A Ferrari csodálatos hűsége az alapértékeihez
A Ferrari részvényárfolyama a szűk tíz évvel ezelőtti tőzsdei bevezetés óta tízszerezett. Mindezt tette úgy, hogy közben csak duplájára növelte a legyártott autóinak a számát. A minőségre való koncentrálás azonban busásan megtérült, mert eközben olyan pénzt keres egy autóján a Ferrari, amiről a többi autógyártó álmodni sem mer.

A Ferrari mindig eggyel kevesebb autót fog leszállítani, mint amennyi a piaci kereslet.
Enzo Ferrari szavai ezek, amelyet a vállalat az elmúlt években még a legendás cégalapító korábbi alapvetésénél is sokkal komolyabban vesz. A világon az ezredforduló óta hatalmas gazdagodás ment végbe, de ha egy ábrára tesszük 2000 és 2024 között a dollármilliárdosok számának alakulását és a Ferrari eladott autóinak számát, jól látjuk, hogy utóbbi növekedése elmarad az előbbitől:
Miközben egy negyedszázad alatt az értékesített Ferrarik darabszáma 238 százalékkal nőtt, addig a dollármilliárdosok száma 491 százalékos növekedésen ment keresztül. Még jobban láthatjuk a trendet, ha egyszerűen elosztjuk az értékesített autók darabszámát az adott évre vonatkozó dollármilliárdosok számával:
De a Ferrari nemcsak az értékesítésben marad el a világ leggazdagabbjainak gyarapodásától, hanem a gyártási teljesítményben is. Míg a 2000-es évek elején egy milliárdosra egy adott évben 8-9 legyártott Ferrari jutott, addig az elmúlt 12 évben egy kivétellel 4 és 5 között volt ez a szám.
Ha valaki azt gondolná, hogy a Ferrari hibát követett el azzal, hogy nem pörgette fel jobban a gyártási kapacitásait, akkor annak érdemes egy pillantást vetnie a lassan tíz éve íródó tőzsdei történelemre, és megtekintenie a részvényárfolyam alakulását. A Ferrari részvényárfolyama így alakult a 2015 októberi tőzsdei bevezetéstől napjainkig:
A 2015 végi és 2016 eleji 40 és 50 dollár közötti részvényárfolyam az elmúlt 12 hónapot nézve 400 és 500 dollár közé emelkedett.
Az árbevételünk minősége sokkal fontosabb a gyártási számainknál: Hiszek benne, hogy ez magyarázza legjobban a kimagasló pénzügyi eredményeinket 2024-ben.
Ezek pedig Benedetto Vigna vezérigazgató szavai voltak még február elején a negyedik negyedéves gyorsjelentés közzétételekor.
Az aktuális Ferrari-vezér szavait kiválóan alátámasztják a következő ábra számai, amelyek azt mutatják, hogy egy-egy gyártónak hány autót kell ahhoz leszállítania, hogy ugyanakkora üzemi eredményt érjen el, mint amekkorát a Ferrari realizál egyetlen autójának az értékesítéskor:
Az imént bemutatott ábrák kiválóan mutatják, mennyire megérte a Ferrarinak, hogy hű maradt a kivételes luxusgyártói minőségéhez, és mesterségesen generált szűkösséget tartott fenn az autóiból.
Hasonlóan sikeres mind az eredményességében, mind pedig a tőzsdei szereplését tekintve a francia luxusgyártó, a Hermés is.
Míg a Ferrari a harmadik legértékesebb olasz tőzsdei vállalat, addig a Hermés a második helyen áll a hasonló francia ranglistán. Köszönhető elsősorban annak, hogy a Ferrari az eddigi 86 éves, míg a Hermés az aktuálisan 188 éves élettörténete során mindvégig hű maradt alapértékeihez.
Olvass minden nap a világ történéseiről egy Concorde-os szemüvegén keresztül!
Ha nem szeretnél lemaradni a legjobb írásainkról, iratkozz fel hírlevelünkre és minden héten egyszer elküldjük heti válogatásunkat.
Jelen blogbejegyzés a szerző magánvéleményét tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik a Concorde Csoport hivatalos álláspontjával.