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
auto
2024. 06. 01. szombat

100 százalékos extra vám – Amerika megállítja a kínai villanyautókat

Valószínűleg a jelenleg zajló választási kampánytól nem teljesen függetlenül, Joe Biden amerikai elnök jelentősen megnövelte több kínai importáru vámtételét.

A legrosszabbul a villanyautók jártak.

Piacvédelem

A Kínából importált félvezetők, napelemcellák, kikötői teherdaruk, injekciós fecskendők és orvosi kesztyűk vámtételeit 25, vagy 50 százalékban határozta meg Biden elnök új rendelete, amely már az idei évben elkezd életbe lépni, de van, amire majd csak 2026-tól vonatkozik.

A fentieknél nem jártak jobban a lítiumion-akkumulátorok sem, amelyek vámja 7,5-ről 25 százalékra emelkedik már az idén, kivéve, ha azokat nem villanyautókba szánják, akkor ugyanis csak 2026-ban emelkedik a tétel. Az emelés állítólag a grafit mellett a villanyautók motorjaiban használt mágnesekre is vonatkozik.

A legrosszabbul az elektromos autók jártak, amelyekre jelenleg 27,5 százalék a vám, de ezt 102,5 százalékra emelik – szintén még valamikor év vége előtt.

A rendelkezések összesen 18 milliárd dollárnyi éves importot érinthetnek.

Bár a kínai villanyautók vámjának ilyen radikális emelése inkább megelőző jellegű, hiszen jelentős import jelenleg nincs, az amerikai gyártású elektromos autókba szánt kínai akkucellák, illetve ezek és a villanymotorok alkotóeleminek ilyen jellegű megsarcolása komoly problémákat okozhat a piacon, az USA ugyanis jelenleg nem rendelkezik megfelelő ellátási lánccal és hazai termeléssel. Bár több projekt is folyamatban van, ezek éveket vesznek igénybe.

Legutóbb az amerikai villanyautós támogatás januári szigorítása eredményezte azt, hogy felére, 13 darabra csökkent azon modellek száma, amelyekre igénybe vehető a szövetségi kormány anyagi segítsége.

Kárvallottak

A Forbes magazin összesítése szerint bár kínai márkák jelenleg nem nagyon importálnak villanyautókat az országba, ha az ázsiai ország hasonló válaszlépést foganatosít, annak lehet pár amerikai károsultja, például a BMW és a Mercedes amerikai gyárai, amelyek jelentősebb mennyiséget exportálnak Kínába. A Fordnak és a GM-nek ugyan van pár modellje, amelyek Kínában készülnek, de ezek nem villanyautók.

A legrosszabbul kétségkívül a Geely jár most.

A Polestar 2 jelenleg csak Kínában készül, és a szintén ott gyártott Polestar 4 áll bevezetés előtt, ám most mindkettőre 100 százalékos vám kerülhet. Ugyan szó van a gyártás európai, illetve koreai indításáról is, de ez 2025 második fele előtt nem történhet meg, így lehet, hogy rövid időre autók nélkül marad a fiatal márka.

Szintén a károsultak listáján van a Volvo, egy másik Geely márka. A Volvo EX90 – és testvére a Polestar 3 – az év második felében már Dél-Karolinában készül majd, de ha Kínából jönnek az akkuk, akkor nem lesz felhőtlen a gyártó öröme.

És ha már akkucellák – ez a tarifaváltozás mindenkit érint.

A Tesla Model 3, a Ford Mustang Mach-e és a Ford F-150 Lightning kisakkus változatai CATL LFP cellákat használnak – Kínából. Bár a Ford készül a kínai akkugyártóval egy közös LFP projektre az USA területén, és az LG, illetve a Samsung is akar Koreában lítium-vasfoszfát cellákat gyártani, ám ezek a gyártósorok 2025 vége, 2026 eleje előtt nem készülnek el.

Hasonlóan bajban lehet a Toyota és a Hyundai, amely egyes típusaihoz CATL cellákat importál, de a GM újjáéledő Chevrolet Boltja is állítólag LFP technológiára váltana – egyelőre még nem tudni, ki a beszállító, de Kínán kívül még sehol nem kezdődött meg ennek az akkukémiának a tömegtermelése.

Az autó és akkugyártók képtelenek ilyen gyorsan lekövetni a változásokat, a legnagyobb kárvallott pedig pont az olcsóbb villanyautók LFP akkumulátora lehet, ezek ellehetetlenülnek a piacon.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.