151 millió forintért hirdetett egy hét alatt a kormány és a hozzá köthető szereplők

HírKlikk 2024. május 11. 09:11 2024. máj. 11. 09:11

Csak április 29. és május 5. között, vagyis a múlt héten kicsivel több mint 178 millió forintot költöttek a Meta rendszerében politikai hirdetésekre a pártok, az Orbán-kormány, illetve a különböző, pártokhoz köthető szereplők. Ennek az összegnek 84,67 százalékáért, tehát 151 millió forintért az Orbán-kormány és a hozzá köthető szereplők felelnek.

A kutatást a Közösségi kalandozások nevű blogon tette közzé Lévai Richárd marketingspecialista, aki a Népszavának elmondta: ez az arány ráadásul hetek óta a legalacsonyabb. Április első hetében, amikor Magyar Péter a Kossuth téren tüntetett, a hirdetési összegek 93,35 százaléka a kormányhoz kötődött.

A Meta alapvetően a Facebook, az Instagram, a Messenger és a WhatsApp hirdetéseit fedi le. Ám hazánkban ez leginkább a Facebook- és Instagram-költéseket jelenti. A kutatás szerint a 178 millió forint az összes hazai Meta-hirdetés 16 százaléka, ami ugyan elsőre nem tűnik soknak, de nemzetközi összevetésben mégis nagy arány.

A Fidesz, mint párt a múlt héten bő 26 millió forintot fizetett a hirdetéseire, az ellenzék 2,5 millió forintot. A Megafonnál és a hozzá hasonló oldalaknál csak a múlt héten 45 millió ment el, az ellenzéki oldalon viszont ez nulla forint, nincs ilyen hirdetés, mert nekik nincs influenszer-holdudvaruk – mondta a szakértő.

A kormányoldalhoz köthető portálok a múlt héten 36 milliót fordítottak hirdetésre, miközben az ellenzékhez sorolhatók csak 3 milliót. „Méghozzá úgy, hogy a múlt héten a CÖF nem is hirdetett” – tette hozzá a szakértő.

A Fidesz−KDNP politikusai 41, az ellenzékiek 17 milliót költöttek. Ezek kizárólag Meta-hirdetések, és mint fogalmazott, érezhetően inkább ide lőnek a pártok. A YouTube-reklámra fordított összeg a töredéke annak, mint amit a Facebookon szórnak el a pártok. A múlt héten a Google-nak „csak” 15 milliót fizettek ki.

A hirdetéseknél erősen fővárosközpontú az ország, Budapesten ugyanis 14,5-szer annyi hirdetés ment el, mint Tolna megyében. Egy budapesti felhasználóra átlagosan 107, egy vidékire 89 forint jut – fogalmazott Lévai Richárd.

A főpolgármester-jelöltek között elhúzott a kormánypárt színeiben induló Szentkirályi Alexandra. Az összes költésből, azaz 43,765 millió forintból ő egyedül 31,952 milliót fordított a kampányára (ez része a pártköltéseknek). Az LMP-s és egyesületi támogatással indult Vitézy Dávid 7,3 milliót, Karácsony Gergely 4,1 milliót költött. Lévai Richárd kiemelte, Magyar Péter a vizsgált felületeken egy fillért sem költött hirdetésre. „Eközben tudjuk, hogy a kormányoldal 100 milliós nagyságrendben fizetett hirdetésekért a Metának, főleg a Megafonon és a CÖF-ön keresztül a Magyart lejárató tartalmakért.”

A kutatás egy összehasonlítást is végzett, amiből az látszik, hogy a jelenlegi hirdetésekre fordított összegek arányosan a 2022-es kampányéival egyeznek meg.

Forrás: Népszava