Fellendül végre az EV-gyártás 2025-ben? Egy új felmérés megmutatja a trendeket

Fellendül végre az EV-gyártás 2025-ben? Egy új felmérés megmutatja a trendeket
Gábor János  |  2025. 03. 05., 15:10

A gyártók alapvetően optimisták az EV-termelés növekedésével kapcsolatban, de azért nem egyértelmű a kép. Bizonytalanok például abban, hogy tartani lehet-e az elektromos átállás határidejét.

Az ABB Robotics harmadik autóipari gyártási felmérése értékes betekintést nyújt abba, hogy hogyan látják az autóipari vezetők és beszállítók az elektromos járművek (EV) gyártási céljait. A felmérés szerint a gyárvezetők optimistán tekintenek az EV-termelés 2025-ös növekedésére, viszont nem feltétlenül annak a szegmensnek az erősödését várják, amire a legtöbben számítanak.

A 434 válaszadó 31 százaléka úgy véli, hogy az EV-gyártás több mint tíz százalékkal emelkedik 2025-ben. További 44 százalék szerint a növekedés legfeljebb tíz százalék lesz. Ezzel szemben a résztvevők alig több, mint ötöde (21%) gondolja azt, hogy az EV-termelés változatlan marad vagy csökkenni fog (8, illetve 13%).

Bár az iparági szakértők optimisták az EV-gyártás növekedésével kapcsolatban, egyre többen bizonytalanok abban, hogy a tervezett határidőkre teljesen átállhat-e az autóipar elektromos járművek gyártására. Arra a kérdésre, hogy elérhető-e a száz százalékos EV-gyártás a 2030 és 2040 között meghatározott régiós határidőkig, 31 százalék válaszolta, hogy lehetetlen - szemben a tavalyi 27 százalékkal és a 2022-es 18 százalékkal. Összességében a válaszadók 65 százaléka szkeptikus a teljes átállás határidőre történő megvalósulásában.

Mi lesz az EV-gyártással? A gyárakban van-e gond?

A bizalom csökkenésének fő okai elsősorban a gyárakon kívül keresendők, ugyanis a legnagyobb akadályt a fogyasztói kereslet szintje és a töltőhálózat megbízhatósága jelenti. A felmérés szerint a szakértők a hibrid hajtásláncok erőteljes növekedését várják 2025-től. A megkérdezettek 67 százaléka szerint a plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) gyártása növekedni fog, és 20 százalék úgy véli, hogy a növekedés meghaladja majd a tíz százalékot. A teljes hibrid elektromos járműveknél (HEV) is hasonlóan kedvező a várakozás: 62 százalék gondolja, hogy 2025-ben nőni fog a termelés.

A gyártócégek robotikával kapcsolatos beruházásait vizsgálva az ABB arra jutott, hogy az új autógyártók, startupok és kisebb gyártók viszik a prímet: 63 százalékuk szerint „nagyon jól” vagy „meglehetősen jól” fektettek robotikába. Ugyanezt erősítették meg a technológiai szakértők is.

A hagyományos autógyártók e szempontból a harmadik helyen állnak: 53 százalékuk jelezte, hogy „nagyon jól” vagy „meglehetősen jól” invesztált robotikai eszközökbe. Az előző évi eredményekkel összehasonlítva az új gyártók, startupok és kisebb cégek robotikai beruházásai enyhén csökkentek: 2023-ban még 66 százalék jelezte ezt, míg 2024-re ez az arány 63 százalékra esett vissza.

A humanoid robotok a sor végén kullognak

A felmérés rámutat, hogy az autonóm mobil robotok várható növekedése a legmagasabb: a megkérdezettek 25 százaléka erőteljes növekedésre, 39 százaléka enyhe növekedésre számít. A második helyen a kollaboratív robotok állnak (22 százalék erős, 35 százalék enyhe növekedést vár), míg a harmadik helyen az artikulált robotok szerepelnek: 19 százalék jelentős, 39 százalék pedig mérsékelt növekedést jósol számukra.

A humanoid robotok szintén felfértek a listára. A felmérés szerint az ázsiai válaszadók 27 százaléka erőteljes növekedésre számít ezen a területen, míg Európában csak öt, Észak-Amerikában pedig mindössze két százalék lát bennük lehetőséget. Annak ellenére is igaz ez, hogy számos humanoid robotgyártó dolgozik együtt autógyártókkal, többek között az Apptronik, a Boston Dynamics, a Figure és a UBTech.

A felmérésben részt vevők 54 százaléka szerint egyébként a magas kezdeti költségek jelentik a legnagyobb akadályt az okosgyárak megvalósítása előtt.

Címlapkép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 18., 12:10
Húsvétkor nem ritka, hogy a gyerekek élő kis nyuszit kapnak ajándékba. Nem kérdés, hogy a nyuszik nagyon kedves állatok, nem csoda hát, ha a szülőknek, gyerekeknek megtetszik. Nem árt azonban előre átgondolni, hogy mi lesz a kis szőrmókkal húsvét után. A házi kedvencek érdekeit törvény is védi. Előírja, hogy állattartóként mit kell betartani. Mire köteles a kis kedvenc gazdája? A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.
2025-04-17 13:15:00
Gigantikus gyermekjátékkal találkozhat az, aki április 17-én a budapesti Fashion Street környékén jár, amelyen egy 99 százalékos árengedményt sugalló címke is látható. A mackót valójában nem lehet megvásárolni és hazavinni, viszont még az árának egy százalékát sem kell kifizetnie annak, aki szeretné, hogy – racionális méretű és értékű, – sporteszközök és élmények tegyék szebbé a gyermekotthon lakóinak életét.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.