Az OpenAI és társai lelkesen és nagy rendszerességgel porszívózzák fel a tudást a tartalomgyártók oldaláról, hogy aztán cserébe semmit ne adjanak vissza.
Hirdetés
 

A mesterséges intelligenciával hajtott chatbotok nagyságrendekkel kevesebb forgalmat generálnak a médiakiadóknak, mint azt a hagyományos keresők teszik – derül ki a TollBit tartalomlicencelő platform elemzéséből, amelyet első körben kizárólag a Forbesszal osztottak meg.

A lap beszámolója szerint ugyan az OpenAI és más generatív algoritmusokat fejlesztő cégek igyekeznek azt elhitetni a világgal, hogy a tartalomszolgáltatók jól járnak azzal, ha anyagaikat felhasználják az MI generálta válaszokban, a mérések merőben más képet festenek. Ez számszerűen annyit tesz, hogy a chatbotok 96 százalékkal kevesebb forgalmat küldenek a kiadók weboldalaira, mint a hagyományos keresőmotorok.

A TollBit mindezt 160 híroldal és blog három hónapos monitorozásából szűrte le. A tavalyi utolsó negyedévben a jelentősebb MI-cégek átlagosan kétmilliószor söpörték be ezekről az oldalakról az információkat, ami a cég vezetője szerint azt mutatja, hogy ezek iránt a tartalmakért nagyon komoly kereslet mutatkozik a chatbotok üzemeltetőinél. Ugyanakkor ez a másik oldalon nem sok hasznot hajt, mert a promptokra adott válaszokban a forrás megjelölése a töredékét sem eredményezi látogatói forgalomban, mint egy hasonló témájú hagyományos keresésnél.

Ennek oka egyértelműen az, hogy a chatbotok a máshonnan összesöpört információkat képesek egy kerek egész válasz formájába önteni (még ha az sokszor nem is fedi a valóságot), így a felhasználó már nem érzi a késztetést, hogy a forrásoldalra kattintva alaposabban utánanézzen a témának.  

Marad a pereskedés

Pontosan a fenti problémakör a tárgya egy nemrégiben a Google ellen benyújtott keresetnek. A pert a Chegg nevű egyesült államokbeli oktatástechnológiai vállalat indította, mivel szerinte problémás, hogy a keresőóriás a kiadók által közzétett tartalmat arra használja, hogy a felhasználókat saját webhelyén tartsa, megszüntetve a publikálásra irányuló pénzügyi ösztönzőket.

Ez utóbbi a kereset alapján végül egy "kiüresedett információs ökoszisztémához" vezet, amelynek hasznossága és megbízhatósága is kérdéses lesz. A Chegg a Google mesterségesintelligencia-alapú áttekintései miatt annyi látogatót és előfizetőt veszített, hogy vezérigazgatójának nyilatkozata szerint már üzletének eladását vagy a tőzsdei kereskedésből való kivonását fontolgatja. A Chegg részvényei február végén már csak 1,57 dolláron álltak, ami azt jelenti, hogy értéküknek több mint 98 százalékát veszítették el a 2021-es árfolyamcsúcshoz képest.

Piaci hírek

A Google is rálépett az Anthropic kijelölte útra

Az OpenAI után a DeepMind is az MI-startup szabványát használja a modellek és az adatok összekapcsolására.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.