Újabb rossz hír az infláció szempontjából

HírKlikk 2024. május 19. 13:55 2024. máj. 19. 13:55

Brutálisan elszálltak a költségek, ezt a fogyasztói árakban is érezni fogjuk – legalábbis erre mutat az, hogy az első negyedéves infláció négyszeresével nőttek a közúti fuvarozás költségei. A DigiLog Consulting által közzétett, 2024. első negyedévre vonatkozó Közúti Fuvarozási Árindex iparági elemzéséről az Index számolt be.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 13,5, míg a belföldi fuvarozásban 16,4 százalékos összköltség-növekedés volt mérhető, vagyis ekkora fuvardíjemelés kompenzálta volna a fuvarozók költségeinek emelkedését – emeli ki a jelentésből az Index .

Nemzetközi területen ennek a közel kétharmada, belföldi területen pedig a háromnegyede a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott. A hazai tarifák átlagosan 50-60 százalékos drágulása mellett 80-85 százalékkal nőtt a német, és 8-12 százalékkal az osztrák útadó mértéke is. Ehhez képest eltörpül a többi költségtétel változása, a gépjárművezetői bérek 8-10, az amortizáció 8-9 vagy a lízingkamatok 15-20 százalékos emelkedése, mert ezek hatása az összköltségre csupán 2-3 százalékot jelent a súlyozás után.

A 13,5-16,4 százalékos nagyságú költségemelkedés áthárítása nem sikerült teljes mértékben. A fuvarozócégek a tavaly elszenvedett díjcsökkenés után az első negyedévben csak szerény, 4,9-6,5 százalékos tarifaemelést realizáltak, mivel a fuvarpiacon kialakult kapacitásfelesleg egyelőre nem tette lehetővé a költségek növekedését teljesen kompenzáló mértékű áremelés végrehajtását. A kapacitástöbblet mögött a gazdaság gyenge teljesítménye húzódik meg. 

A fuvarozási igények csökkenése mellett a szállítási kapacitások rugalmatlansága sem segítette a fuvarozók alkupozícióját a költségek áthárítása során. 

A költségek megugrása és a kapacitásfelesleg miatt kialakult nyomott ár következtében a fuvarozók már három egymást követő negyedéve nem képesek profitot termelni az alaptevékenységükből. A tartósan veszteséges működésnek pedig komoly következményei lesznek, mert nemcsak a tudatos flottacsökkentés gyorsulhat fel, de a likviditás szűkülésével a csődök száma is megnőhet.

További részleteket az Index cikkéből ismerhetnek meg.