5p

Hogyan lehetnek ekkora eltérések a közvélemény-kutatások között?
Magyar Péter miatt ekkora a bizonytalanság?
Milyen módszerrel készülnek a felmérések?

Online Klasszis Klub találkozó élőben Hann Endrével!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Medián ügyvezető igazgatójától!

2024. június 5. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország az előkelő 10. helyen végzett.

A környezetvédők már jó pár éve a vonat mellett tették le a voksukat. De ahhoz, hogy ne repülőre szálljunk, és felejtsük otthon az autót, az is kell, hogy pontos és komfortos legyen az effajta utazás. Egy svéd turisztikai online lap a minap tette közzé a The Telegraph című brit lap európai vasúti hálózat tesztelésének eredményét. Az Európa 15 legnagyobb országának vasúti közlekedését vizsgáló listán Magyarország az előkelő 10. helyen szerepel.

Taroltak a németek
Taroltak a németek
Fotó: Depositphotos

Érdekes módon, a legtisztább, legpontosabb és csodás panorámaablakokkal bíró svájci vonatok nem szerepelnek a listán, talán mert tudták, hogy úgyis ők lennének az elsők, vagy, mert túl drágának ítélték a jegyeket. A tesztelésnél mindenütt figyelembe vették a festői kilátást, az állomások állapotát, a pontosságot, a jegyárakat, a foglalási oldalak színvonalát és az éjszakai járatok sűrűségét.

A tengerparti nyaralásra induló svédek nagy kedvence Görögország, de a The Telegraph szerint rémálom itt vonatra szállni, ezért utolsók a listán. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy rosszul karbantartottak a vonalak, ráadásul az elmúlt évek természeti katasztrófái a vasúthálózat jelentős részét tönkretették, így sok helyen pótlóbuszra kell átszállni. Ez kényelmetlen a turistáknak, akik egyébként sem igazodnak el a hektikus görögországi buszállapotokban. 

Van, ahol a retro szovjet mozdonyok vonzók

A 14. helyen Bulgária végzett. Az angol lap szerint Szófia komoly nemzetközi csomópont, és a korábbihoz képest sokat fejlődött. Azoknak ajánlják elsősorban az itteni vonatozást, akik retro élményre vágynak, és szeretnék látni a régi szovjet mozdonyokat. A kilátás persze ettől függetlenül szép. A 13. helyezett Norvégia – ez igen meglepő, hiszen gyönyörű a táj, magas a technikai színvonal, de a tesztelők szerint egy ekkora területű országhoz képest a vasúthálózat nem különösebben fejlett, a kapacitás kicsi, a jegyek drágák, és kevésnek ítélték a főváros és a repülőtér közötti járatok számát is.

A spanyol AVE (Alta Velocidad Española) és a Renfe által üzemeltetett nagysebességű vonatok komfortosan kötik össze Madridot Barcelonával, Malagával, Granadával, Sevillával, Alicantével, Murciával, Valenciával és más városokkal. Ha több luxusra vágyik valaki, utazhat a Transcantábrico szuperexpresszel is. Ugyanakkor egyes, utolsó percben megvett jegyek drágák lehetnek, az ország egyes része nincs lefedve vonathálózattal, valamint hibának tüntetik fel, hogy Európa más országaiba elég hiányos az összeköttetés.

Svédországgal igen kritikusok voltak a szakemberek, nem fértek be az első tízbe. A The Telegraph szerint igen drágák itt a jegyek. Kifogást emeltek a pontosság miatt is, és "az állami SJ vonalakon koszosnak és rozogának ítélték a vagonokat". (Nekünk legyen mondva.) De a vasúthálózat fejlett, kivételes a panoráma és nincsenek híján éjszakai, nemzetközi vonalaknak sem.

Hazánk 10. helye büszkeséggel tölthet el mindenkit, bár nem biztos, hogy a brit tesztelők minden budapesti és vidéki pályaudvart végigjártak, rápillantottak például a Kelenföldi pályaudvar régi főépületére, letekintettek az egyébként gyönyörű Nyugati pályaudvar főbejáratának lépcsőire és hátsó fertályára, és bementek a vidéki állomások mosdóiba. Ettől függetlenül, kiemelik, hogy milyen kiterjedt az országon belüli vonatozás hálózata, mennyire kiválóan lehet Budapestről utazni például Bécsbe és Münchenbe. Az is fontos, hogy kiváló az éjszakai járathálózat Berlinbe, Salzburgba, Zürichbe, Stuttgartba, Szlovákiába és Romániába. Ami a kilátást illeti, a lap úgy fogalmaz, hogy „a vonat ablakán való kitekintés helyenként örömteli lehet – például a balatoni szakaszon is”. A lap a Keleti pályaudvar fő csarnokának fotójával illusztrálta a cikket.

Bejött nekik a Keleti
Bejött nekik a Keleti
Fotó: Depositphotos

Lengyelország megelőzött bennünket - bár Litvánia után a legdrágább vonatjegyekkel rendelkezik, ugyanakkor „a vonat itt az ország dobogó szíve, és nagyszerűek a belföldi és külföldi járatok.”

Nagy-Britannia a 8. helyet érte el. Az Egyesült Királyságban drága a vonatközlekedés, ugyanakkor gyönyörű a kilátás, és nagyszerű a brit szigeteken belüli és kívüli összeköttetés.

