Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Erre számítson ha a pesti Primarkba megy 
No menu items!

Erre számítson ha a pesti Primarkba megy 

A bukaresti áruház megnyitása 2023 decemberében Fotó:primark.com

Van aki úgy érzi, a Primark május 28.-i, magyarországi nyitása olyan érzés, mint amikor a gyerekként kért biciklit, csak évekkel később, már szinte felnőttként kapjuk meg. Mindenesetre az tény, hogy a Primark, miután a környező nyugati és keleti szomszédainkat ellátta az üzleteivel, végre Magyarországon is megjelenik. De mit érdemes tudni a fast fashion szegmens együk üdvöskéjéről? 

A Forbes egy korábbi írásában a Primark töretlen sikerét elemezve arról írt, hogy miközben a konkurensek visszaesnek, vagy bezárnak a Primark sikerének fontos eleme, hogy a cég ismeri a saját DNS-ét és külsőleg és belsőleg is ragaszkodik ahhoz, ahogyan értéket teremtenek a vásárlóik számára. Ennek vezérfonala, hogy a Primark alacsony árakat kínál. Tehát egyértelműen az árral versenyeznek. De nem csak az árról van szó. Az alacsony árat az üzleteikben található divatcikkek elsöprően nagy számával kombinálják. A legvégső sorban a gyerek a cukorkaboltban érzést adják, azt, hogy Ó, Istenem, megvehetem mindezt, és még marad is pénzem. Ez az értéktételük, és ezért sikeresek.

A Primark azért képes ilyen meggyőzően megteremteni ezt az élményt, mert minden, amit csinál, pontosan e köré az értéktétel köré van igazítva, ami megfelel egy adott vásárlói szegmens igényeinek és vágyainak, és ami megkülönbözteti őket a versenytársaiktól. Belsőleg pedig azért van jól összehangolva, mert a Primark minden művelete – beszerzés, készletgazdálkodás, üzlettervezés stb. – csak arra irányul, hogy megteremtse ezt a „gyerek a cukorkaboltban” élményt.

Amit a Primarktól tanulhatunk, az a DNS-ünk ismeretének és a hozzá való ragaszkodásnak az ereje. Sok más vállalatnak, a kiskereskedelemben és máshol is, nehézséget okoz ez. Nem tudják pontosan, hogy milyen értéket teremtenek a vásárlóik számára, és ennek következtében hiányzik a fókusz és az összehangoltság – összegez a Forbes.

A sztori kezdete

A Primark alapításának története 1969-ig vezethető vissza, amikor Arthur Ryan ír vállalkozó „Penneys” néven megalapította az első Primark üzletet a dublini Mary Street-en, Írországban. Az üzlet kiváló bevásárlóhelyen helyezkedett el, és forradalmi koncepciót vezetett be a kiskereskedelemben: divatos ruhákat kínált megfizethető áron. Ez az újszerű megközelítés gyorsan figyelmet keltett, és megalapozta a Primark gyors terjeszkedését és későbbi globális sikerét.

A „Penneys” elnevezés abból az elképzelésből eredt – a font váltópénzét jelentő penny-bő is kiindulva -, hogy minőségi termékeket kínálnak olyan áron, amely a filléres vásárlóknak is tetszik. Az áruház kezdetben arra összpontosított, hogy a legújabb divattrendeket a versenytársakénál lényegesen alacsonyabb áron kínálja, így a stílusos ruházat szélesebb rétegek számára is elérhetővé vált.

A stratégia rendkívül népszerűnek bizonyult, ami további Penneys-üzletek megnyitásához vezetett Írország-szerte. A márka kínálata visszhangra talált a fogyasztók körében, akik megfizethető és divatos ruházati lehetőségeket kerestek. Néhány éven belül a Penneys szilárdan megalapozta magát Írország vezető divatáru-kiskereskedőjeként, hűséges vásárlói bázist vonzott, és elismerést szerzett a kivételes ár-érték arányának köszönhetően.

Az 1970-es években a Primark stratégiai lépést tett, hogy Írország határain túlra terjeszkedjen, és belépett az Egyesült Királyság piacára. Az első brit üzletet 1973-ban nyitották meg Derbyben, és a márka gyorsan elnyerte a brit fogyasztók tetszését. A terjeszkedés folyamatos ütemben folytatódott, és az Egyesült Királyság nagyvárosaiban újabb és újabb üzletek nyíltak.

