A magyarok többsége családtagoktól kér tanácsot pénzügyi döntésekben

HírKlikk 2024. május 13. 17:15 2024. máj. 13. 17:15

Pénzügyi kérdésekben szakértők és banki tanácsadók véleményét kevesen kérik ki Magyarországon, a többség családon belül dönt, azonban sokan gondolják fontosnak a pénzügyi ismeretek tanítását akár már az óvodától kezdve – ismerteti az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ) az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében felmérésének megállapításait.

A vizsgálatból kiderült, hogy meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot. Szakértői segítséget ennél jóval kevesebben kérnek, ennek ellenére, a megkérdezettek fontosnak tartják az ilyen jellegű tudás korai elsajátítását.

A közlemény szerint a megkérdezettek csaknem harmada véli úgy, hogy már az óvodában is lehetne pénzügyi ismereteket tanítani. További 45 százalék gondolja, hogy ezt az általános iskolában kellene elkezdeni, és csupán mintegy 10 százalék szerint érdemes várni a középiskolás évekig.

A válaszadók majdnem 40 százaléka szerint önálló tantárgyként volna helye a tanrendben a pénzügyeknek. A legtöbben a megtakarítások kezelésére, pénzügyi célok és döntések meghatározására, a banki és pénzügyi termékek közötti eligazodásra tanítanák meg a legfiatalabbakat – írták a közleményben.

A felmérési adatok alapján Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára rámutatott: a lakosság nagy része még mindig későn ébred rá az öngondoskodás jelentőségére. A szervezet a pénzügyi tudatosság fejlesztése érdekében idén hatodik alkalommal, összesen majdnem 3 millió forint összdíjazással hirdette meg a középiskolás korosztálynak a Pénzmesterek versenyt. A megmérettetés május 23-án zárul, a döntőbe a legjobb 50 résztvevő jut tovább – olvasható a verseny honlapján.

Az ÖPOSZ felmérése több mint 1000 fő online megkérdezésével készült. A válaszadók mintája nemre, életkorra, iskolai végzettségre és lakhelyre reprezentatív.

Forrás: MTI/Hírklikk