A minap a 2025-ös CO2 szabályokon enyhített az Unió az autógyártók kérésére, most pedig olyan hírek terjednek, hogy esetleg 2035 mögül is kihátrál a politika.
Egyelőre csak a felülvizsgálat dátumát hozták előbbre.
Csak a bizonytalanság biztos
Azt már 2023 végén megírtuk, hogy elég erős lobbitevékenység folyik annak érdekében, hogy a 2035-től életbe lépő, csak zéró helyi CO2 kibocsátású autókat és furgonokat engedő szabályozásban kapjanak helyet az e-üzemanyaggal működő belső égésű motorok is.
Akkor csak annyit sikerült elérni, hogy 2026-ban az Unió megfelelő bizottságai felül fogják vizsgálni, hogyan haladunk a 2035 felé vezető úton és ekkor megnézik azt is, az e-benzin gyártásban mekkora előrelépések történtek, van-e ennek helye.
A legfrissebb hírek szerint viszont most az Európai bizottság arra készül, hogy előre hozza ezt a vizsgálatot és már 2025 őszén megtárgyalja a kérdését – írja az Automobilwoche iparági szaklap, amely állítólag látta a készülő anyag szövegét.
Az előterjesztés alapján a lap azt mondja, úgy tűnik, készen áll arra az Unió vezetése, hogy felpuhítsa a 2035-ös szabályozást.
A szövegtervezetben például olyan passzusok szerepelnek, miszerint
konkrét intézkedéseket kell tenni a robusztus és fenntartható autóipar biztosítására, valamint az innováció megerősítésének, az erős európai termelési bázis fenntartásának és a stratégiai függőségek elkerülésének elősegítésére.
Hogy ez pontosan mit jelent, azt persze nem tudni, de állítólag a világpolitikai folyamatok, így például az európai autókat sújtó új, 25 százalékos amerikai védővám miatt fogékonyabbak a politikai vezetők az autógyártók érveire.