3p

Mutlikatonáknak is nevezik Magyarországon a multinacionális vállalatnál dolgozó sikerorientált alkalmazottakat, nem gondolnánk, hogy számos vállalatnál a kudarcot vallókat is jutalmazhatják.

Egyre több nagyvállalat biztatja alkalmazottait arra, hogy valósítsák meg vállalkozási álmaikat – házon belül. A módszernek neve is van: "intrapreneurship". Ezt egészítheti ki egy új lehetőség, mégpedig a kudarcos próbálkozások jutalmazása.

A kudarc nem mindig rossz
A kudarc nem mindig rossz
Fotó: Piaxabay

A cégek a belső vállalkozást anyagi és emberi erőforrások biztosításával támogatják. A Google például jól ismert arról, hogy elvárja alkalmazottaitól az önállóságot. Ezt azzal támogatja, hogy lehetővé teszi, hogy munkaidejük egy részét olyan tevékenységre fordítását, ami nem kapcsolódik munkakörükhöz. Más cégek közzéteszik, milyen területeken lenne szükségük innovációra, és jelentkezőket várnak. Kevésbé világos, miért ösztönöznék, sőt jutalmaznák a vállalatok alkalmazottaik kudarcos próbálkozásait. A józan ész szerint a siker az, amiért érdemes megmozdulni.

Mi lehet jó a bukásban?

A válasz abban van, miszerint az okos más kárán tanul. Magyarán a bukott projektek tapasztalatai hasznosak lehetnek másoknak, ezért érdemes reflektorfényt irányítani rájuk.

A Conversation magazin a francia Engie energiaipari vállalatnál készült esettanulmányt idézve bemutatja, hogyan alakították ki a „legjobb bukott ötletek” díjazását. Ezt olyan alkalmazottak kaphatják, akik kitaláltak valamit, mindent megtettek ötletük megvalósításáért, ám elhasaltak. Talán még fontosabb, hogy számos olyan kezdeményezés van, amely félsikert ér el. Ezeket kapták „nearling” elnevezést. Az Engie módszere egyébként nem eredeti, az indiai Ratan Tata ipari csoportnál vezették be először.

A díj jelölési procedúrája azért eltér a sikeres projektekétől. Nem pályázat alapján ítélik oda, hanem a bukott próbálkozások közül a vállalat innovációért felelős felső vezetése választ. Ennek nyilván az a magyarázata, hogy a legtanulságosabbak kapják meg az elismerést. A díjazás része, hogy a sikertelen próbálkozó lehetőséget kap projektje elemzésére és szemtől szemben oszthatja meg tapasztalatait a cég felső vezetőivel.

A kudarcok díjazása olyan furcsán hangzik, hogy érdemes lenne valahogy pozitívvá formálni. Például hívhatnánk „Best Nearling”, azaz a legjobb majdnem sikeres projektek versenyének. Ez ösztönözhetné a vállalkozó szellemű alkalmazottakat, hogy kudarcos próbálkozásaikat mindenki okulására cégük felső vezetői elé tárják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!