Megérzik majd az autók, ha távozni készül a kerekük

2024.05.14. 10:02

Röviden:

  • Mielőtt leesne a kerék, jelez a rendszer
  • A vibráció alapján mondja meg, hogy baj van
  • Egyetlen milliméteres eltérést is kimutat
  • Már idén alkalmazni fogják

Viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy autónak valamilyen oknál fogva menet közben lerepül kereke. Volt már ilyenre példa, hogyne, de azt túlzás lenne állítani, hogy világméretű, gyakori és aggasztó problémáról lenne szó.

Itt pont elrepült a kerék. - Forrás: Goodwood Festival of Speed
Itt pont elrepült a kerék. - Forrás: Goodwood Festival of Speed

Egy óriási japán cég, vagyis a Sumitomo Rubber Industries – a Falken anyavállalata – mégis úgy gondolta, hogy érdemes olyan technológiát kifejleszteni, ami előre tudja jelezni, ha az autó kereke távozni készül. A logika abban keresendő, hogy bár kicsi az esetszám, ha leesik a kerék, az jó eséllyel komoly balesethez vezet, így mindenképp kiszűrni ezeket a baleseteket, ha lehet.

Forrás: Sumitomo Rubber Industires
Forrás: Sumitomo Rubber Industires

Mivel a problémát leggyakrabban meglazuló vagy eleve rosszul meghúzott kerékanyák – vagy kerékcsavarok – okozzák, a mérnökök is innen közelítették a megoldást. A technológia pofonegyszerűen működik: amikor lazul a rögzítés, a kerék excenteresen kezd mozogni, ami jellegzetes vibrációt okoz.

Forrás: Sumitomo Rubber Industires
Forrás: Sumitomo Rubber Industires

Az Sumitomónál azt mondják, hogy a rendszer képes egyetlen milliméteres vibrációt is érzékelni, amit a sofőr szinte biztosan nem érzhet meg. Sőt, már lesz olyan új autó idén is, amibe bekerül ez a rendszer, bár a márkát és a típust még nem árulták el.

Forrás: Sumitomo Rubber Industires
Forrás: Sumitomo Rubber Industires

Felmerülhetnek a gyakorlatban problémák is, főleg olyan országokban, ahol hasonlóan remek utak vannak, mint Magyarországon. Például egy kisebb kátyúba huppanás következtében simán eldeformálódhat egy millimétert a felni, amit a rendszer laza kerékcsavaroknak érzékelhet, miközben a probléma teljesen más. Reméljük, hogy az ilyen problémákra is gondoltak a japán mérnökök. Egyébként nyilván gondoltak, hiszen japán mérnökök.

Forrás: Sumitomo Rubber Industries