A prémium termékek piacát érinthették legkevésbé az elmúlt évek
Fotó: Shutterstock

Így változtak a vásárlási trendek az élelmiszerboltokban

Átalakult a fogyasztási szerkezet a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben tavaly. Úgy tűnik, a középkategória volt a nagy vesztese az utóbbi időszaknak, valamint a fogyasztóknál felértékelődött a jó ár/érték arány.


Átalakult a fogyasztási szerkezet az élelmiszer-kiskereskedelemben

2022 júniusában kezdett csökkenni a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben a vásárlási volumen. Csupán tavaly ősszel stabilizálódott, majd az év végére indult növekedésnek.

Ez a trend jellemzi a hazai élelmiszeripart is, bár ott idén januártól mértek emelkedést a belföldi értékesítésben és az exportban.

Ezzel párhuzamosan átalakult a fogyasztási szerkezet is. Úgy tűnik, főleg az alsó- és középkategóriás termékeknél változott a hazai kereslet.

Előtérbe került az olcsó, sok esetben alacsonyabb minőséget képviselő termékek kereslete, az árképzés miatt pedig a sajátmárkás termékek iránti igény is. Az „átlagos” márkatermékek számára kedvezőtlen folyamat nem tekinthető véglegesnek, hiszen ahogy egy kutatásunk is mutatta, nem az ár, hanem az ár/érték arány a fontos a fogyasztók számára

- idézi Felkai Beáta Olgát, az Agrárminisztérium helyettes államtitkárát az Agrárszektor.

A szakember hozzátette, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kutatása szerint a legfontosabb vásárlói szempontok egy élelmiszer kiválasztásakor a minőség, a biztonság, a jó ár/érték arány, a megbízható eredet és a gyártó/márka.

Megjegyezte, a hazai termékek preferenciája továbbra is erős, különösen a zöldség-, a gyümölcs-, a tej- és a hústermékeknél.

Rákaptak a magyarok a szlovák élelmiszerre

A napokban írtunk arról is, hogy a szlovákiai, révkomáromi (komárnói) élelmiszerboltok parkolói hétvégente rendre megtelnek magyar rendszámú autókkal, valamint a pénzváltónál is sorokban állnak a forintjukat euróra váltani akarók.

Az utóbbi időben Révkomárom vált a határokon átnyúló élelmiszer-bevásárló turizmus egyik fő célpontjává. A tapasztalatok szerint a Kaufland a legnépszerűbb üzlet, de más boltok is jelentős magyar forgalmat bonyolítanak.

Igaz, a jelenség nem újdonság. A határhoz közelebb lakók korábban is átjártak bevásárolni az alacsonyabb élelmiszerárak miatt. Azonban manapság különösen nagy a forgalom. Sőt, nemcsak a közelben lakók érkeznek, hanem egyeseknek több mint száz kilométerről is anyagilag megéri átmenni. Különösen akkor, ha nagyobb mennyiségben vásárolnak cigarettát. Azok az alkalmi akciókban akár 500-600 forinttal olcsóbban is beszerezhetők dobozonként ott, mint Magyarországon.

Hozzáteszik, a szlovák üzletek akciós újságai előre elérhetőek nálunk is, ami segíti a vásárlás megtervezését. A vásárlók pedig gyakran nem azt vásárolják, amire éppen szükségük van, hanem ami éppen le van árazva. Több vevő pedig úgy véli, a szlovák boltokban kapható áruk minősége összeségében jobb, mint a magyarországi üzletekben fellelhetőké. Ezért jónéhányan akár többet is hajlandók fizetni azokért.

Ne hagyd ki!