Sohasem volt ilyen alacsony a cégeknél az innováció

2025. február 16. Mélybe zuhant a magyar cégek digitális átalakulási mutatója, még a számítógép- és internethasználat is visszaesett – derült ki egy kutatásból. A megvalósult innováció a bizonytalan gazdasági helyzet és a forráshiány miatt minden iparágban és minden régióban drasztikusan csökkent.

A magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban – állapította meg a K&H második féléves innovációs index kutatása alapján. A korábbi években tapasztalt folyamatos növekedés után most egyértelmű lassulás figyelhető meg, különösen a kis- és középvállalkozások körében. A legnagyobb visszaesés a digitális fejlesztések terén történt: kevesebb cég hajtott végre jelentős informatikai fejlesztéseket, például szoftvervásárlást, automatizációs projekteket vagy big data alapú elemzéseket. A cégeknél még a számítógép- és internethasználat is visszaesett.
A K&H 2021 óta közli az innovációs indexet. A felmérésben 360 olyan közepes és nagyvállalat innovációért felelős képviselőjét kérdezték meg telefonon, amelyek éves árbevétele meghaladja a 300 millió forintot.
A K&H innovációs indexének adatai szerint minden iparágban és minden régióban drasztikusan csökkent a megvalósult innovációk száma, kétszámjegyű csökkenés következett be az iparban és a kereskedelemben is. Ennek eredményeként a megvalósult innovációkat mérő alindex a tavaly első félévi 37 pontos csúcsról 10 százalékpontot zuhanva az index mérésének valaha volt mélypontjára zuhant. Mint jelezték, a gazdasági kilátások és a forráshiány gátolja, a jogszabályi előírások és a szolgáltatások javítása hajtja az innovációt.

Sok vállalat Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője szerint a jelenlegi működés stabilizálására, a költségcsökkentésre és a piaci bizonytalanság kezelésére fókuszál, háttérbe szorítva az új fejlesztéseket. A terjeszkedés és a jobb ügyfélkiszolgálás szerepe szinte megszűnt. Ugyancsak az innováció háttérbe szorulását mutatja az is, hogy soha ilyen sok cég nem fektetett ilyen keveset újtásokba: 17 százalék egyáltalán nem, míg további 26 százalék legfeljebb árbevétele ötvened részét fordította innovációra. Ennek eredményeként mélypontra zuhant a vállalatok innovációra fordított beruházási mutatója: csupán 6 százalékuk invesztál újításokba.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok