A James Webb Űrteleszkóp felvétele rejtheti a magyarázatot a fekete lyukakkal kapcsolatos régi kérdésre 2024 / 05 / 18 / Bobák Zsófia

A James Webb Űrteleszkópnak sikerült felvételt készíteni arról a jelenségről, amelyet a földi műszerek segítségével lehetetlen volt megfigyelni: két ősi szupermasszív fekete lyuk összeolvadását kapta lencsevégre, pontosabban a rájuk jellemző spektrográfiai jeleket detektálta. A két különböző galaxis mélyén található fekete lyuk egyike 50 millió naptömegű és a csillagászok feltételezése szerint a másik is ugyanakkora, csak az objektumot körbevevő sűrű gázok miatt kevésbé pontosan tudták meghatározni a tulajdonságait. A két fekete lyukat a felvételek abban az időben mutatják, mikor az univerzum csak körülbelül 740 millió éves volt és a galaxisokkal együtt éppen az összeolvadás fázisában tartottak. A kutatók régóta keresik a magyarázatot arra, hogy mi tette lehetővé a hatalmas szupermasszív fekete lyukak megjelenését az univerzum egészen korai időszakában: erre az egyik lehetséges indokot a nagy méretű fekete lyukak egyesülése jelenti, amit most a JWST mérései is megerősítettek. "A felfedezés arra utal, hogy az összeolvadás egy fontos módja a fekete lyukak gyors növekedésének, még a kozmikus hajnal idején is." - mondta el Hannah Übler, a kutatásról szóló tanulmány vezető szerzője. A teljes összeolvadás után a "kozmikus ütközés" miatt útjára induló gravitációs hullámokat a későbbiekben az új generációs detektorokkal tudják majd mérni a kutatók, többek között az ESA által nemrégen jóváhagyott LISA misszió keretében. (Fotó: SXS/ Simulating eXtreme Spacetimes (SXS) projekt)
Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
memoQ Lányok napja: a pályaválasztásról – nem csak lányoknak
Véget ért a memoQ  Lányok napja, ami 2019 óta segíti a pályaválasztás előtt álló lányokat, hogy igazán kiteljesedjenek karrierjükben. Szenzitíven és nyitottan álltak a fiatalokhoz, kérdezték őket a digitális trendekről is: a TikTok az új YouTube, a Facebook régóta a boomereké, chatelni pedig már csak Instagramon szokás – beszámoló
Magyarázatot találtak a vattacukorbolygók rejtélyére
Először térképezték fel egy exobolygó belsejét és a kutatás közben kiderült, hogy a nagy méretük ellenére rendkívül kis tömegű “puffadt bolygók”, azaz a vattacukorbolygók hogyan szerezhették furcsa formájukat.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.