promotions.hu
Sötét mód
Menü megnyitás
Végre rájöhettek a hibernáció titkára, több tízezer éves élőlényt élesztettek fel tudósok
Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions
Másolás

A mamutok idejében élt élőlényt hoztak vissza az életbe, amely jégbe fagyva várta a távoli jövőt.

A tudósok újraélesztettek egy 46.000 évvel ezelőtt megfagyott férget, azokból az időkből, amikor még gyapjas mamutok, és kardfogú tigrisek uralták a Földet. Teymuras Kurzchalia, a drezdai Max Planck Molekuláris Sejtbiológiai és Genetikai Intézet professzora, a kapcsolódó tanulmányt készítő egyik tudós szerint a korábban ismeretlen fajhoz tartozó orsóféreg csaknem 40 méterrel a felszín alatt, a szibériai permafrosztban, kriptobiózisban maradt fenn.

Ez egyfajta nyugalmi állapot, ami szélsőséges körülmények között teszi lehetővé, hogy leálljon a sejtszintű anyagcsere, mintegy „élet és halál közötti” létformát előidézve. A genetikus szerint pedig mindez azt is bizonyítja, hogy „meg lehet állítani az életet, majd újrakezdeni azt”.

Az oroszországi Talajtani Fizikokémiai és Biológiai Problémák Intézetének tudósai öt évvel ezelőtt bukkantak két féregfajtára, az egyik kutató ezekből vitt Németországba. A férgek felolvasztása után a kutatók a mintában lévő növényi anyag radiokarbonos elemzését követően kimutatták, hogy azok 45-47 ezer éve nem olvadtak fel.

Végül a drezdai és kölni tudósok által végzett genetikai elemzés megállapította, hogy az említett férgek egy új fajhoz tartoznak, amelyet a kutatók Panagrolaimus kolymaenisnek neveztek el. Azt is felfedezték, hogy a P. kolymaenis osztozik a C. elegans-szal - egy másik, tanulmányokban gyakran említett organizmusnak - a "molekuláris eszköztárával”, amely lehetővé tehette számára a kriptobiózis túlélését.

Mindkét organizmus egy trehalóz nevű cukrot termel, aminek köszönhetően átvészelik a fagyás és a kiszáradás okozta károsodást. Philipp Schiffer, a Kölni Egyetem Zoológiai Intézetének kutatócsoport-vezetője szerint ez alátámasztja, hogy az evolúció egyes folyamatai mélyen konzerválódtak, a jövőben pedig ezek a felismerések segíthetnek megóvni a fajokat a szélsőséges körülményektől.

Forrás: CNN