a Temu logója egy telefonon

2023-ban már csak 8,5 százalékkal bővült a magyar online kiskereskedelmi forgalom, 2024 első negyedévében pedig tovább lassult a növekedés, írja a G7. De miért fontos ez?


Az internetes kiskereskedelem hosszú évekig komoly növekedést mutatott, ebből pedig értelemszerűen rengeteg piaci szereplő húzott hasznot. Ez az időszak azonban úgy tűnik, véget ért, és az előrejelzések szerint jóval nehezebb évek következnek a magyar cégek számára.

Bár a kis mértékű növekedés még mindig sokkal jobb, mint a hagyományos bolti kereskedelem 7,9 százalékos csökkenése 2023-ban, a tavalyi 17 százalékos inflációt figyelembe véve egyértelművé válik, hogy a vásárlóerő csökkenése miatt a magyarok jelentős része az online szegmensben is kevesebb és olcsóbb árut vesz.

A magyar e-kereskedők az elmúlt időszakban eléggé lemaradtak a regionális terjeszkedésben, mivel nem voltak elég tőkeerősek és innovatívak ahhoz, hogy külföldön is értékesítsenek. Ebből következik, hogy a Magyarországon sikeres online boltok nagy része (például az Emag, a Kifli vagy az Alza) nem magyar hátterű cég.

Az sem javít a helyzeten, hogy a hazai vásárlók elkezdtek elfordulni a magyar tulajdonú boltoktól – ebben pedig elég nagy szerepe van a kínai Temu megjelenésének.

Az internetről is vásárló magyarországi lakosok száma 4,2 millió körül mozog – ebből pedig a Temunak hihetetlenül gyorsan sikerült 1,2 milliót megnyernie magának. A kínai vállalat ugyanis közvetlenül, plusz haszon nélkül kapcsolja össze a távol-keleti gyártókat a vevőkkel, ráadásul forintban is lehet fizetni a platformon.

Ezzel értelemszerűen nem tudnak versenyezni a magyar webáruházak, de minőségben és vásárlói élményben is csak akkor vehetik fel a harcot, ha fejleszteni kezdenek – ehhez pedig tőkére és plusz munkaerőre lesz szükségük.

Ne hagyd ki!