
Klasszikus formája, a kényelmes ülései, az öthengeres motorok és a fordos időszak előttről származó alapok miatt a Volvo S60-as és a kombi V70-es kortalanul nagyszerű és nagyon szerethető autó 25 év után is.
Ez a Volvo már nem úgy nézett ki, mint az egymásra pakolt dobozok az Ikea önkiszolgáló raktárában, az S60-as tökéletesre csiszolta azt a vállas formát, melyet az ECC koncepció és az S80-as mutatott meg először a világnak. Peter Horbury szerint a kombi V70-esben pedig olyan, mintha egy Jaguar E-Type elejét kellett volna egy Ford Transit hátuljával összesimítani. Ennél azonban jóval több harmónia van ezekben az autókban, melyek huszonöt év után is kívánatossá teszik az öthengeres motort.
Tégla helyett ívek
Évtizedekig az egyenes vonalak és a derékszögek határozták meg a Volvók formáját, aztán a kilencvenes évek elején bemutatták az ECC tanulmányautót, melyen keresztül Peter Horbury teljesen új irányt mutatott. Az eddigi téglákkal ellentétben az ECC-n lágy ívek és húsosan domború lemezek vannak, de a leghangsúlyosabb egyértelműen a vállvonal. Elsőként az S80-assal került szériagyártásba az új arculat, de az S60-as Volvo tömörebb arányaival még szebben mutat. A projektet a magyar származású, de Amerikában élő Lóczi Géza vezette, aki már az ECC koncepción is dolgozott.
Már a Ford irányítása alatt jelent meg 2000-ben az S60-as és a V70-es Volvo, de az alapjukat adó P2-es platform fejlesztése korábban kezdődött, ezért csak a következő generáció osztozik a P3-as platformon a Ford Mondeóval. A V70-es karosszériája 70 százalékkal lett merevebb az elődjénél, a csomagtartóban menetiránnyal háttal kihajtható opcionális ülésekkel pedig akár heten is utazhatnak benne.
Öt dugattyú
Túlvagyunk már a turbóval felfújt háromhengeres motorokon, most pedig négy dugattyúnál több nem is kerülhet Volvókba, ezért innen nézve igazi hedonizmusnak tűnik, hogy az első Volvo S60-asban és a V70 jelzésű kombiváltozatában kizárólag öthengeres dízel- vagy benzinmotorok vannak a gépháztető alatt. Ennek áldásos hatása, hogy a legszerényebbtől a legizmosabbig mind nagyszerűen szól.
Keresztben sorakozik az öt dugattyú az S60-asban, alapvetően elsőkerék-hajtású autó, de a 2,4-es és később 2,5-ös turbómotorhoz kínált Haldex rendszerű összkerékhajtást is a Volvo. Az S60 R és V70 R-hez pedig nemcsak négy hajtott kerék járt, hanem a Four-C nevű aktív felfüggesztés is, melynek Comfort, Sport és Advanced fokozatai közül lehetett választani a műszerfalon lévő gombokkal.
Négy évvel az autó premierje után mutatták be a Volvo S60 R-t, melyben a 2521 köbcentis, öthengeres turbómotor 300 lóerős és 400 newtonméter nyomatéka van. A rendszer alapvetően a nyomaték 95 százalékát az első kerekekhez küldi, de képes akár 70 százalékot is hátra hajtani. A bő 1,6 tonnás Volvo S60 R 5,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra a végsebessége pedig 250 km/óra.
Ötküllős felnik vannak alatta és a féknyergeken is ott figyel a kis R, dupla kipufogón át szól az öthengeres turbómotor, az utastérben pedig sportülések és gömbölyded ezüst betétes kézi váltó (spaceball) van. A Volvo S60 R valójában nem olyan feltűnő jelenség, mint egy M3-as BMW vagy RS 4-es, de pont ez benne a legjobb.
Environmental Concept Car

Megjelenése évtizedekig meghatározta a Volvók formatervét, de a hajtáslánca sosem került gyártásba. A Volvo ECC tanulmányautóban előtérbe kerültek az újrahasznosított anyagok, valamint a hibrid hajtás. Itt azonban nem egy hagyományos benzines vagy dízelmotor volt az alap, hanem egy alacsony széndioxid kibocsátású gázturbinás motor.
Első a biztonság
Négy csillagot kapott az EuroNCAP töréstesztjén az első generációs S60-as, de ez nem igazán mutatja meg, hogy a Volvo mennyire vigyáz az utasaira. A Volvónak saját biztonsági központja van, mely baleseti elemzéseket és saját törésteszteket végez a saját mércéik szerint. Ennek az eredménye az is, hogy valós körülmények között az S60-as és V70-es nagyrészt biztonságosabb a kategória többi autójánál.
Komolyan megtervezett gyűrődőzónái vannak, rengeteg légzsák védi az utasokat az S60-as Volvóban és masszív küszöbök (SIPS) vannak, hogy oldalütközéskor se roppanjon össze a karosszéria. A fejtámlák kialakítása csökkenti a nyakat érő ostorcsapás sérülés kockázatát (WHIPS), de figyelmet fordítottak arra is, hogy tisztább legyen az utastér levegője.
Kilenc évig maradt gyártásban az S60-as Volvo első generációja, ezalatt pedig összesen 578 292 darab készült belőle, a praktikus V70-es népszerűbb volt, a kombiból 675 058 darab fogyott. Ez még távolról sem közelítette meg a korabeli 3-as BMW vagy a Mercedes C-osztály mennyiségét, de a Volvo szerethető karaktere és híresen kényelmes ülései mindig hívogatóak lesznek.
Ez is érdekelhet: