KULT
A Rovatból

Mocskos, véres, kegyetlen és csodálatos a Furiosa: Történet a Mad Maxből – az év akciófilmje

Az idén 79 éves George Miller nem egy szívbajos filmes: „röpke” kilenc évvel A harag útja után „máris” itt van a Furiosa: Történet a Mad Maxből, amelynek címe rögtön helyreteszi azokat, akik továbbra is Max Rockatansky figuráját várják. Mivel ez most nem az ő útja.


Amikor 2015-ben beszáguldott a mozikba George Miller negyedik Mad Max-filmje, A harag útja, a mozik népe egy emberként sikoltott fel örömében: végre egy bevállalós, emlékezetes, totálisan kattant és hihetetlen vizualitással s kaszkadőrmunkával megspékelt akciófilm! Már kilenc évvel ezelőtt is nagy dolog volt azt mondani egy mozgóképről, hogy: na, ilyet még nem láttunk. A harag útjára azonban joggal mondhattuk. Annyira kiemelkedő volt a műfaján belül, hogy még az Oscar-díjakat odaítélő akadémiai tagság is azonnal hozzávágott hat Oscar-díjat és további négy jelölést, köztük a legjobb film kategóriájában is. Abszolút megérdemelten. A posztapokaliptikus sci-fi-akció szubzsánere tehát új mérföldkövet kapott (de ha tágabb halmazt keresünk, pusztán az akciófilmé is), amiről rögtön tudtuk, piszok nehéz lesz nemhogy lepipálni, de még megközelíteni is.

A Furiosa azonban szintén gyors motorokat kapott. Ez a film előzmény és spin-off egyben, a fiatal címszereplővel a középpontban, akiről a franchise eddigi leghosszabb, két és fél órás játékideje alatt megtudjuk, hogyan lett Halhatlan Joe rettenthetetlen Imperátora.

A történet a gyermek Furiosával (Alyla Browne) és azzal a bizonyos Zöld Hellyel startol, amiről A harag útjában is annyit beszéltek, illetve a lány elrablásával, aki a totálisan őrült és kiszámíthatatlan, de ugyanakkor remek stratéga Dementus (Chris Hemsworth) motoros bandájához kerül. Dementus a bőség földjét keresi, és kap egy tippet, hogy a Vár egy ilyen hely: sok víz, sok zöld, van ott minden. Be is robognak rögvest Halhatlan Joe (Lachy Hulme) birodalmába, aki azonban nem szándékozik átengedni a tulajdonát, így Dementus elfoglalja a benzinkitermelő üzemet, Gázvárost, hogy Joe-val üzletelhessen, s egy ilyen barter folyományaként kerül Furiosa Joe-hoz. A leleményes lány aztán az évek alatt szépen-lassan felnő (Anya Taylor-Joy), és inkognitóban felküzdi magát a Pretoriánus posztig, azaz vezetheti a Hadivasat; ebben Pretoriánus Jack (Tom Burke) segít neki, akivel közel kerülnek egymáshoz. Furiosa szemei előtt azonban csupán egyetlen dolog lebeg: hogy bosszút álljon Dementuson mindenért…

A Furiosa másféle Mad Max-film, mint A harag útja. Minden bizonnyal szimpla utánérzésnek hatott volna, ha ezúttal is csupán egyetlen nap alatt játszó sivatagi üldözéséket és lélegzetelállító járműostromokat látunk.

A harag útja egyszerűbb történetvezetését ezért Miller és forgatókönyvíró-társa, Nick Lathouris egy szerteágazóbb, több karaktert mozgató és nagyobb időszakot átölelő sztorira cserélték le (a szkript állítólag már azelőtt megvolt, hogy nekikezdtek volna A harag útja forgatásának). S mivel a Furiosa pontosan ott ér véget, ahol A harag útja kezdődik, így a két film együtt válik a XXI. század egyik megkerülhetetlen mozgóképes mesterművévé.

De lássuk, mi mindent nyújt nekünk csupán a Furiosa. Nos, sok mindent. Ha néhány szóval kéne jellemezni: kemény, nyers, véres, villámgyors, koszos, gusztustalan, szikár, kíméletlen, epikus, izzasztó, fullasztó, imádnivaló. De akkor részletezzük is!

A világégés utáni sivár ausztrál terep (és most tényleg Ausztráliában, Új-Dél-Walesben forgatott még 2022-ben a stáb, A harag útjánál ugyanis annyi eső esett, hogy kizöldült a sivatag, így végül azt Afrikában, a Namib-sivatagban rögzítették) és a benne éhező, szomjazó, létminimumon tengődő, elállatiasodott emberek és a rajtuk uralkodó had- és önkényurak továbbra is egy olyan káoszvilág sakkbábúi, ami a Mad Max-filmek sajátja, és ebben a Furiosa sem marad alul a korábbi epizódokkal szemben.