Az 1980-as évekre a Primark jól ismert, utcai divatáru-kiskereskedővé vált, és sikere további nemzetközi terjeszkedésre késztette. A márka 2006-ban Spanyolországba is betört, és Madridban nyitotta meg első üzletét. A spanyol vásárlók pozitív visszajelzései arra ösztönözték a Primarkot, hogy új piacokat fedezzen fel Európa-szerte. A következő években a Primark jelentős jelenlétet alakított ki olyan országokban, mint Portugália, Franciaország, Németország, Olaszország és Hollandia.

A 2010-es évekkel jött az Európán kívüli terjeszkedés, a márka megvetette a lábát az Egyesült Államokban, 2015-ben a Massachusetts állambeli Bostonban debütált. Az amerikai piac fogékonynak bizonyult a Primark kínálatára, ami a következő években több üzlet megnyitásához vezetett országszerte.

Napjainkban a Primark tovább növeli globális jelenlétét, és Európa, Észak-Amerika különböző országaiban, sőt, még a Közel-Keleten is vannak üzletei. A márka hírneve, hogy megfizethető, stílusos és divatos ruhákat kínál, továbbra is töretlen, így a divat iránt elkötelezett fogyasztók számára az egyik legmegfelelőbb célpont, akik értéket keresnek anélkül, hogy kompromisszumot kötnének a stílusban.

Nem véletlen, hogy a dublini központú cég, amit 1969-ben Arthur Ryan alapított,  mára a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedőjévé vált: több mint 400 üzlete van 15 országban, többek között az Egyesült Királyságban, Írországban, Spanyolországban, Portugáliában, Németországban, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Ausztriában, Lengyelországban, Szlovákiában, Csehországban, Romániában és az Egyesült Államokban.

A Thebrandhopper szerint a Primarkot a legújabb, kifutóról inspirált stílusok megfizethető áron történő kínálata különbözteti meg a versenytársaitól. A márka széles termékkínálata minden évszakra való ruházatot felölel, a stílusos hétköznapi viselettől kezdve a strandruházaton és az aktív ruházaton át a formális öltözékig. Divatkollekciói mellett számos kiegészítőt, lábbelit, szépségápolási terméket és háztartási cikket kínál a különböző életmódbeli igényekhez alkalmazkodva. Az alacsony árrés titka pedig abból ered, hogy nagy tételben szerzi be az árut és miközben az alacsony költségű országokból vásárol, és alacsonyan tartja az üzemelési költségeit.

Kocsis Erika

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Európai jó példák alapján fejlődik a magyar élelmiszeripar

Modernizációval, digitális fejlesztésekkel behozható a lemaradásunk, az élelmiszer-előállítás során magas feldolgozottsági szintre kell törekedni, a vertikális integráció előnyei pedig a termelésbiztonságot erősíthetik.

Nagyot csökken a THM-plafon: olcsóbbak lesznek a legdrágább hitelek 

A jelenlegi és a júliustól érvényes maximum közötti különbséget figyelembe véve egymillió forintos, 60 hónapra felvett személyi kölcsön esetén több mint 160 ezer forint a különbség a teljes visszafizetendő összegben.

Harmadával több profitot termelt a Ryanair

Az idei nyári csúcsidőszakban a Ryanair arra számít, hogy a viteldíjak a kapacitásproblémák ellenére csak kis mértékben növekednek majd a tavalyi azonos időszak szintjéhez képest.

Covid hatás: dübörög az e-recept és az online időpont kérése

Az internethasználó felnőtt lakosság körében a koronavírus-járvány után 91 százalékra nőtt azok aránya, akik egészséggel és betegséggel kapcsolatos kérdésekben használják a világhálót.

Hírek

Forinterősödés reggel

Erősödött a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben szerda reggel kedd kora estéhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gazdaság

Heti várható: Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatokat közöl a KSH

Kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülést tart.

Nagy Márton: május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások

Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről

meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot.

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP-nél

Sok OTP-ügyfél most, az internet- vagy mobilbanki belépésénél szembesül azzal az üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be...