából ebbe a tartományba esik.

Tovább olvasom

Gyengül a dollár, és szabadulnak a befektetők az amerikai kötvényektől, ami meglehetősen szokatlan az olyan válsághelyzetekben, mint ami mostanában jellemzi a világgazdaságot. A ritka és furcsa helyzet Donald Trump intézkedéseinek következménye, amelyek miatt szokatlan kockázatok övezik az Egyesült Államok gazdaságát és kormányzását.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. április 11. 13:16 Pénz, Vállalat

Mészáros Lőrinc könyvvizsgálója tűnt fel a Matolcsy-kör MBH bankos érdekeltségeinél

Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.

Tovább olvasom

Továbbra is nagyon jelentős az ingatlandrágulás országosan és a fővárosban is, de márciusban az előző hónaphoz képest már enyhült az áremelkedés tempója az Ingatlan.com adatai alapján. Az éves bérletidíj-emelkedés üteme is lassult, országosan és Budapesten is.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. április 11. 06:01 Közélet, Vállalat

Ugyanúgy égette a közpénzt a kormány, mint a jegybanki alapítvány, csak más gazdagodott

Az MNB-s alapítvány botránya kísértetiesen emlékeztet arra, ahogyan az állam Tiborcz István környezetéből vásárolt ingatlanokat százmilliárdokért.

Tovább olvasom

A gumigyártásra fókuszálna, ezért a keddi bejelentése alapján eladná vagy bevezetné a tőzsdére a Magyarországon több üzemmel is rendelkező Contitech nevű, ipari termékeket - például futószalagokat és mezőgazdasági tömlőket - gyártó cégét a Continental cégcsoport - írta a Bloomberg.

Tovább olvasom

A világ sok országában óriási a megkönnyebbülés azt követően, hogy Donald Trump amerikai elnök 90 napra felfüggesztette a szerdán életbe lépett „kölcsönös" vámok alkalmazását, és Kínát leszámítva ehelyett csak a szombaton életbe lépett 10 százalékos alapvám marad érvényben. Bár ez sem kevés a kiinduló állapothoz képest - ráadásul az ágazati, például autóipari vámok érvényben maradtak -, érdemes megnézni, mely országok nyernek a legtöbbet a szerda esti Trump-bejelentéssel.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 10. 10:25 Világ

Nagy a fellélegzés, de így is marad bőven az amerikai vámokból

A szerdán életbe lépett vám megfeleződik az EU-val szemben, az ágazati tarifák azonban maradnak, Kína pedig még durvább sarcot kapott.

Tovább olvasom

Hajdu Miklós
2025. április 10. 06:08 Adat, Közélet

Az egy lábon álló gazdaság doppingolásával fordul rá a választásokra a kormány

Példátlanul hosszú ideje a fogyasztás a magyar gazdaság egyetlen húzóereje, és a gazdaságpolitika ennek további erősítésére koncentrál.

Tovább olvasom

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Tovább olvasom