Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 3. 17:16 Vállalat, Világ

A 2025-ös kibocsátási célokat is fellazítaná az EU az autóipari lobbi kérésének megfelelően

Hároméves haladékot ad az európai autógyártóknak az Európai Bizottság a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítésére – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.

Felülnézet: a változtatásra még rá kell bólintania az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is, de ha fellazítják a szabályozást, az azt jelentené, hogy 2025-ben a gyártóknak elég lenne az eredetileg szükségesnél kevesebb elektromos autót eladniuk, 2026-ban és 2027-ben viszont fel kellene pörgetniük a forgalmukat ebben a szegmensben.

  • Az autógyártóknak az uniós szabályozás alapján flottaszinten kell megfelelniük a néhány évente szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Idén 93,6 grammra csökkent a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, és a szabályozásnak gyakorlatilag csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha jelentősen növelik az eladott villanyautóik arányát.

Miért fontos ez? Az elektromosautó-piac visszaesése miatt a nagyobb autógyártók arra számíthattak, hogy ha ebben az évben is alulteljesítenek, akkor büntetést kell fizetniük az Európai Bizottságnak. Például, a Volkswagennek a saját becslései szerint 1,5 milliárd eurót (600 milliárd forintot) kellett volna befizetnie a 2025-re tervezett eladásai alapján. Más becslések szerint a gyártók akár büntetés nélkül is megúszhatták volna az idei évet.

  • Von der Leyen sajtótájékoztatója után megugrottak az európai autógyártók részvényeinek értékei. A Volkswagen délelőttről délutánra több mint 6 százalékot emelkedett, a Mercedes több mint 5 százalékot, a BMW 4,8 százalékos emelkedésnél tart, és a Renault részvényei is közel 6 százalékkal érnek többet, mint délelőtt.

Előzmények: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője, Ola Källenius januárban nyílt levélben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szeretné, ha rugalmasabb lenne az unió zöld átmenetre vonatkozó szabályzata. Szerinte az uniós szabályozás és a piac nincs szinkronban egymással, az elektromos autókra pedig egyelőre nincs igény abban a mértékben, ahogy azt a Bizottság előírta.

Igen, de: a kínai tulajdonú Volvo ügyvezetője, Jim Rowan szerint a friss változtatás nem jön jól azoknak a gyártóknak, akik már nagy összeget fektettek az elektromos autók fejlesztésébe – ilyen például a Volvo is.

  • A Volvo óriási hasznot húzott volna abból, ha a többi gyártónak büntetést kell fizetnie, hiszen ha a túlteljesítő konkurensektől vásárolt volna krediteket egy gyártó, akkor elkerülheti a büntetést.
  • A környezetvédelmi szervezetek szerint a zöld átállásra felkészült kínai autógyártók versenyképesebbek lehetnek az európai szereplőkkel szemben a következő években, akikre a halasztás vonatkozik.

Reakciók: „Az uniós szabályok lazítása a lemaradókat jutalmazza, és az európai autóiparnak nem sokat segít, viszont növeli az elmaradást Kínátóhoz képest az elektromos járművek terén” – írta William Todts, a Transport & Environment nevű, európai civil szervezetek által létrehozott lobbicsoport vezérigazgazgatója.

  • Az intézkedés miatt kisebb lenne a nyomás a gyártókon, hogy piacra dobják az olyan, alacsonyabb árú elektromos autókat, mint például az idén piacra került Renault E5 – érvel a szervezet a hétfőn megjelent közleményében.

Tágabb kontextus: ha az elektromos autók gyártása idén sem fut fel, az nagy érvágás lehet az akkumulátor-gyártásnak, ami egyre nagyobb szerepet kap a magyar gazdaságban. Ahhoz, hogy az akkumulátorgyártás igazán jövedelmező legyen, fel kellene pörögnie az európai elektromosautó-piacnak.

Mi következik? Az Európai Bizottság szerdán mutatja be az autóipar fellendítésére szolgáló hosszú távú terveit. Bár Von der Leyen erről egyelőre nem beszélt, de úgy látszik, a robbanómotoros autók értékesítésének 2035-ös határidején nem változtatnak (bár megjelentek olyan sajtóértesülések, amelyek szerint a plug-in hibrid autók eladását 2035 után is engedélyezné az Európai Bizottság).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy néz ki, hogy mégsem tiltja be teljesen a belsőégésű motorokat 2035-től az EUAz Európai Bizottság elnöke engedhet az európai autógyártók lobbijának, és visszavehet az EU zöldpolitikai terveiből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar BMW elektromos autó európai bizottság környezetvédelem mercedes Renault Ursula von der Leyen Volkswagen Volvo Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. április 11. 06:01 Közélet, Vállalat

Ugyanúgy égette a közpénzt a kormány, mint a jegybanki alapítvány, csak más gazdagodott

Az MNB-s alapítvány botránya kísértetiesen emlékeztet arra, ahogyan az állam Tiborcz István környezetéből vásárolt ingatlanokat százmilliárdokért.

