A világ harmadik legnagyobb autógyártójává válhat Magyarország lakosságarányosan
A Mercedes új kecskeméti gyára is elkezdi a sorozatgyártást a jövő év elején – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Stuttgartban a minisztérium közleménye szerint.
Számokban: Szijjártó bejelentése alapján ezzel a Mercedes magyarországi gyártókapacitása a duplájára nő, Kecskeméten összesen 400 ezer autó készül majd évente.
Tavaly több mint 146 ezer, 2023-ban 174 ezer, 2022-ben pedig valamivel több mint 150 ezer autó készült itt vállalati közlemények és a 24.hu által idézett céges beszámoló alapján.
Előzmények: Szijjártó 2022 nyarán jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi üzemét, és hogy a projektet a magyar állam 14 milliárd forinttal támogatja.
A beruházás volumene az eredetileg bejelentetthez képest még bővült is, ugyanis egy hagyományos és egy elektromos modellcsaláddal kompatibilis platform gyártáshoz szükséges kapacitások mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzem építését is bejelentették.
Az iparág lassulása miatt felmerültek tavaly olyan pletykák, hogy az eredetinél tervezettnél mégis kisebb lesz a beruházás. A 24.hu kérdésére a vállalat azonban cáfolta, hogy módosítottak volna a duplázásra vonatkozó terveken.
Alulnézet: a tervek szerint a bővítést követően körülbelül 3000 fővel nő a Mercedes állománya Kecskeméten. A vállalat múlt heti közleménye szerint a gyár mintegy 4500 főt foglalkoztat. (A hivatalos adatok egyébként ennél több, közel 4850 alkalmazottat mutatnak tavaly decemberre, ami 2023 decemberéhez képest mintegy 50 fős állománynövekedés.)
A Mercedes alkalmazottjainak száma olyan időszakban is nőni tudott, amikor az iparág egészében csökkenés volt, és a létszám még csaknem kétharmados bővülés előtt áll a tervek alapján.
Tágabb kontextus: Szijjártó szerint a Mercedes új kecskeméti gyárának termelésbe állása után rövidesen évente egymillió autó készül majd Magyarországon, amire csak öt európai ország képes.
A győri Audi-üzemben 2023-ban mintegy 178 ezer autót gyártottak le, az esztergomi Suzuki-üzemben pedig 156 ezret, tehát a kecskeméti Mercedes által legyártott 174 ezerrel együtt valamivel több mint 500 ezer jármű készült Magyarországon.
A szegedi BYD-üzem tervezett kezdeti kapacitása 150 ezer autó lesz (ami később 300 ezerre nő), és ugyanekkora a debreceni BMW-gyár tervezett kapacitása is. A kecskeméti kapacitásbővüléssel ez együttesen valóban elérheti az egymilliós számot, ha a tervek nem módosulnak.
Felülnézet: 2023-ban Magyarország a világ 5. legnagyobb autógyártójának számított lakosságarányosan, ami azt jelenti, hogy 2017-hez képest jelentősen nőtt az ország globális jelentősége az iparágon belül, amikor még csak a 9. legnagyobb gyártó volt.
Minden más változatlansága mellett Japánt és Dél-Koreát is beelőzve Szlovákia és Csehország mögé lépne fel a ranglistán Magyarország, ha a legyártott mennyiség megduplázódna.
242 ezer forintra nőtt az öregségi nyugdíj átlaga januárban, ám az érintettek mintegy 60 százaléka az átlag alatti ellátásban részesül, derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A nyugdíjasok jelentős része (nagyjából négyszázezren a kétmillióból, vagyis az ötödük) 160 és 200 ezer forint közötti ellátást kap, a tipikus nyugdíj tehát nagyjából ebbe a tartományba esik.
Gyengül a dollár, és szabadulnak a befektetők az amerikai kötvényektől, ami meglehetősen szokatlan az olyan válsághelyzetekben, mint ami mostanában jellemzi a világgazdaságot. A ritka és furcsa helyzet Donald Trump intézkedéseinek következménye, amelyek miatt szokatlan kockázatok övezik az Egyesült Államok gazdaságát és kormányzását.
Az ország egyik legnagyobb bankjában az MNB-botrány kulcsszereplőihez köthető alapoknak is jelentős részesedése van, a tét több százmilliárd forint lehet.
Továbbra is nagyon jelentős az ingatlandrágulás országosan és a fővárosban is, de márciusban az előző hónaphoz képest már enyhült az áremelkedés tempója az Ingatlan.com adatai alapján. Az éves bérletidíj-emelkedés üteme is lassult, országosan és Budapesten is.
A gumigyártásra fókuszálna, ezért a keddi bejelentése alapján eladná vagy bevezetné a tőzsdére a Magyarországon több üzemmel is rendelkező Contitech nevű, ipari termékeket - például futószalagokat és mezőgazdasági tömlőket - gyártó cégét a Continental cégcsoport - írta a Bloomberg.
A világ sok országában óriási a megkönnyebbülés azt követően, hogy Donald Trump amerikai elnök 90 napra felfüggesztette a szerdán életbe lépett „kölcsönös" vámok alkalmazását, és Kínát leszámítva ehelyett csak a szombaton életbe lépett 10 százalékos alapvám marad érvényben. Bár ez sem kevés a kiinduló állapothoz képest - ráadásul az ágazati, például autóipari vámok érvényben maradtak -, érdemes megnézni, mely országok nyernek a legtöbbet a szerda esti Trump-bejelentéssel.