Jöhet a negyedik fény a közlekedési lámpákon

Az önvezető autók elterjedése indokolhatja a változást.

Egyre több önvezető autó közelekedik az utakon, emiatt pedig a közlekedési lámpák több mint egy évszázaddal ezelőtt kialakult modelljét is frissíteni kell - írja az AP News

A közlekedési lámpa elődjét a londoni Westminster-palota előtt helyezték ki 1868-ban. Technikailag nem is beszélhetünk lámpáról, egy oszlopra két tábla volt felszerelve, amelyet egy karral mozgatott az üzemeltetője, így irányítva a keresztirányú forgalmat. A mai értelemben vett lámpák közül az elsőt 1914-ben üzemelték be Clevelandben, ez a ma is ismert piros, sárga és zöld színeket használta, működése pedig az elmúlt évszázad során jóformán nem is változott. Az önvezető autók rohamos terjedése ugyanakkor olyan átalakulást eredményezhet, ami a három fénnyel működő lámpák újragondolását indokolhatja - hangsúlyozták a North Carolina State University munkatársai.

közlekedési lámpa
A három színű lámpa több mint egy évszázada használatban van. Fotó: Getty Images

Az egyetem kutatócsoportja szerint az önvezető autók miatt egy negyedik jelzés bevezetése is indokolttá válhat a közeljövőben. A kutatás vezetője, Ali Hajbabaie azt javasolja, hogy a lámpákat bővítsék ki egy negyedik színnel, ami összeköttetésben lenne a mesterséges intelligenciával működtetett járművekkel. A lámpa jelezné, ha elegendő önvezető kocsi van az úton ahhoz, hogy átvegyék az irányítást, biztonságossá téve a kereszteződésen történő áthaladást. A megállásra felszólító piros, és a szabad utat jelző zöld mellett egy fehér jelzés arra hívná fel a figyelmet, hogy a sofőr nélküli autók irányítják a közlekedést, a hagyományos járművek vezetőinek pedig egyszerűen követni kell őket.

A negyedik lámpa biztonságos módon gyorsítaná fel a városi közlekedést. Bevezetéséhez azonban még évekre lenne szükség, mivel az utakon közlekedő járművek 40-50 százalékának önvezetőnek kell lennie ahhoz, hogy működjön – ismerte el Hajbabaie.

A legfrissebb tartalmainkért kövess minket a Google Hírekben, Facebookon, Instagramon, Viberen vagy YouTube-on!

Olvassa el aktuális cikkeinket!

Orvosmeteorológia
Fronthatás: Hidegfront
Maximum: +25 °C
Minimum: +13 °C

Az északi tájakon lesz több a gomoly- és fátyolfelhő, de még ott is sok napsütésre számíthatunk, majd délután délnyugat felől egyre több és vastagodó fátyolfelhő sodródik fölénk. Az északi területeken néhol előfordulhat zápor, késő délutántól pedig északnyugaton zivatar is. A délnyugati, nyugati szelet élénk, északkeleten erős lökések kísérhetik, a Nyugat-Dunántúlon viszont mérsékelt marad a légmozgás. A legmagasabb nappali hőmérséklet 22 és 29 fok között alakul. Késő estére 17 és 22 fok közé hűl le a levegő. Napközben egy hidegfront érkezik, ami komolyabb lehűlést ugyan nem hoz, a szél ugyanakkor csökkenti a hőérzetet.

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Hogy érzed most magad fizikailag?

Hogy érzed magad?

Kirobbanó formában vagy? Válaszd ki a lelki- és testi állapotodhoz illő emojit és nézd meg térképünkön, hogy mások hogy érzik magukat!


Milyen most a lelkiállapotod?

Hogy érzed magad?

Legjobban:
Legrosszabbul:
Kezdjük újra