Stubnya Bence
2025. április 10. 15:47 Vállalat

A Continental egyetlen veszteséges hazai cégét is elérheti a cégcsoport átszervezése

A cégcsoport átszervezése már idén elkezdődne az autóipari üzletág leválasztásával, jövőre ezt követné a Contitech eladása vagy tőzsdei bevezetése.

Torontáli Zoltán
2025. április 9. 12:55 Közélet, Vállalat

Megörökli a következő kormány a bankok és telekom cégek áremelési szándékait

Teljes piacok kényszerültek „önkéntesen kötelező” lépésre a hatósági beavatkozás réme miatt. Az inflációs nyomásból így jut a következő kormánynak is.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. április 11. 14:39 Pénz, Világ

Az egész világ megérzi, ha meginog a bizalom a dollár és az amerikai államadósság iránt

Válsághelyzetekben eddig dolláreszközökbe, amerikai kincstárjegyekbe menekültek a befektetők, most azonban egészen mást látunk, ami megkérdőjelezi az eddigi viszonyítási pontokat.

Stubnya Bence
2025. április 11. 10:34 Adat, Pénz

Márciusban csaknem ötödével drágultak a fővárosi lakások, és ez már az enyhülés

Országosan több mint 10 százalékkal drágultak az ingatlanok az egy évvel korábbi szinthez képest, és a bérleti díjak emelkedése is lassul.

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

A világ sok országában óriási a megkönnyebbülés azt követően, hogy Donald Trump amerikai elnök 90 napra felfüggesztette a szerdán életbe lépett „kölcsönös" vámok alkalmazását, és Kínát leszámítva ehelyett csak a szombaton életbe lépett 10 százalékos alapvám marad érvényben. Bár ez sem kevés a kiinduló állapothoz képest - ráadásul az ágazati, például autóipari vámok érvényben maradtak -, érdemes megnézni, mely országok nyernek a legtöbbet a szerda esti Trump-bejelentéssel.

Tovább olvasom

Mészáros R. Tamás
2025. április 10. 10:25 Világ

Nagy a fellélegzés, de így is marad bőven az amerikai vámokból

A szerdán életbe lépett vám megfeleződik az EU-val szemben, az ágazati tarifák azonban maradnak, Kína pedig még durvább sarcot kapott.

Tovább olvasom

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Tovább olvasom

Legalább 104 százalékosra emelkedtek szerdán az Egyesült Államok kínai termékekre kivetett vámjai a 34+50 százalékos emelés életbe lépése nyomán. A CNN számítása szerint a tényleges terhelés ennél is magasabb, az USA teljes kínai importjára vetítve átlagosan 125 százalékos.

Tovább olvasom

Lemondott az inflációkövető áremelésről a kormány nyomására a távközlési piac három meghatározó szereplője és a vezető kereskedelmi bankok is, hogy elkerüljék az élelmiszer-kiskereskedelemben bevezetett árrésstophoz hasonló szektorális intézkedéseket.

Tovább olvasom

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 06:06 Élet

Szinte az egész országot letarolták a hajnali fagyok, óriási a kár a gyümölcsösökben

Csak a Nyugat-Dunántúl úszta meg, máshol a gyümölcsfák virágai nem bírták a fagyokat. Olyan gazdával is beszéltünk, akinél 60-80 százalékos a kár.

Tovább olvasom

Féléves mélypontra süllyedt a magyar háztartások állampapír-állománya februárban, miközben jelentős pénz áramlott a befektetési alapokba – írta a Bank360.hu a Magyar Nemzeti Bank friss adatait elemezve.

Tovább olvasom

Pletser Tamás
2025. április 8. 14:36 Pénz

Az arany lehet a menekülőeszköz Trump gazdaságpolitikája elől

Az arany a turbulens politikai és gazdasági idők legjobb befektetése, mivel értékállósága miatt véd a leértékelődéssel szemben.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. április 8. 06:05 Adat, Közélet

Nem az árrés nagysága dönti el, kit kényszerít árcsökkentésre a kormány

Ha ismét le kell győzni az inflációt, akkor az sem baj, ha emiatt a fapados megoldások irányába kénytelenek mozdulni a kereskedők és a szolgáltatók.

Tovább olvasom

Törvényjavaslatot nyújt be Lázár János építési és közlekedési miniszter annak érdekében, hogy az állami beruházásoknál feltárhassák a teljes vállalkozói láncot, „egészen addig, aki a nyelét fogja a lapátnak”.

Tovább olvasom