A 7. helyen Románia végzett. Ahogy a lap kiemeli, az ország akkora, mint Nagy-Britannia, de mintegy 4800 kilométerrel több vasúti pálya van. Gyakorlatilag mindenhová el lehet jutni az országban, annak ellenére, hogy a vonatok lassúak. Budapestre és Bécsbe éjszakai vonat is jár. Az ország foglalási oldala példa lehet mindenki számára: könnyen használható, releváns információkkal és nagyon jó térképpel rendelkezik.

Ahol játszószobákat működtetnek a gyerekeknek

Az olaszokat megelőzték a finnek, bár csak 5,5 millió a lélekszámuk, és az emberek ötöde Helsinki környékén lakik, törekednek a vonatforgalom és az országon belüli kapcsolatok magas színvonalának fenntartására. A finn vonatok tiszták, tágasak, és szórakoztató játszószobákkal rendelkeznek a gyerekek számára. A foglalási oldal ultramodern, hatékony és áttekinthető. Néhány vonatra nemcsak biciklit lehet felvinni, de autót is.

Az első négy helyen Németország, Csehország, Franciaország és Ausztria végzett – mindenütt más pozitívumokat említve. Például a cseheknél a nagyszerű étkezőkocsikat, a franciáknál az immár több mint negyven éve elindult TGV hálózatot, míg Ausztriáról elsőként azt állapították meg, hogy pontos, szép, gyors és praktikus. A nemzetközi hálózat nagyon fejlett – az Eurocity vonatok Budapestre és Varsóba is gyakran közlekednek, emelte ki a szerző.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megkegyelmeznek a benzinkutaknak?
Privátbankár.hu | 2024. június 2. 12:22
Az OPEC+ olajtermelő kartell várhatóan nem ad kegyelmet a világ olajfogyasztó országainak azzal, hogy lemond kitermelésének korlátozásáról, mert még a hordónként 80 dolláros olajárat is kevesli.
Makro / Külgazdaság Jön a harmadik forduló: óriási a különbség Magyarország és Lengyelország között
Privátbankár.hu | 2024. június 2. 11:20
Lengyelországban a legnagyobb kormánypárt azzal vádolja az ellenzéket, hogy oroszbarát, miközben a  ellenzék ostorozza az EU-t. A részvétel alacsony lesz és az ellenzék nyerhet.
Makro / Külgazdaság Válaszcsapásra készül Ukrajna?
Privátbankár.hu | 2024. június 2. 08:31
Ellentámadást indíthatott az ukrán hadsereg kihasználva, hogy Joe Biden, az USA elnöke a rá nehezedő nyomásnak engedve hozzájárult az amerikai fegyverek bevetéséhez az orosz–ukrán határ orosz oldalán is. 
Makro / Külgazdaság Van egy hiteltermék, amit csúnyán letaroltak a személyi kölcsönök
Privátbankár.hu | 2024. június 1. 14:12
Hiába az általános fellendülés a lakossági hitelpiacon, a szabad felhasználású jelzáloghiteleknél változatlanul stagnál a kereslet. Ennek leginkább a jóval könnyebben és gyorsabban hozzáférhető személyi kölcsönök előretörése az oka. Az átlagos kölcsönösszeg viszont látványosan megugrott a jelzáloghiteleknél az utóbbi időszakban.
Makro / Külgazdaság Megy még lejjebb az üzemanyag ára?
Privátbankár.hu | 2024. június 1. 13:12
Az üzemanyagok ára akár még tovább is csökkenhet, bár már most is elérte a lélektaninak tartott 600 forintos szintet a benzin ára. A komolyabb csökkentés korlátja a gyengülő forint.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Magyarországról a nemzetközi hitelminősítő
Privátbankár.hu | 2024. június 1. 08:28
Nem változott Magyarország jelenlegi „Baa2” adósságbesorolása stabil kilátáson, ez derül ki a Moody’s pénteken késő este publikált közleményéből. A nemzetközi hitelminősítő az uniós forrásokkal és a lehívással kapcsolatos fejleményekkel, az államadósság fokozatos konszolidációjával és az erre tett kormányzati vállalásokkal, valamint a gazdaság növekedésével elégedett. Kiemelik, hogy az elmúlt két évhez képest csökkentek Magyarországnak az orosz energiaimporthoz való kitettségéből eredő kockázatok.
Makro / Külgazdaság Magyar áramot is vesz Ukrajna, hogy elkerülje a tartós sötétséget
Mester Nándor | 2024. május 31. 15:05
Az export most szóba sem jöhet, mint korábban. A kijevi kormány a biztonságos hazai áramellátásra összpontosítja minden erejét és eszközeit.
Makro / Külgazdaság Kína exportkorlátozást vezet be repülés- és űrtechnológiára
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 14:20
Kína július elsejétől korlátozást vezet be bizonyos repülés- és űrtechnológiai készülékek, berendezések, gyártóeszközök, fejlett technológiai know-how és szoftverek exportjára.
Makro / Külgazdaság Jött egy kellemetlen hír a magyar ipar háza tájáról
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 08:53
A belföldi értékesítés árai 5,0, az exportértékesítéséi 0,4 százalékkal mérséklődtek. 
Makro / Külgazdaság A külkereskedelem volumene csökkent márciusban
Privátbankár.hu | 2024. május 31. 08:30
Márciusban 1,6 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet, februárhoz képest az export és az import kiigazított volumene egyaránt 2,0 százalékkal csökkent. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG