Hirdetés

Veszélyben vagyunk: rákkeltő anyagokkal van tele a levegő az autóban

Garai Kitti portré Garai Kitti

Egy új tanulmány szerint az autók üléseiben található égésgátló vegyszerek rákkeltő anyagokat bocsáthatnak ki. A kutatók, akik eredményeiket az Environmental Science and Technology című folyóiratban tették közzé, 101 elektromos, gáz- és hibrid autót vizsgáltak meg az Egyesült Államok 30 államában 2015 és 2022 között gyártott modellekben.

A tanulmány szerzői azt állítják, hogy a gyártók ilyen égésgátló anyagokat használnak az autósülésekben és más belső anyagokban, hogy megfeleljenek egy elavult szövetségi gyulladásgátló szabványnak, amelynek nincs bizonyított tűzvédelmi előnye - írja a New York Post.

„Figyelembe véve, hogy egy átlagos sofőr naponta körülbelül egy órát tölt az autóban, ez jelentős közegészségügyi problémát jelent” - mondta a kutatás vezető szerzője, Rebecca Hoehn, a Duke Egyetem tudósa. "Különösen aggasztó ez a hosszabb ideig ingázó sofőrök, valamint a gyermek utasok számára, akik több levegőt lélegeznek be a járműben, mint a felnőttek" - tette hozzá. 

A vizsgált autók 99%-a tartalmazott egy trisz(1-klór-izopropil)-foszfát nevű vegyi anyagot, egy olyan égésgátlót, amelyet jelenleg az Egyesült Államok Nemzeti Toxikológiai Programja vizsgál, mivel potenciálisan rákkeltő lehet. Más vegyi anyagok között találtak trisz(1,3-diklór-2-propil)-foszfátot és trisz(2-klóretil)-foszfátot - két olyan vegyi anyagot, amelyek szintén rákkeltőnek minősülnek, és a kaliforniai 65. javaslat be is tiltotta 2020-tól ezeknek a vegyi anyagoknak az értékesítését.

A kutatók megvizsgálták az üléspárnákat, és megállapították, hogy azokban az autókban, amelyek párnájában a TCIPP (trisz(klór-propil)-foszfát) nevű vegyi anyag volt, az utastér levegőjében magasabb volt a koncentráció. Ebből arra következtettek, hogy ez az ülés kezeléséhez használt égésgátló miatt van. 

Azt is megállapították, hogy a hőmérséklet is hatással van a levegő minőségére, tehát a melegebb időjárás a vegyi anyagok magasabb gázkibocsátásával jár. 

A kutatók abban bíznak, hogy ezek az eredmények rámutatnak majd arra, hogy szükség lenne az elavult gyúlékonysági szabványok frissítésére, hogy a gyártók felhagyjanak ezeknek a vegyi anyagoknak a használatával. "Az egyetlen biztos módszer a kitettség drasztikus csökkentésére az lenne, ha az égésgátlókat eleve nem használnák, ami megkövetelné, hogy a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal(NHTSA) frissítse a szabványt" - mondta a The Postnak Dr. Lydia Jahl, a kaliforniai Berkeleyben működő Green Science Policy Institute vezető kutatója.

A szakértők egyébként azt javasolják, hogy mindig jól szellőztessük ki az autót, és amikor csak lehet, lehúzott ablakokkal hagyjuk és az árnyékba parkoljunk le. Jahl megjegyezte azt is, hogy az autó rendszeres tisztítása is segíthet. 

Jahl azt is megjegyezte, hogy nem számít, hogy egy autó régebbi vagy újabb - a levegőbe kerülő káros füstgázok évekig megmaradnak. "Az ülésekben és más anyagokban használt égésgátlókkal az a probléma, hogy az idővel kis mennyiségben felszabaduló gázok hozzájárulhatnak a kitettséghez, miközben még évekig rengeteg égésgátló vegyi anyag marad az anyagokban" - mondta. 

Az NHTSA e-mailben tájékoztatta a The Postot, hogy tudnak a jelentésről, és vizsgálják azt.

Elindult a Naphire.hu YouTube-csatornája, iratkozzon fel a legfrissebb videóinkért!

Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek

Hirdetés
Hirdetés