Itt minden mocskos, undorító, a bűz valósággal átszakítja a mozivásznat. Nem lenne hát csoda, ha jövőre ismét Oscart érnének a látványtervek, a jelmezek és a sminkek.

Mivel előzményről van szó, természetesen feltűnik néhány ismert karakter A harag útjából, Furiosán kívül például Halhatlan Joe, Rictus Erectus (Nathan Jones), a Szerelő (Angus Sampson), az Emberevő (John Howard), Valkűr (a későbbi amazon még kislányként látható Dylan Adonis megformálásában) vagy a Skulófarm ura (Lee Perry). Sajnos A harag útja óta több színész nincs már köztünk, így például a Halhatlan Joe-t alakító Hugh Keays-Byrne (Lachy Hulme vette át tőle a maszkot) és a Skulófarm urát játszó Richard Carter sem (a 2019-ben, 65 évesen elhunyt színész kissé megfiatalított arcát digitálisan „deepfake-elték” rá Lee Perryre). De akad ugyanakkor visszatérő színész is, hiszen Josh Helman A harag útjában még a Rés nevű hadfiút játszotta, itt pedig már Halhatlan Joe egyik fiát, Scrotust.

Kapunk azért új játékosokat is, például a Pretoriánus Jacket (a film kevés szimpatikus szereplőjének egyikét) alakító Tom Burke-öt (Szuvenír, Mank, Élj!, A csoda), vagy Furiosa tűzrőlpattant anyját, Charlee Fraser (Imádlak utálni) alakításában. Színészi érdekesség továbbá, hogy Chris Hemsworth felesége, Elsa Pataky két szerepben is feltűnik: a vuvalinik tábornokaként, valamint Dementus egyik torzarcú pribékjeként.

Apropó, Chris Hemsworth. Meglepő, de üdítő döntés volt Millerék részéről őt megtenni főgonosznak. Dementusként Hemsworth igazán elemében érezte magát az egyébként jól megírt figura méretes szakálla, betört orra és műfogai mögött. Ha kell, ripacskodik, ha kell, tör-zúz, időnként pedig moralizál, és ilyenkor nem is mond hülyeségeket.

Dementus igazán gyűlölnivaló, és ebben nagy szerepe van Hemsworth-nek, legalábbis korábban nem gondoltuk volna, hogy egy csatában valaha Halhatlan Joe-nak fogunk drukkolni, és hogy George Miller elő tud jönni egy nála is aljasabb gazemberrel, de sikerült.

Természetesen Anya Taylor-Joyról is érdemes regélni, aki kábé a film harmadánál csatlakozik be az eseményekbe (addig Furiosát gyerekként látjuk), és van nagyjából 30 sornyi szövege az egész filmben. Vagyis neki ezúttal a jelenlétével, a kisugárzásával kellett elnyernie a szimpátiánkat, és el is nyeri azt, hiszen egyszerre hiteles, kemény, dühös és érzékeny, párbeszédek nélkül pedig mindezt átadni nem könnyű feladat. Taylor-Joy azonban méltó örököse a Charlize Theron által zseniálisan bemutatott karakternek.

A 18-as karika egyébként ezúttal nem megalapozatlan, a Furiosa: Történet a Mad Maxből egyértelműen a franchise legvéresebb és leggyomorforgatóbb része, de hát érthetően e tekintetben is emelni kellett a téteket. A nyers és durva képsorok azonban nem ugranak le erről a mocskos világról, amelyben azért a fent felsorolt adalékok mellett továbbra is az akciók jelentik a legfőbb csáberőt.

Ezen a téren pedig a Furiosa egészen elképesztő. Egyértelműen a konvojos-motoros-repkedős üldözés a csúcs (78 napon át forgatták ezt a 15 perces szekvenciát), de a skulófarmos menekülés is bizton beírja magát a filmes akciójelenetek nagykönyvébe.

Ha valamivel támadni lehet a Furiosát, az maximum az, hogy eléggé tömény, túl sok mindent próbáltak Millerék belegyömöszölni a játékidőbe, és így hiányzik belőle A harag útja letisztultsága (bár ez érdekes jelző a Mad Max világában). Ez azonban megbocsátható, hiszen 2024 minden bizonnyal legjobb akciófilmje pereg a szemeink előtt, amely annyira letaglózó, hogy nem lenne meglepő, ha a nézők egy emberként lélegeznének fel a végefőcím alatt. A harag útját nem éri utol, de ott repeszt néhány méterrel mögötte.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Tompos Kátya
A színésznő hosszan tartó betegség után, 41 éves korában halt meg péntek hajnalban.


