A formája alapján olasz sportkupénak mondanád, pedig ezt a stílusos autót Japánban gyártották, nagyon kevés példányban, ezért még a hazájában is ritkaságnak számít. Az utódja csak a nevét örökölte meg a Nissan Silviának.

A hatvanas évek elején a japán autógyártók még küzdöttek az elismerésért, ezért gyakran európai, főleg olasz formatervezőkhöz fordultak segítségért, és nem volt ez másként a Nissannál sem. A német származású Albrecht Graf von Goertz az ötvenes években a legendás Raymond Loewy mellett szerzett tapasztalatot a Studebakernél, a legismertebb munkája pedig a BMW-nél az ikonikus 507-es roadster megalkotása volt.

Európai vonalak

Goertz amikor 1963-ban megbízást kapott a Nissantól, már javában folyt egy új sportkupé fejlesztése a márka saját dizájnere, Kazuo Kimura tervei alapján. A Yamaha épített is belőle egy prototípust, a saját fejlesztésű kétliteres motorjával, de a Nissan vezetésének nem tetszett az eredmény, ezért soha nem mutatták meg a közönségnek. A Nissan ezért kérte Goertz segítségét, aki európai stílusú vonalakkal szabta át a sportkupét.

Karakteresen előrenyúló motorháztetőjével, hangsúlyos kerékjárataival és minimális lökhárítójával a stílusos sportkupé mintha csak a Lancia Fulvia másolata lenne, pedig a Nissan egy évvel korábban mutatta be az autóját. 1964-ben a tokiói autószalonon Datsun 1500 Coupé néven állították ki, és a kedvező fogadtatás után úgy döntöttek, hogy gyártásba küldik az autót, de már a Nissan újonnan fejlesztett 1,6 literes motorjával.

Japán alkatra szabták

1965-ben a New York-i autószalonra is elvitte a Nissan, ahol nagy feltűnést keltett vele, a sajtó elismerően írt róla, mégsem indult el a tengerentúli forgalmazása. A belső terét ugyanis a japán testalkatra szabták, és az amerikai vevők egyszerűen nem fértek volna el benne. Nem segítette a sikerét az sem, hogy többféle néven vezették be, a Silvia helyett hívták GT Coupénak, és Datsunként is árulták, pedig Nissan-emblémák voltak rajta.

A hatvanas évek derekán a Silvia az első japán luxuskupé volt, még ha kicsike is, a hossza éppen elérte a négy métert.

A tömege azonban ezért kisebb volt egy tonnánál is, a 90 lóerős motorja elég fürgén mozgatta ahhoz, hogy 165 km/órás sebességet érjen el. Mivel a kor leggyorsabb japán autói közé tartozott, és az első japán autó volt, amit elöl tárcsafékekkel szereltek, a tokiói rendőrség is szolgálatba állított belőle egy párat elfogóautóként.

A Silvia azonban még a hazájában is ritkaságnak számít, mivel kézzel szerelték össze, ezért nagyon lassan haladt a gyártása, 1968-ig összesen 554 példánya készült el, ennek java a bevezetése évében. Nem javította az eladásait az sem, hogy másfélszer annyiba került, mint a Fairlady, aminek az alapjára épült. Szinte mindet Japánban adták el, csak 49 példány került Ausztráliába, és négy balkormányos példány után az európai forgalmazása sosem indult el.

Hazájában is ritkaság

Mivel még múzeumokban is ritkán találkozni vele, ezért meglepő volt, hogy egy Silvia eladó lett Arizonában. A tulajdonosa még a kilencvenes években vett magának egy Infinitit, és a japán autók egyre nagyobb rajongója lett. A márka történetét kutatva találkozott a Silviával, ezért megkért egy ügynököt, hogy hajtson fel neki egy eladót. 2005-ben lelt rá erre, amit az első tulajdonosa, egy korábbi Nissan-alkalmazott adott el, nagyon kevés kilométerrel.

Nem maradt el a karbantartása, de azért a Silvia messze van a tökéletestől, a karosszériáján több helyütt is virágzásnak indult a rozsda, és az egykor fényűző belső tere is megfáradt. 2023-ban tulajdonost cserélt, akkor felújították a fékeket, a karburátort, ezen kívül gyertyákat, termosztátot és akkumulátort cseréltek, de azért még sok munka lesz ezzel a Silviával. A licitje 38 ezer eurónál tart, ami 15 millió forintnak felel meg, ennyiért garantáltan egyedi Nissanod lehet.

A Nissan csak a hetvenes években vette újra elő a Silvia nevet

A Nissan csak a hetvenes években vette újra elő a Silvia nevet egy sportkupéhoz, amit több évtizeden át gyártottak, egy időben még az európai piacon is forgalmazták 200SX és 240SX néven, és arról a legismertebb, hogy a drifterek egyik kedvelt típusa. A Silvia első generációja csak a nevén osztozik vele, és bár első pillantásra könnyen összekeverhető a Lancia Fulviával, ez a Nissan még annál is sokkal ritkább, és ezért értékes veteránnak számít.

Ez is érdekelhet:

Gandini tervezte a Nissannak ezt a sportkupét a kilencvenes években

Harminc éve mutatta be a Nissan a környezettudatos sportautó prototípusát.

Harminc ikonikus japán autó a kilencvenes évekből

Megtalálod közöttük a kedvencedet?

A nyolcvanas években megjósolta a jövőt ez a Nissan

Már akkor a mai autókból ismerős extrák voltak benne.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így találhatsz magadra a súlyzós edzéssel, és juthatsz akár korábban elérhetetlen szintre

Megosztóbb és gyengébb a megújult 1-es BMW

Vettel egyik legvitatottabb manővere az F1 egyik legkínosabb jelenetébe torkollott

További cikkeink a témában