Hosszan tartó betegség után, 41 évesen, péntek hajnalban elhunyt Tompos Kátya Jászai Mari- és Junior Prima díjas színművész, énekes - tudatta a család és Tompos Kátya menedzsmentje az MTI-vel pénteken.

„Mély fájdalommal tudatjuk veletek, hogy hosszan tartó betegség után Tompos Kátya Jászai Mari és Junior Prima-díjas színésznő, énekesnő ma hajnalban elhunyt, békésen távozott családja körében. Nagyon sokat jelentett számára, hogy betegsége hírére az ország egy emberként mozdult meg és fejezte ki támogatását valamilyen formában, ez a szeretet erőt adott neki és reménnyel töltötte ki utolsó heteit.”

Tompos Kátya 1983. március 13-án született Budapesten. Édesanyja orosz származású. Gimnazista korában néhány évig Földessy Margit stúdiójába járt. 2001 és 2005 között a Színház és Filmművészeti Egyetem operett-musical szakán tanult. 2004-ben Edith Piaf Mylord című dalával megnyerte a színművészeti egyetem dalversenyét. Az egyetem elvégzése után 2005-2007-ben a József Attila Színház tagja volt, majd 2007-2008-ban a Bárka Színházban szerepelt. 2008 és 2018 között a Nemzeti Színház tagja volt. Országos ismeretségre tett szert a Vacka Rádió folytatásos mese hangjáték főszerepével.

Énekes szerepei is különösen figyelemreméltóak. Fellépett többek között Goran Bregoviccsal, a Budapest Klezmer Banddel, Hrutka Róberttel, valamint a Söndörgő zenekarral Indiában is. 2013 novemberében Keresztül Európán címmel jelent meg első szólólemeze, amely varázslatos zenei utazás Angliától Oroszországig, angol, francia, bolgár, magyar és orosz nyelven énekelt dalok.

Tompos Kátya több filmben is főszerepet játszott, látható volt a Valami Amerika 2-ben (2008), Poligamyban (2009), a Köntörfalakban (2010), Nőm, nejem, csajomban (2012), Coming outban (2013), Valami Amerika 3-ban (2018) vagy például a Most van most című filmben (2019).

Munkásságát 2005-ben Máthé Erzsi-díjjal ismerték el. 2007-ben a Bárka Színházban a legjobb színésznő közönségdíját nyerte el. 2009-ben Gundel Művészeti Díjjal, 2010-ben Junior Prima Díjjal tüntették ki. 2014-ben Jászai Mari-díjat kapott. 2019-ben átvehette a Vidor fesztivál legjobb női szereplőjének díját a Varsói melódia címszerepéért.

Tompos Kátya külföldi gyógykezelésének finanszírozására gyűjtést, jótékonysági aukciót, koncertet, gálaestet is szerveztek, az összegyűlt összeg sorsáról később intézkednek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Soha nem volt ilyen hangos a csend” – szívszorító sorokkal búcsúzott Tompos Kátyától Hrutka Róbert
A zenész nemrég még a színésznő gyógykezelésre gyűjtött pénzt. Péntek reggel szomorúan búcsúzott barátjától a Facebookon.


Néhány napja még a gyűjtést szervezte Tompos Kátya gyógykezelésére Hrutka Róbert, péntek reggel azonban megdöbbenve búcsúzott a néhány órával korábban elhunyt színésznőtől.

„Csak állok elveszve, mint egy kihalt megállóban és te észrevétlen felszálltál arra a bizonyos holdjáratra. Soha nem volt ilyen hangos a csend. Köszönöm, hogy a barátod lehettem!”

– írta zenész a Facebookon.

A színésznő 41 éves korában, hosszan tartó betegség után halt meg péntek hajnalban. A Jászai Mari és Junior Prima-díjas színésznő, énekesnő több filmben is főszerepet játszott, látható volt a Valami Amerika 2-ben (2008), Poligamyban (2009), a Köntörfalakban (2010), Nőm, nejem, csajomban (2012), Coming outban (2013), Valami Amerika 3-ban (2018) vagy például a Most van most című filmben (2019).

A zenész teljes posztját itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Jó hír! Összegyűlt a pénz Tompos Kátya gyógykezelésére a jótékonysági gálán
„Nemcsak erre a gyógykezelésre gyűlt össze, hanem lehet, hogy még egy olyan drágább kezelésre is, amiről nem is álmodtunk” – mondta a gála szervezője, Hrutka Róbert.


Május 25-én volt az a jótékonysági gála a Szegedi Nemzeti Színházban, ahol pénzt gyűjtöttek Tompos Kátya gyógykezelésére. A színésznőről a minap derült ki a nagyközönség számára, hogy ritka, daganatos betegséggel küzd.

A 24.hu szerint

a gálán közel 700 ember vett részt, és ezzel sikerült is összegyűjteni azt az összeget, amely a kezeléshez szükséges.

„Nemcsak erre a gyógykezelésre gyűlt össze, hanem lehet, hogy még egy olyan drágább kezelésre is, amiről nem is álmodtunk” – mondta a gála szervezője, Hrutka Róbert.

A zenész elmondta, hogy Tompos Kátya jelenleg immunterápiát kap, ami nagyon megviseli a szervezetét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Pintér Béláék és a Dumaszínház is beszáll az Átrium üzemeltetésébe szeptembertől
Cél az intézmény elmúlt 12 évének színházi hagyományaihoz és szakmai sikereihez méltó színvonalas és sokszínű, a minőségre garanciát vállaló műsor-politika összeállítása, igazodva a Margit-negyed lokális igényeihez és az épület adta lehetőségekhez – írták.


Szeptembertől egy újonnan megalakuló művészeti-produkciós kollaboráció lesz az Átrium-színház épületének üzemeltetője, ez derült ki Pintér Béla társulatának friss Facebook-posztjából:

„2024 szeptemberétől egy olyan új kollaboráció költözik az Átriumba, mely az épületben nem ismeretlen társulatok partneri együttműködésére épül. A Pintér Béla és Társulata, a Dumaszínház, a Delta Produkció, a Füge Produkció és az Orlai Produkciós Iroda közös nevezője egy elsősorban produceri alapú működési modell kialakítása, és ezáltal egy megbízható alapokon nyugvó, de a független előadó-művészeti terület számára is nyitott befogadóhely működtetése.

Cél az intézmény elmúlt 12 évének színházi hagyományaihoz és szakmai sikereihez méltó színvonalas és sokszínű, a minőségre garanciát vállaló műsor-politika összeállítása, igazodva a Margit-negyed lokális igényeihez és az épület adta lehetőségekhez.

A menedzsmenti gondolkodás mellett, ami művészetileg közös hívószó a különböző előadásokat jegyző szervezetek munkájában, a kortárs magyar szöveg fontossága és népszerűsítése, valamint az aktuális társadalmi és hétköznapi jelenségekre való érzékeny reagálás.

Középtávon cél a partnerek által közösen létrehozott koprodukciók bemutatása, kortárs dráma pályázat kiírása és szakmai rendezvények szervezése is, melyek mind hozzájárulhatnak majd az Átrium brand továbbépítéséhez.

Június végével búcsúzunk tehát az Uprendezvénytértől, ami több mint öt éven át adott otthont számos előadásunknak.”

„Végezetül pedig társulatunk nevében sok sikert és kitartást szeretnénk kívánni a továbbiakhoz az Átrium júliusban leköszönő üzemeltetőinek, a Kultúrbrigádnak. Őszintén reméljük, hogy megtalálják a lehetőséget arra, hogy folytathassák azt, amiért az elmúlt években szívükkel-lelkükkel dolgoztak" - tették hozzá”.

Az Átrium kálváriájáról, az anyagi gondokról, az áldozatos munkáról és a befektetőkről nálunk is olvashattatok.

„Kedves Nézőink, sajnálattal jelentjük be, hogy az Átriumban zajló színházi tevékenységünket a most kezdődő évad végével, 2024 nyarán befejezzük” – 2023. augusztus 21-én ezekkel a sorokkal adta hírül a színházi csapat, hogy vége.

„A jelenlegi helyzet emberileg és szakmailag is fenntarthatatlan. Elfáradtunk, mert ez a most már öt éve tartó kötéltánc pont azt a kíváncsi és alkotni vágyó energiát veszi el mindenkitől, amiért érdemes és élvezetes színházat csinálni.”

Szerintük Magyarországon a független kultúra szisztematikus kivéreztetése zajlik, és nincs remény arra, hogy méltó és kiszámítható környezetben folytassák a munkájukat. „Nem lehet minden évben csupán túlélni” – írták tavaly.


Link másolása
KÖVESS MINKET: